Geis_c.qxd

58

4.8.2020

9:29

Page 58

manipulační technika l doprava

Synergie ve službách zákazníkům

Uzavření kamenných obchodů v posledních týdnech

umocnilo význam nákupů prostřednictvím internetu.

Přitom se významnou měrou posunulo i chování

kupujících, kteří začali e-shopping využívat i při nákupu

zboží, jež dosud jednoznačně vyhledávali jen v tradičních

prodejnách. Týká se to především potravin nebo

drogistického zboží.

Podíl nákupů přes internet nezadržitelně

roste. Zatímco před pěti lety využívala eshopping jen polovina občanů České republiky, takže jsme se pohybovali pod

průměrem EU, v loňském roce už jsme se

v rámci 28 zemí EU zařadili do první desítky s tím, že internet k nákupu zboží nebo služeb využilo 64 % občanů, což bylo

mírně nad průměrem EU28 (63 %). Na

Slovensku byl tento podíl 60 %.

Pro zákazníka je nákup přes internet velmi jednoduchý – stačí pár kliknutí a pak

už jen počkat na dodání objednaného

zboží. Místo cesty do obchodu si převezme nákup od řidiče, který mu ho donese

až ke dveřím.

T+T T e c h n i k a a t r h 5 – 6 / 2 0 2 0

Co je ale potřeba k tomu,

aby to pro kupujícího bylo

skutečně tak snadné?

d

Zboží, které objednáváme přes internet,

samozřejmě musí být připraveno v regálech. Ty ovšem nejsou v supermarketech,

ale v logistických centrech. Příkladem může být e-shop německého drogistického

řetězce dm drogerie, který byl pro Českou

republiku a Slovensko spuštěn na začátku

roku 2018. Internetové nákupy z obou zemí pro něj odbavuje společný sklad v Pohořelicích. O provoz tohoto skladu pro dm

drogerii se stará logistická společnost Geis.

Umístění skladu v Pohořelicích u Brna

je jako komplexní logistické řešení velmi

výhodné pro společnou obsluhu zákazníků v obou zemích. Tato lokace vyniká

dobrou dopravní obslužností, dostatečnou skladovou kapacitou pro případnou

další expanzi i dobrou dostupností pro

kvalifikované pracovníky.

„Online shop vnímáme nejen jako doplnění našeho dosavadního způsobu prodeje, ale také jako stále více dynamicky se

rozvíjející oblast, a to i přes to, že se většina nákupů stále uskutečňuje v našich kamenných prodejnách. Právě v období koronavirové pandemie posílil jeho význam,

kdy naši zákazníci ve zvýšené míře upřednostňovali bezpečné online nakupování

na www.dm.cz, nicméně i v období běžného provozu jsme zaznamenali zvyšující

se nárůst online prodejů,” říká manažer

komunikace Jiří Peroutka z dm drogerie.

Vytvořit funkční systém, který dostane

zboží z regálu ve skladě co rychleji až na

adresu zákazníka, je ovšem náročný logistický úkol. Volba externího dodavatele této služby vzešla z detailní analýzy trhu.

„Pro společnost Geis hovořila synergie logistických a přepravních služeb,” vysvětluje Jiří Peroutka.

Zboží do pohořelického skladu směřuje

ze tří míst. Pro české zákazníky má dm drogerie sklad v Jihlavě, velkoobjemové zboží

přichází ze skladu v Divišově, pro Slovensko v Senci nedaleko Bratislavy. V Pohořelicích se zboží zaskladní a podle objednávek z e-shopu vychystává. Pracoviště je

certifikováno podle normy IFS Logistics 2.2.

Splňuje tak ve všech směrech zvýšené požadavky na uskladnění sortimentu dm

drogerie.

Při odbavování zboží z e-shopu dm drogerie v Pohořelicích pracuje 70 lidí (včetně agenturních pracovníků). Převahu zde

mají ženy, pro které je tento sortiment zajímavý. I přes několikanásobné zvýšení

prodejů během období nouzového stavu

dokázali zaměstnanci skladu e-shopu vykrýt valnou většinu objednávek včas, respektive v avizovaném termínu. Sklad se

ale musel přizpůsobit a z jednosměnného

provozu s postupným nástupem zahájit

provoz třísměnný. To je jedna z výhod

outsourcingu, kdy je logistický operátor

schopen vykrývat i nenadálé výkyvy.

Ve dvoupatrovém policovém a regálovém systému je zde uskladněno okolo

24 500 položek – polovina je určena pro

zákazníky v České republice a polovina pro

Slovensko. „Nemůže se stát, že by zboží

objednané koncovým zákazníkem nebylo

na skladě, protože jsme on-line propojeni

se systémem dm drogerie markt a každých

15 minut probíhá datová kontrola. E-shop