služby l podpora výroby l energetika
s firmou ČEZ v rámci společného inovačního projektu BAART, který byl úspěšně ukončen 30. června 2021. Druhou skupinou jsou
bateriové systémy instalované za jiným primárním účelem, než je poskytování SVR. Typicky jde například o zařízení pro dobíjení
aut, peak-shaving, řízení obchodní odchylky
subjektu zúčtování, popřípadě řešení lokálních síťových omezení. Na tuto druhou skupinu cílí probíhající výzkumný projekt Eflex.
p Čím přesně se projekt Eflex
zabývá?
Jeho téma zní „Využívání volné kapacity velkých bateriových systémů pro podpůrné
služby”, přičemž volnou kapacitou se rozumí přebytečná kapacita, která je k dispozici
i po splnění primární funkce baterie. Jde o projekt financovaný z programu THÉTA Technologické agentury ČR a kromě ČEPS, která
je hlavním příjemcem, se ho dále účastní
společnosti LEEF Technologies, ČEZ, E.ON
Energie, PREdistribuce, Solar Global Service a v roli asociovaného partnera Škoda
Auto. Společně otestujeme bateriové
systémy s různými účely používání, kterými
jsou zejména dobíjení elektromobilů a stabilizace napětí, peak-shaving s využitím použitých baterií elektromobilů, otestování různých typů frekvenčních a nefrekvenčních
služeb či obchodní využití bateriových systémů, respektive load-shifting u fotovoltaických elektráren.
p Jak dlouho bude tento
projekt probíhat a jaké budou
jeho hlavní výstupy?
Projekt Eflex byl zahájen koncem loňského
roku a potrvá do poloviny roku 2023. Jeho
výstupem mají být otestované IT řešení mezi ČEPS a pilotními poskytovateli a dále metodika využívání volné kapacity bateriových systémů pro SVR včetně principů
technických a obchodních podmínek.
Očekáváme, že tyto výstupy přispějí k rozšíření možností poskytování kapacity z bateriových systémů pro řízení výkonové rovnováhy v budoucnu.
p Kde se, po necelém roce
od spuštění, projekt Eflex
momentálně nachází?
V současnosti probíhají instalace a nastavuje se komunikace pilotních poskytovatelů
s centrálním systémem pro monitorování, řízení a vyhodnocování. Fáze připojení a nastavení systému bude ukončena
koncem letošního roku, na ni pak naváže
fáze testovací. Dále probíhají práce na definování testovacích kampaní a přípravě metodiky testování volné kapacity, respektive
základní verze algoritmů pro konfiguraci
softwaru.
p Myslíte si, že bateriové
systémy čeká „velká
budoucnost”?
Určitě lze předpokládat, že bateriové systémy se v mnoha oblastech stanou běžnou
součástí našich životů. Bude se navyšovat
počet baterií pro dobíjení aut, budou probíhat domovní instalace pro optimalizaci spotřeby koncových zákazníků a zejména legislativou předpokládaných energetických
komunit a společenství. Bateriové systémy
se budou dále využívat v průmyslových instalacích v kombinaci s velkou spotřebou,
popřípadě výrobou elektřiny.
p Dá se odhadnout, jaký bude
nárůst celkové kapacity těchto
baterií v ČR?
Přesná čísla je obtížné predikovat, nicméně
můžeme předpokládat, že flexibilita bateriových systémů – neboli jejich schopnost cíleně odebírat nebo dodávat elektřinu z/do
elektrizační sítě – bude obchodně využitelná v rámci agregace. Integrovaný agregátor
je subjekt, který využívá flexibilitu od většího
počtu výrobců a/nebo spotřebitelů a přeměňuje ji do standardních produktů, jež pak
nabízí na různých trzích s elektřinou či SVR.
Pro možnost využití takovéto agregované
flexibility z bateriových systémů je kromě jiného nutné vypracování metodiky stanovení volné kapacity a vyhodnocení poskytnuté
energie, čímž se mimo jiné zabývá právě
projekt Eflex.
ČEPS, a. s.
d
Společnost ČEPS, jejímž jediným vlastníkem
je stát Česká republika, zajišťuje bezpečný
a spolehlivý přenos elektřiny od výrobců k distributorům, kteří ji pak prostřednictvím
svých sítí postupně dopravují až do domácností. V neposlední řadě také udržuje rovnováhu mezi výrobou a spotřebou elektrické
energie, což je nezbytný předpoklad fungování celé elektrizační sítě. ČEPS je výhradním provozovatelem přenosové soustavy,
kterou tvoří 44 rozvoden se 79 transformátory a trasy vedení velmi vysokého a zvláště
vysokého napětí o celkové délce přibližně
5 700 kilometrů.
p
www.ceps.cz
Zdroj: ŠKODA AUTO a.s.
www.technikaatrh.cz
47