kaleidoskop

7

je fosilní LPG samo o sobě z hlediska emisí mimořádně čistým palivem, stávající výhoda v budoucnu nemusí být dostatečná. Zatímco

LPG vzniká jako vedlejší produkt při rafinaci ropy nebo při těžbě

zemního plynu, Bio LPG není fosilním palivem. Vzniká výhradně

z obnovitelných zdrojů, obvykle také jako vedlejší produkt. „Prozatím je Bio LPG vyráběno zejména jako vedlejší produkt při výrobě

HVO nebo z bioethanolu získaného ze zbytků jídla a cukrové třtiny,

což je ostatně zdrojem aktuálních dodávek do tuzemska. Po roce

2020 se ale na trhu očekává postupný nárůst dodávek i cíleně vyráběného Bio LPG. Nově se testují technologie na výrobu Bio LPG

z celulózové biomasy, tedy dřevěného odpadu, a lze předpokládat,

že budou následovat i další způsoby výroby. Objem Bio LPG vyrobeného výhradně jako vedlejší produkt totiž nebude schopen uspokojit

rostoucí poptávku po palivu,“ dodává Ivan Indráček.

dodávaný na český trh je vyroben ze zbytků jídla a cukrové třtiny

a má dokonce o více než 80 % nižší emise než fosilní LPG.

Bio LPG se na evropském trhu poprvé objevilo předloni. První

dodávka tohoto produktu z rotterdamské továrny společnosti Neste byla realizována v březnu 2018 pro SHV Energy, což je mateřská

společnost českého dodavatele LPG společnosti Primagas. SHV

Energy prodává Bio LPG na trzích ve Francii, Německu, Beneluxu,

Skandinávii a Spojeném království a v roce 2019 již distribuovala

49 tisíc tun Bio LPG. První dodávku na český trh aktuálně uskutečňuje právě společnost Primagas. „V těchto dnech jsme obdrželi

prvních patnáct tun Bio LPG, které bude ve směsi s klasickým

fosilním LPG distribuováno na naše čerpací stanice,“ potvrzuje Jiří

Karlík, generální ředitel společnosti Primagas s tím, že v ceně na

stojanu čerpací stanice se podíl Bio LPG nijak neprojeví.

Podle odborníků z České asociace LPG (ČALPG) přitom nelze

v žádném případě Bio LPG chápat jako obdobu biosložek u konvenčních paliv, tedy benzínu a nafty. „Bio LPG je po chemické stránce

zcela identické s klasickým LPG, jediným rozdílem oproti klasickému

LPG je způsob jeho výroby. Jde tedy o plyny propan, butan a jejich

směsi. Je tudíž libovolně v jakémkoliv poměru mísitelné s klasickým

fosilním LPG a v konečném důsledku jej může nahradit ze sta procent,“ vysvětluje Ivan Indráček, výkonný předseda ČALPG.

Díky Bio LPG může spotřebitel snižovat svou uhlíkovou stopu, aniž

by musel investovat do nových technologií, vozidel nebo infrastruktury. Dle různých studií a v závislosti na konkrétní technologii výroby

je z hlediska uhlíkové stopy Bio LPG obecně o 40 až 70 % šetrnější

než fosilní LPG a ve srovnání s dieselovým pohonem lze snížit emise

CO2 o 50 až 90 %. „Bio LPG aktuálně dodávané na tuzemský trh je

co do uhlíkových emisí oproti fosilnímu LPG dokonce o 83 procent

šetrnější, vůči naftě pak o více než 90 procent. Ve výsledku ale pochopitelně vždy záleží na poměru Bio LPG a LPG, protože se oba

produkty v praxi mísí,“ říká Jiří Karlík. „Smysluplnost míchání obou

produktů spočívá v dalším omezení emisí. Než aby dodávku LPG

přivezla jedna cisterna a Bio LPG druhá, je lepší, když vyjede jen

jedna naplněná směsí,“ dodává Jiří Karlík. Výhodou LPG, potažmo

Bio LPG, je právě již plně rozvinutá stávající infrastruktura a existující

zákazník. LPG se ve formě propan-butanu i čistého propanu využívá

pro topné a technologické účely. Firmy jej v hojné míře využívají například pro pohon vysokozdvižných vozíků a další mechanizace. Na

LPG neboli autoplyn v Česku jezdí dle odhadů ČALPG asi 170 000

vozidel a lze jej dle statistik Ministerstva průmyslu a obchodu natankovat na více než 950 odběrných místech. Standardních čerpacích

stanic s prodejem benzínu a nafty jsou přitom necelé 3 000. Nové

tovární LPG vozy tvoří jen asi pětinu veškerých nově registrovaných LPG pohonů. Největší podíl totiž zaujímají přestavby starších

a emisně problematičtějších vozidel. Přestaveb bylo dle statistiky

Ministerstva dopravy v loňském roce v Česku provedeno 5 869, což

výrazně převyšuje přírůstky ostatních alternativních pohonů.

Nedávno aktualizovaný Národní akční plán čisté mobility počítá

s budoucí podporou produkce Bio LPG. Jak uvádí dokument, ačkoliv

Bez elektřiny to nejde:

Energetická gramotnost nyní on-line

Vznik a vývoj energetické soustavy, regulace výkonové odchylky

i fungování přenosové sítě. To jsou témata, která žákům základních a středních škol už 7. rokem přibližují prostřednictvím interaktivních přednášek lektoři z projektu Energetická gramotnost.

Pandemie koronaviru je postavila před novou výzvu – dostat látku

k posluchačům i v době, kdy jsou školy uzavřené. Přesunuli proto

vzdělávací projekt na internet.

„Za normální situace bychom touto dobou měli za sebou návštěvy

již na 68 školách. Nechtěli jsme čekat, až se děti vrátí do lavic, adaptovali jsme se na nové podmínky a vytvořili on-line verzi dostupnou

všem. Ucelený vzdělávací nástroj nyní nabízíme školám a velice nás

těší jejich zájem,“ říká Adéla Holasová, koordinátorka projektu.

Žáci se pro vstup do programu musejí registrovat a uvést PSČ

školy. Díky tomu pak mají jejich učitelé přehled o tom, kdo z nich

video zhlédl a zobrazí se jim také výsledky závěrečného testu.

Získají tak zpětnou vazbu, čemu třída nerozuměla a mohou se

tomu věnovat podrobněji v další výuce. Video je po přihlášení

volně dostupné i pro veřejnost.

Společnost ČEPS je generálním partnerem projektu a stála také

u zrodu on-line programu. „Je skvělé, že se lektorům podařilo za

tak krátkou dobu vytvořit atraktivní způsob, jakým dětem a mladým

lidem představit na dálku důležitá témata z energetiky. Projekt usnadňuje nelehkou situaci učitelů a zapojeným studentům předává srozumitelnou a poutavou formou kvalitní obsah,“ říká Diana Procházková,

ředitelka sekce HR a korporátní služby společnosti ČEPS.

Do programu se přihlásilo přes 600 studentů z 28 škol. Až to situace umožní, lektoři budou opět navštěvovat třídy osobně. „Učení

na živo nic nenahradí. Obzvlášť důležitá je i diskuze, která se na

místě samovolně rozvíjí. I tak ale máme radost, že se nám během

nouzového stavu daří děti a mladé lidi vzdělávat v oboru a ukazovat

jim, že bez elektřiny to nejde,“ dodává Adéla Holasová. www.ceps.cz

w w w. t e c h n i k a a t r h . c z

kaleidoskop.indd 7

30.7.2020 14:49:02