Covid_c.qxd

8

30.7.2020

11:18

Page 8

služby l aktualita l podpora výroby

Léto v kanceláři po COVIDU

...jak se mění pracoviště, postoje

zaměstnavatelů i nároky zaměstnanců?

Se začátkem července skončila řada povinných opatření,

která měla v době pandemie zamezit hromadnému

šíření nákazy. A jak dál? Strach či opatrnost ale přetrvává

a s virem se musíme naučit dlouhodobě žít. Pandemie

změnila mnohé, mimo jiné i podobu našich pracovišť

nebo způsoby spolupráce.

Menší kolektivy, menší prostory d

Řada firem se již vrátila do téměř normálního provozu, což ale neznamená, že by

zaměstnavatelé nerealizovali opatření,

která minimalizují možnost nákazy. Jejich

cílem je zvětšit vzdálenost mezi spolupracovníky a snížit množství těch, kteří se

pravidelně setkávají. V některých firmách

tak pracují ve střídavém režimu, takže se

dvě nebo více skupin zaměstnanců na

pracovišti míjí, aby případná nákaza neodstavila celou firmu. Firmy také přehodnocují uspořádání svých prostor, klasické

open space kanceláře jsou v současných

podmínkách problematické.

To potvrzují i výsledky průzkumu kancelářského a investičního trhu za první čtvrtletí roku 2020, který provedla společnost

T+T T e c h n i k a a t r h 5 – 6 / 2 0 2 0

Knight Frank. Podle něj se sice názory na

další vývoj liší, ale patrná je větší možnost

využívat home office a omezování open

space kanceláří. Covid uspíšil trendy, které

byly zřejmé už dříve, a zvýšil ochotu ke

změnám.

„Kanceláře zůstanou zachovány, ale bude v nich kladem větší důraz na oddělení

prostor. Mnohé menší firmy mění způsob

svého fungování a pronajímají jiné nebo menší prostory pro společné schůzky a větší část práce vykonávají z domova.

Jinde ale z povahy podnikání vyplývá, že

práci z domova vykonávat nelze, a firmy

naopak hledají větší prostory, kde musejí

přizpůsobit uspořádání pracoviště současné době,” říká Radek Škrabal ze společnosti SSI Group.

Důkladný a pečlivý úklid

d

Pokud chce mít zaměstnavatel zdravé, ale

spokojené zaměstnance, jednou z priorit

je čistota pracovních prostor. Navíc jsou

lidé v současné době na tento aspekt citliví ve zvýšené míře, protože bezinfekčnost

podvědomě spojujeme s čistotou prostor.

Je třeba dbát nejenom na pracovní plochy

a prostory jako jsou podlahy, pracovní stoly, kuchyňky či sociální zařízení, ale i o další často dotýkané povrchy a místa – pravidelně čistit a desinfikovat kliky dveří,

vypínače, opěrky židlí, tlačítka výtahů, klávesnice počítačů nebo dalších spotřebičů.

Někteří lidé mají obavy o šíření virů prostřednictvím klimatizace. Tento strach není opodstatněný, je ale nutné dbát na pravidelnou výměnu filtrů vzduchotechniky.

„Kvalita řešení úklidu pro mnoho firem

získala nyní na důležitosti. Do období

pandemie některé firmy na pečlivém úklidu a hygieně na pracovišti cíleně šetřily

nebo jenom nevěnovaly tomuto problému dostatečnou pozornost a péči. To se

nyní u mnoho firem zásadně změnilo,”

říká Radek Škrabal z SSI Group.