Covid_c.qxd
8
30.7.2020
11:18
Page 8
služby l aktualita l podpora výroby
Léto v kanceláři po COVIDU
...jak se mění pracoviště, postoje
zaměstnavatelů i nároky zaměstnanců?
Se začátkem července skončila řada povinných opatření,
která měla v době pandemie zamezit hromadnému
šíření nákazy. A jak dál? Strach či opatrnost ale přetrvává
a s virem se musíme naučit dlouhodobě žít. Pandemie
změnila mnohé, mimo jiné i podobu našich pracovišť
nebo způsoby spolupráce.
Menší kolektivy, menší prostory d
Řada firem se již vrátila do téměř normálního provozu, což ale neznamená, že by
zaměstnavatelé nerealizovali opatření,
která minimalizují možnost nákazy. Jejich
cílem je zvětšit vzdálenost mezi spolupracovníky a snížit množství těch, kteří se
pravidelně setkávají. V některých firmách
tak pracují ve střídavém režimu, takže se
dvě nebo více skupin zaměstnanců na
pracovišti míjí, aby případná nákaza neodstavila celou firmu. Firmy také přehodnocují uspořádání svých prostor, klasické
open space kanceláře jsou v současných
podmínkách problematické.
To potvrzují i výsledky průzkumu kancelářského a investičního trhu za první čtvrtletí roku 2020, který provedla společnost
T+T T e c h n i k a a t r h 5 – 6 / 2 0 2 0
Knight Frank. Podle něj se sice názory na
další vývoj liší, ale patrná je větší možnost
využívat home office a omezování open
space kanceláří. Covid uspíšil trendy, které
byly zřejmé už dříve, a zvýšil ochotu ke
změnám.
„Kanceláře zůstanou zachovány, ale bude v nich kladem větší důraz na oddělení
prostor. Mnohé menší firmy mění způsob
svého fungování a pronajímají jiné nebo menší prostory pro společné schůzky a větší část práce vykonávají z domova.
Jinde ale z povahy podnikání vyplývá, že
práci z domova vykonávat nelze, a firmy
naopak hledají větší prostory, kde musejí
přizpůsobit uspořádání pracoviště současné době,” říká Radek Škrabal ze společnosti SSI Group.
Důkladný a pečlivý úklid
d
Pokud chce mít zaměstnavatel zdravé, ale
spokojené zaměstnance, jednou z priorit
je čistota pracovních prostor. Navíc jsou
lidé v současné době na tento aspekt citliví ve zvýšené míře, protože bezinfekčnost
podvědomě spojujeme s čistotou prostor.
Je třeba dbát nejenom na pracovní plochy
a prostory jako jsou podlahy, pracovní stoly, kuchyňky či sociální zařízení, ale i o další často dotýkané povrchy a místa – pravidelně čistit a desinfikovat kliky dveří,
vypínače, opěrky židlí, tlačítka výtahů, klávesnice počítačů nebo dalších spotřebičů.
Někteří lidé mají obavy o šíření virů prostřednictvím klimatizace. Tento strach není opodstatněný, je ale nutné dbát na pravidelnou výměnu filtrů vzduchotechniky.
„Kvalita řešení úklidu pro mnoho firem
získala nyní na důležitosti. Do období
pandemie některé firmy na pečlivém úklidu a hygieně na pracovišti cíleně šetřily
nebo jenom nevěnovaly tomuto problému dostatečnou pozornost a péči. To se
nyní u mnoho firem zásadně změnilo,”
říká Radek Škrabal z SSI Group.