40
služby l podpora výroby
5 hlavních trendů v oblasti výrobních
podniků pro rok 2021
Výrobní podniky patřily mezi ty pandemií více postižené
– což znamenalo, že uplynulých dvanáct měsíců věnovaly
rychlé digitalizaci provozu a často též přepracování
a zvýšení odolnosti dodavatelských řetězců.
Nyní ale přicházejí na řadu další digitální
trendy dotýkající se jejich byznysu – těm by
měli věnovat maximální pozornost zejména CIO a IT lídři, aby je mohli odpovídajícím způsobem podpořit a pomoci s jejich
rozvojem a uplatněním. Analytici společnosti Gartner identifikovali pět nejdůležitějších trendů, jež budou mít dopad na výrobní sektor v letošním roce. Způsobí
narušení stávajícího byznysu, ale zároveň
vytvoří pro výrobní podniky nové příležitosti. Patří mezi ně digitální a produktové
zážitky, monetizace dat a ekosystémová
partnerství.
komunity dalších zákazníků a pokročilých
uživatelů. Analytici Gartneru předpovídají,
že do roku 2025 bude 50 největších výrobců spotřebního zboží investovat do
vlastní aplikace využívající umělou inteligenci, technologie zabudované do výrobku a interakci pomocí videa coby digitálních aktiv a/nebo inovačních prvků
využívaných v rámci výzkumu a vývoje.
2. Totální zážitek
d
Popisuje, jak mohou CIO využít technologie a interakce pro zlepšení, posílení a povzbuzení zákazníků i zaměstnanců a jejich
na vyspělých, ale i na rozvíjejících se trzích. Ve výrobě mohou ekosystémová
partnerství usnadnit různé iniciativy, jako
jsou například obaly šetrné k životnímu
prostředí, zavedení práce v nedostatečně
rozvinutých komunitách a snižování emisí cestou práce na dálku. Podle Gartneru
se do roku 2024 75 % z 20 největších
světových společností vyrábějících spotřební zboží zapojí do ekosystémového
partnerství, které přispěje k dosažení cílů
růstu a udržitelnosti.
4. Monetizace dat
d
V oblasti výroby dává CIO možnost generovat dodatečné příjmy z digitalizace
vlastních produktů a služeb. Rychlá digitalizace v rámci výrobních organizací vytváří velké množství dat, CIO mohou tato data sdílet a zpeněžit v rámci celého
ekosystému, tedy využívat informace jako
aktivum, vytvářet nové služby nebo vstupovat do nových obchodních modelů. Tyto nové zdroje příjmů pak organizaci mohou pomoci zvládnout situaci, když je
podnikání narušeno vnějšími faktory – například problémy v dodavatelském řetězci
nebo nedostatek lidských zdrojů. Analytici Gartneru předpovídají, že do konce roku 2024 se polovině globálních organizací v těžkém průmyslu (vyrábějících těžká
aktiva) podaří zpeněžit jejich data.
5. Zařízení jako služba
Mezi pět nejdůležitějších trendů, které
budou mít dopad na výrobní sektor v letošním roce, patří podle analytiků společnosti Gartner:
1. Digitální + produktový zážitek d
Představuje kombinaci fyzických produktů a digitálních služeb nabízející jedinečnou formu uživatelského (zákaznického)
zážitku ve spotřebním i B2B segmentu. Je
navíc vhodnou odpovědí na omezení
kontaktu se zákazníky, jež přinesla pandemie. Cílem je vytvořit víc než dodatečnou
službu – digitální obchodní model umožňující udržet spojení se spotřebitelem i
po prodeji výrobku, například v rámci
T+T T e c h n i k a a t r h 7 – 8 / 2 0 2 1
vztahů tak, aby se zvýšila jejich celoživotní hodnota (CLV). CIO tak mohou identifikovat správnou platformu, která propojí
zákazníky, partnery a zaměstnance. Například pracovník, který působí jako odborník na značku nebo agent zákaznického servisu odpovídající zákazníkům na
otázky. Společnost Gartner předpovídá,
že do roku 2024 budou organizace poskytující celkový zážitek překonávat konkurenci o 25 % v ukazatelích spokojenosti jak zákazníků, tak zaměstnanců.
3. Ekosystémová partnerství
d
Mohou využít zejména globálně působící
organizace jako příležitost k růstu nejen
d
Je komerční model, kdy podniky platí za
provozní prostředky prostřednictvím opakujících se provozních poplatků, nikoliv
nákupem zařízení. V tomto modelu využívají CIO vestavěné funkce a technologie
internetu věcí (IoT) ke zvýšení efektivity
nebo hledání a odstranění provozních nedostatků. Gartner předpovídá, že do roku
2023 bude 20 % výrobců průmyslových
zařízení podporovat EaaS s funkcemi
vzdáleného průmyslového internetu věcí
oproti prakticky nulovému stavu dnes.
„Tyto trendy mohou výrobním podnikům pomoci připravit se na podobné výpadky a otřesy, jaké zažily v posledním roce, a zmírnit problémy jako nedostatek
kontaktu se zákazníky, usnadnit vstup na
nové trhy nebo uvádění novinek a zvládání nepříznivých fiskálních situací,” vysvětluje viceprezidentka výzkumu Gartneru
Michelle Duerst.
p