služby l podpora výroby
totiž nechce žádný univerzální produkt, ale očekává, že mu budou výrobky a služby ušité co nejvíce na míru.
Masová kustomizace se tak stává trendem v digitalizační strategii firem. Jako
další přínosy digitalizace pak společnosti vidí optimalizaci hmotnosti produktů, snížení počtu používaných komponent, zlepšení možností recyklace
nebo snížení škodlivých emisí.
Jak ukazuje výzkum, český průmysl si
stále více uvědomuje přínos a nezbytnost
zavedení digitalizace do procesu výroby,
a to i do té tradiční. Přestože se Česko ocitá na vzestupu zavádění těchto technologií, je stále důležitější prohlubovat povědomí o jejich přínosech pro budoucnost
firem. Aby byl tento pokrok co nejefektivnější, je nutné spolupracovat s klíčovými
technologickými partnery, výrobci softwaru. Právě ti pomohou nalézt nejlepší řešení firmám na míru a stát se konkurenceschopnějšími na trhu.
p
Průmysl 4.0. Více než čtvrtina dotazovaných o tomto pojmu slyšela poprvé. Podle očekávání je znalost pojmu podstatně
vyšší u zástupců větších společností, které své produkty dodávají na mezinárodní
trhy.
Pokud se podíváme na nejčastěji implementovaná řešení v rámci Průmyslu 4.0,
zjistíme že 44 % společností má zavedenou automatizaci výroby (68 % u firem
s mezinárodním působením) a dalších 7 %
se tuto technologii chystá v dohledné době zavést. Následuje simulační software,
který snižuje náklady na prototypování
a zavádění nových produktů a je implementován u 28 % firem. 3D tisk dnes
používá 20 % dotazovaných společností.
Poměrně známým pojmem mezi respondenty je také umělá inteligence. Její aktuální využití je ale nízké.
• Personalizace produktů je důležitá pro
více než třetinu firem v Česku, které se
účastnily výzkumu. Dnešní zákazník už
Digitalizace, automatizace, sběr velkých souborů dat z výroby, strojů či produktů, jejich
analýza a využití v rozhodování a řízení firem tvoří základ tzv. digitálních továren.
Tyto inovace a trendy označované také jako Průmysl 4.0 přinášejí zásadní zlepšení
všech podnikových procesů, od návrhu a výroby, přes řízení logistického řetězce
až po zákaznickou podporu a údržbu během životního cyklu produktu.
”
Pozitiva digitální transformace d
• Vyšší efektivita procesů výroby je známá pro více než 80 procent dotazovaných firem, které dodávají i mimo český
trh a uvědomují si, že pomocí nových
technologií dochází k radikálnímu snížení
chybovosti ve výrobě. Že dochází ke zkracování výrobního cyklu, to si uvědomuje
více než polovina zástupců společností.
• Úspora času a peněz přicházející v souvislosti s inovacemi, digitalizací a automatizací výroby je dána zvýšením příjmových
příležitostí, jak si uvědomuje více než polovina dotazovaných. Další pozitiva vidí
firmy ve snížení produkovaného odpadu
a zvýšení efektivity uvádění nových produktů na trh. Redukci celkových nákladů
na výrobu či pořízení komponentů pak
v souvislosti s digitalizací vnímá 40 % dotazovaných firem.
www.technikaatrh.cz
39