Geis_c.qxd
58
4.8.2020
9:29
Page 58
manipulační technika l doprava
Synergie ve službách zákazníkům
Uzavření kamenných obchodů v posledních týdnech
umocnilo význam nákupů prostřednictvím internetu.
Přitom se významnou měrou posunulo i chování
kupujících, kteří začali e-shopping využívat i při nákupu
zboží, jež dosud jednoznačně vyhledávali jen v tradičních
prodejnách. Týká se to především potravin nebo
drogistického zboží.
Podíl nákupů přes internet nezadržitelně
roste. Zatímco před pěti lety využívala eshopping jen polovina občanů České republiky, takže jsme se pohybovali pod
průměrem EU, v loňském roce už jsme se
v rámci 28 zemí EU zařadili do první desítky s tím, že internet k nákupu zboží nebo služeb využilo 64 % občanů, což bylo
mírně nad průměrem EU28 (63 %). Na
Slovensku byl tento podíl 60 %.
Pro zákazníka je nákup přes internet velmi jednoduchý – stačí pár kliknutí a pak
už jen počkat na dodání objednaného
zboží. Místo cesty do obchodu si převezme nákup od řidiče, který mu ho donese
až ke dveřím.
T+T T e c h n i k a a t r h 5 – 6 / 2 0 2 0
Co je ale potřeba k tomu,
aby to pro kupujícího bylo
skutečně tak snadné?
d
Zboží, které objednáváme přes internet,
samozřejmě musí být připraveno v regálech. Ty ovšem nejsou v supermarketech,
ale v logistických centrech. Příkladem může být e-shop německého drogistického
řetězce dm drogerie, který byl pro Českou
republiku a Slovensko spuštěn na začátku
roku 2018. Internetové nákupy z obou zemí pro něj odbavuje společný sklad v Pohořelicích. O provoz tohoto skladu pro dm
drogerii se stará logistická společnost Geis.
Umístění skladu v Pohořelicích u Brna
je jako komplexní logistické řešení velmi
výhodné pro společnou obsluhu zákazníků v obou zemích. Tato lokace vyniká
dobrou dopravní obslužností, dostatečnou skladovou kapacitou pro případnou
další expanzi i dobrou dostupností pro
kvalifikované pracovníky.
„Online shop vnímáme nejen jako doplnění našeho dosavadního způsobu prodeje, ale také jako stále více dynamicky se
rozvíjející oblast, a to i přes to, že se většina nákupů stále uskutečňuje v našich kamenných prodejnách. Právě v období koronavirové pandemie posílil jeho význam,
kdy naši zákazníci ve zvýšené míře upřednostňovali bezpečné online nakupování
na www.dm.cz, nicméně i v období běžného provozu jsme zaznamenali zvyšující
se nárůst online prodejů,” říká manažer
komunikace Jiří Peroutka z dm drogerie.
Vytvořit funkční systém, který dostane
zboží z regálu ve skladě co rychleji až na
adresu zákazníka, je ovšem náročný logistický úkol. Volba externího dodavatele této služby vzešla z detailní analýzy trhu.
„Pro společnost Geis hovořila synergie logistických a přepravních služeb,” vysvětluje Jiří Peroutka.
Zboží do pohořelického skladu směřuje
ze tří míst. Pro české zákazníky má dm drogerie sklad v Jihlavě, velkoobjemové zboží
přichází ze skladu v Divišově, pro Slovensko v Senci nedaleko Bratislavy. V Pohořelicích se zboží zaskladní a podle objednávek z e-shopu vychystává. Pracoviště je
certifikováno podle normy IFS Logistics 2.2.
Splňuje tak ve všech směrech zvýšené požadavky na uskladnění sortimentu dm
drogerie.
Při odbavování zboží z e-shopu dm drogerie v Pohořelicích pracuje 70 lidí (včetně agenturních pracovníků). Převahu zde
mají ženy, pro které je tento sortiment zajímavý. I přes několikanásobné zvýšení
prodejů během období nouzového stavu
dokázali zaměstnanci skladu e-shopu vykrýt valnou většinu objednávek včas, respektive v avizovaném termínu. Sklad se
ale musel přizpůsobit a z jednosměnného
provozu s postupným nástupem zahájit
provoz třísměnný. To je jedna z výhod
outsourcingu, kdy je logistický operátor
schopen vykrývat i nenadálé výkyvy.
Ve dvoupatrovém policovém a regálovém systému je zde uskladněno okolo
24 500 položek – polovina je určena pro
zákazníky v České republice a polovina pro
Slovensko. „Nemůže se stát, že by zboží
objednané koncovým zákazníkem nebylo
na skladě, protože jsme on-line propojeni
se systémem dm drogerie markt a každých
15 minut probíhá datová kontrola. E-shop