služby l podpora výroby l energetika

s firmou ČEZ v rámci společného inovačního projektu BAART, který byl úspěšně ukončen 30. června 2021. Druhou skupinou jsou

bateriové systémy instalované za jiným primárním účelem, než je poskytování SVR. Typicky jde například o zařízení pro dobíjení

aut, peak-shaving, řízení obchodní odchylky

subjektu zúčtování, popřípadě řešení lokálních síťových omezení. Na tuto druhou skupinu cílí probíhající výzkumný projekt Eflex.

p Čím přesně se projekt Eflex

zabývá?

Jeho téma zní „Využívání volné kapacity velkých bateriových systémů pro podpůrné

služby”, přičemž volnou kapacitou se rozumí přebytečná kapacita, která je k dispozici

i po splnění primární funkce baterie. Jde o projekt financovaný z programu THÉTA Technologické agentury ČR a kromě ČEPS, která

je hlavním příjemcem, se ho dále účastní

společnosti LEEF Technologies, ČEZ, E.ON

Energie, PREdistribuce, Solar Global Service a v roli asociovaného partnera Škoda

Auto. Společně otestujeme bateriové

systémy s různými účely používání, kterými

jsou zejména dobíjení elektromobilů a stabilizace napětí, peak-shaving s využitím použitých baterií elektromobilů, otestování různých typů frekvenčních a nefrekvenčních

služeb či obchodní využití bateriových systémů, respektive load-shifting u fotovoltaických elektráren.

p Jak dlouho bude tento

projekt probíhat a jaké budou

jeho hlavní výstupy?

Projekt Eflex byl zahájen koncem loňského

roku a potrvá do poloviny roku 2023. Jeho

výstupem mají být otestované IT řešení mezi ČEPS a pilotními poskytovateli a dále metodika využívání volné kapacity bateriových systémů pro SVR včetně principů

technických a obchodních podmínek.

Očekáváme, že tyto výstupy přispějí k rozšíření možností poskytování kapacity z bateriových systémů pro řízení výkonové rovnováhy v budoucnu.

p Kde se, po necelém roce

od spuštění, projekt Eflex

momentálně nachází?

V současnosti probíhají instalace a nastavuje se komunikace pilotních poskytovatelů

s centrálním systémem pro monitorování, řízení a vyhodnocování. Fáze připojení a nastavení systému bude ukončena

koncem letošního roku, na ni pak naváže

fáze testovací. Dále probíhají práce na definování testovacích kampaní a přípravě metodiky testování volné kapacity, respektive

základní verze algoritmů pro konfiguraci

softwaru.

p Myslíte si, že bateriové

systémy čeká „velká

budoucnost”?

Určitě lze předpokládat, že bateriové systémy se v mnoha oblastech stanou běžnou

součástí našich životů. Bude se navyšovat

počet baterií pro dobíjení aut, budou probíhat domovní instalace pro optimalizaci spotřeby koncových zákazníků a zejména legislativou předpokládaných energetických

komunit a společenství. Bateriové systémy

se budou dále využívat v průmyslových instalacích v kombinaci s velkou spotřebou,

popřípadě výrobou elektřiny.

p Dá se odhadnout, jaký bude

nárůst celkové kapacity těchto

baterií v ČR?

Přesná čísla je obtížné predikovat, nicméně

můžeme předpokládat, že flexibilita bateriových systémů – neboli jejich schopnost cíleně odebírat nebo dodávat elektřinu z/do

elektrizační sítě – bude obchodně využitelná v rámci agregace. Integrovaný agregátor

je subjekt, který využívá flexibilitu od většího

počtu výrobců a/nebo spotřebitelů a přeměňuje ji do standardních produktů, jež pak

nabízí na různých trzích s elektřinou či SVR.

Pro možnost využití takovéto agregované

flexibility z bateriových systémů je kromě jiného nutné vypracování metodiky stanovení volné kapacity a vyhodnocení poskytnuté

energie, čímž se mimo jiné zabývá právě

projekt Eflex.

ČEPS, a. s.

d

Společnost ČEPS, jejímž jediným vlastníkem

je stát Česká republika, zajišťuje bezpečný

a spolehlivý přenos elektřiny od výrobců k distributorům, kteří ji pak prostřednictvím

svých sítí postupně dopravují až do domácností. V neposlední řadě také udržuje rovnováhu mezi výrobou a spotřebou elektrické

energie, což je nezbytný předpoklad fungování celé elektrizační sítě. ČEPS je výhradním provozovatelem přenosové soustavy,

kterou tvoří 44 rozvoden se 79 transformátory a trasy vedení velmi vysokého a zvláště

vysokého napětí o celkové délce přibližně

5 700 kilometrů.

p

www.ceps.cz

Zdroj: ŠKODA AUTO a.s.

www.technikaatrh.cz

47