kaleidoskop
7
je fosilní LPG samo o sobě z hlediska emisí mimořádně čistým palivem, stávající výhoda v budoucnu nemusí být dostatečná. Zatímco
LPG vzniká jako vedlejší produkt při rafinaci ropy nebo při těžbě
zemního plynu, Bio LPG není fosilním palivem. Vzniká výhradně
z obnovitelných zdrojů, obvykle také jako vedlejší produkt. „Prozatím je Bio LPG vyráběno zejména jako vedlejší produkt při výrobě
HVO nebo z bioethanolu získaného ze zbytků jídla a cukrové třtiny,
což je ostatně zdrojem aktuálních dodávek do tuzemska. Po roce
2020 se ale na trhu očekává postupný nárůst dodávek i cíleně vyráběného Bio LPG. Nově se testují technologie na výrobu Bio LPG
z celulózové biomasy, tedy dřevěného odpadu, a lze předpokládat,
že budou následovat i další způsoby výroby. Objem Bio LPG vyrobeného výhradně jako vedlejší produkt totiž nebude schopen uspokojit
rostoucí poptávku po palivu,“ dodává Ivan Indráček.
dodávaný na český trh je vyroben ze zbytků jídla a cukrové třtiny
a má dokonce o více než 80 % nižší emise než fosilní LPG.
Bio LPG se na evropském trhu poprvé objevilo předloni. První
dodávka tohoto produktu z rotterdamské továrny společnosti Neste byla realizována v březnu 2018 pro SHV Energy, což je mateřská
společnost českého dodavatele LPG společnosti Primagas. SHV
Energy prodává Bio LPG na trzích ve Francii, Německu, Beneluxu,
Skandinávii a Spojeném království a v roce 2019 již distribuovala
49 tisíc tun Bio LPG. První dodávku na český trh aktuálně uskutečňuje právě společnost Primagas. „V těchto dnech jsme obdrželi
prvních patnáct tun Bio LPG, které bude ve směsi s klasickým
fosilním LPG distribuováno na naše čerpací stanice,“ potvrzuje Jiří
Karlík, generální ředitel společnosti Primagas s tím, že v ceně na
stojanu čerpací stanice se podíl Bio LPG nijak neprojeví.
Podle odborníků z České asociace LPG (ČALPG) přitom nelze
v žádném případě Bio LPG chápat jako obdobu biosložek u konvenčních paliv, tedy benzínu a nafty. „Bio LPG je po chemické stránce
zcela identické s klasickým LPG, jediným rozdílem oproti klasickému
LPG je způsob jeho výroby. Jde tedy o plyny propan, butan a jejich
směsi. Je tudíž libovolně v jakémkoliv poměru mísitelné s klasickým
fosilním LPG a v konečném důsledku jej může nahradit ze sta procent,“ vysvětluje Ivan Indráček, výkonný předseda ČALPG.
Díky Bio LPG může spotřebitel snižovat svou uhlíkovou stopu, aniž
by musel investovat do nových technologií, vozidel nebo infrastruktury. Dle různých studií a v závislosti na konkrétní technologii výroby
je z hlediska uhlíkové stopy Bio LPG obecně o 40 až 70 % šetrnější
než fosilní LPG a ve srovnání s dieselovým pohonem lze snížit emise
CO2 o 50 až 90 %. „Bio LPG aktuálně dodávané na tuzemský trh je
co do uhlíkových emisí oproti fosilnímu LPG dokonce o 83 procent
šetrnější, vůči naftě pak o více než 90 procent. Ve výsledku ale pochopitelně vždy záleží na poměru Bio LPG a LPG, protože se oba
produkty v praxi mísí,“ říká Jiří Karlík. „Smysluplnost míchání obou
produktů spočívá v dalším omezení emisí. Než aby dodávku LPG
přivezla jedna cisterna a Bio LPG druhá, je lepší, když vyjede jen
jedna naplněná směsí,“ dodává Jiří Karlík. Výhodou LPG, potažmo
Bio LPG, je právě již plně rozvinutá stávající infrastruktura a existující
zákazník. LPG se ve formě propan-butanu i čistého propanu využívá
pro topné a technologické účely. Firmy jej v hojné míře využívají například pro pohon vysokozdvižných vozíků a další mechanizace. Na
LPG neboli autoplyn v Česku jezdí dle odhadů ČALPG asi 170 000
vozidel a lze jej dle statistik Ministerstva průmyslu a obchodu natankovat na více než 950 odběrných místech. Standardních čerpacích
stanic s prodejem benzínu a nafty jsou přitom necelé 3 000. Nové
tovární LPG vozy tvoří jen asi pětinu veškerých nově registrovaných LPG pohonů. Největší podíl totiž zaujímají přestavby starších
a emisně problematičtějších vozidel. Přestaveb bylo dle statistiky
Ministerstva dopravy v loňském roce v Česku provedeno 5 869, což
výrazně převyšuje přírůstky ostatních alternativních pohonů.
Nedávno aktualizovaný Národní akční plán čisté mobility počítá
s budoucí podporou produkce Bio LPG. Jak uvádí dokument, ačkoliv
Bez elektřiny to nejde:
Energetická gramotnost nyní on-line
Vznik a vývoj energetické soustavy, regulace výkonové odchylky
i fungování přenosové sítě. To jsou témata, která žákům základních a středních škol už 7. rokem přibližují prostřednictvím interaktivních přednášek lektoři z projektu Energetická gramotnost.
Pandemie koronaviru je postavila před novou výzvu – dostat látku
k posluchačům i v době, kdy jsou školy uzavřené. Přesunuli proto
vzdělávací projekt na internet.
„Za normální situace bychom touto dobou měli za sebou návštěvy
již na 68 školách. Nechtěli jsme čekat, až se děti vrátí do lavic, adaptovali jsme se na nové podmínky a vytvořili on-line verzi dostupnou
všem. Ucelený vzdělávací nástroj nyní nabízíme školám a velice nás
těší jejich zájem,“ říká Adéla Holasová, koordinátorka projektu.
Žáci se pro vstup do programu musejí registrovat a uvést PSČ
školy. Díky tomu pak mají jejich učitelé přehled o tom, kdo z nich
video zhlédl a zobrazí se jim také výsledky závěrečného testu.
Získají tak zpětnou vazbu, čemu třída nerozuměla a mohou se
tomu věnovat podrobněji v další výuce. Video je po přihlášení
volně dostupné i pro veřejnost.
Společnost ČEPS je generálním partnerem projektu a stála také
u zrodu on-line programu. „Je skvělé, že se lektorům podařilo za
tak krátkou dobu vytvořit atraktivní způsob, jakým dětem a mladým
lidem představit na dálku důležitá témata z energetiky. Projekt usnadňuje nelehkou situaci učitelů a zapojeným studentům předává srozumitelnou a poutavou formou kvalitní obsah,“ říká Diana Procházková,
ředitelka sekce HR a korporátní služby společnosti ČEPS.
Do programu se přihlásilo přes 600 studentů z 28 škol. Až to situace umožní, lektoři budou opět navštěvovat třídy osobně. „Učení
na živo nic nenahradí. Obzvlášť důležitá je i diskuze, která se na
místě samovolně rozvíjí. I tak ale máme radost, že se nám během
nouzového stavu daří děti a mladé lidi vzdělávat v oboru a ukazovat
jim, že bez elektřiny to nejde,“ dodává Adéla Holasová. www.ceps.cz
w w w. t e c h n i k a a t r h . c z
kaleidoskop.indd 7
30.7.2020 14:49:02