38
služby l podpora výroby
Jak pokročila digitalizace
v českých strojírenských firmách?
Na začátku letošního roku provedla agentura Foresite na
zadání společnosti Autodesk unikátní výzkum mezi 150
zástupci průmyslových společností v ČR na téma inovace
a digitální transformace. Průzkum sledoval, jak české
společnosti vnímají inovace a trendy Průmyslu 4.0,
jaké výhody v digitalizaci vidí a jakou roli v inovacích
hraje motivace zaměstnanců. Z výsledků průzkumu
vyplývá, že pojem digitalizace už v českých průmyslových
firmách není velkou neznámou. Jejich zástupci si stále
více uvědomují její přínosy a nepostradatelnost pro
úspěšnou budoucnost.
jsou nejvíce zajedno s tím, že s inovacemi
přichází větší flexibilita, efektivita a konkurenceschopnost. Flexibilní výroba je pro
digitalizaci strategická, protože umožňuje
např. vyrábět v místě spotřeby, propojuje
výrobu s procesem vývoje a identifikuje
procesy, které lze plně automatizovat.
Problémem při zavádění a plánování inovací ve firmách jsou ve velké míře nedostatečné finanční zdroje. Zatímco celkově problém nedostatku prostředků
spojených s digitalizací a inovacemi vnímá 61 % dotazovaných firem, u malých
společností tato hodnota dosahuje dokonce 74 %. Především menší firmy se
pak do inovací bojí investovat. Naopak
společnosti, které už své síly s umělou inteligencí spojily, nejen objevují unikátní
konstrukční řešení a získávají náskok před
konkurencí, ale pracují také mnohem
rychleji a finanční úspory se začínají projevovat už ve stádiích návrhů.
Jak dále výzkum ukazuje, problémem
u každé třetí společnosti je nedostatek
kvalitních lidských zdrojů a s ním související nutná systematická motivace a edukace zaměstnanců. A v neposlední řadě je
zásadní komunikace směrem k zákazníkům. Je důležité si uvědomit, že zákazníci
dnes mají vyšší očekávání než dřív – čekají, že jim zakoupené produkty přinesou
vyšší hodnotu. Napřímo se propojit se zákazníky, porozumět jejich hodnotám a naplňovat a převyšovat jejich očekávání je
nezbytné.
Digitalizace a bezpečnost
Tempo inovací určují finance
a lidský kapitál
d
Inovace a trendy Průmyslu 4.0 včetně procesů digitalizace a automatizace jsou v českých výrobních firmách, které se průzkumu
zúčastnily, vnímány pozitivně. Prakticky
každá z firem je už v určité míře implementovala nebo implementovat plánuje.
Míra implementace, zkušeností, očekávání
a měřitelných efektů inovací a transformací
se ale napříč firmami liší. Zejména větší
společnosti dodávající i mimo český trh
Průzkumu se zúčastnily společnosti ze zpracovatelského průmyslu, výrobci strojů
a zařízení a strojírenské podniky. Více než polovina respondentů reprezentovala
malé společnosti do 49 zaměstnanců, zhruba čtvrtinu velkých společností
(50 a více zaměstnanců) pak tvořily podniky
s více než 100 zaměstnanci.).
T+T T e c h n i k a a t r h 7 – 8 / 2 0 2 1
”
d
Podle zástupců více než dvou třetin malých či lokálních společností je překážkou
při výraznější digitalizaci průmyslových
podniků v České republice obava o bezpečnost dat. Zároveň téměř dvě třetiny
společností s méně než 50 zaměstnanci
vnímají nedostatek podpory ze strany státu a veřejných institucí při digitální transformaci. A zejména menší společnosti považují za problém obtížný přístup k cizímu
kapitálu (63 %) a nedostatek adekvátně
vzdělaných pracovníků (51 %). Jedním
z klíčových problémů digitální transformace z pohledu dotazovaných společností je
obecná neochota ke změnám v rámci firmy, strach či nedůvěra v inovace.
Přestože se povědomí o digitalizaci a s ní
spojenými inovacemi či automatizací výroby zlepšuje, stále ještě panují velké rozdíly ve znalosti a implementaci některých
konkrétních řešení zastřešených pojmem