32

služby l podpora výroby

Společnosti vidí pandemii

jako příležitost k růstu

Rok od nástupu pandemie prošly organizace na celém

světě významnými transformacemi ve snaze zvýšit agilitu

a dosáhnout vyšší efektivity.

posunuly otázku sladění mezi byznysem

a IT ještě více do popředí zájmu. Porozumění klíčovým cílům společnosti na všech

jejích úrovních i nadále zůstává ne zcela

naplněnou prioritou. Díky skutečnosti, že

technologie a agilita společností jsou stále

důležitější, již není sladění priorit otázkou

volby, ale klíčovým tématem pro udržitelnost podnikání. ”

Odvážní a smělí vítězí

V Evropě 86,7 % manažerů souhlasí s tím,

že COVID-19 způsobil významné změny

v jejich provozních procesech, přičemž

84,5 % respondentů uvedlo, že urychlil digitální transformaci. To jsou jen některé

závěry Global Managed Services Reportu

2021 společnosti NTT, předního světového poskytovatele technologických služeb.

Změny provozních procesů spolu s akcelerací digitální transformace poskytly organizacím příležitost k úpravě technologických strategií a jejich sladění s obchodními

prioritami. Navzdory tomu ovšem přetrvávají rozdíly v prioritách mezi IT oddělením

a ostatními odděleními. Paradoxní je, že

pracovníci IT nevidí tak velký přínos technologií jako jejich kolegové ve firmě. Celosvětově je 69,9 % zástupců oddělení financí, obchodu, provozu apod. přesvědčeno

o klíčovém přínosu technologické strategie,

která přímo podporuje obchodní a provozní cíle organizace, avšak pouze 48,0 % IT

týmů jí dává stejnou prioritu. 69,6 % respondentů z oddělení financí, obchodu

a provozu považuje rychlost a agilitu za klíčové součásti technologické strategie, za

pravdu jim ale dává pouze 53,4 % IT týmů.

Damian Skendrovic, Executive Vice President z NTT Ltd. dodává: „Nebývalé výzvy, kterým COVID-19 vystavil podniky,

T+T T e c h n i k a a t r h 7 – 8 / 2 0 2 1

d

Globální společnosti se snaží posílit svou

odolnost a výzkum NTT ukazuje významné

rozdíly v přístupu k dosažení tohoto cíle.

Zatímco některé společnosti považují

optimalizaci nákladů za zásadní při zvyšování konkurenceschopnosti, jiní jsou odvážnější v hledání nových příležitostí. Považují pandemii za šanci využít tržní

příležitosti k růstu, přičemž k dosažení tohoto cíle se 33,8 % společností zaměřuje

na využití nových technologií.

Tento podíl stoupá na 41,7 %, pokud má

společnost v současné době alespoň tři

čtvrtiny svých IT služeb spravovaných třetími stranami. Pokud společnost nemá téměř žádné ze svých IT služeb spravovaných třetí stranou, podíl významně klesá

na pouhých 25,7 %.

Organizace, které považují poskytovatele služeb za důležitou součást své strategie, jsou obecně považovány za lídry ve

svém oboru. Z těch, pro které poskytovatelé služeb nejsou příliš důležití nebo nejsou důležití vůbec, jsou pouze 2 % „lídry”, zatímco 62 % ve svých oborech

významně nevyniká.

Společnost ISG, která je klientem NTT,

má vizi stát se nejdynamičtější světovou

společností v oblasti komerčního stavebnictví. „Když budujeme naši pozici nejdynamičtější stavební společnosti na světě,

musíme optimalizovat naše ICT, abychom

se zaměřili na poskytování nových digitálních produktů a tvorbu přidané hodnoty při

využití našich dat. Díky spolupráci se společností NTT máme plnou kontrolu a můžeme NTT svěřit automatizaci a provoz pracovních úloh založených na Microsoft

Azure.”

„I když ne všechny společnosti považují radikální změny na trhu za příležitost,

jedna třetina se aktivně snaží adaptovat

a využít související inovace ve svůj prospěch; zejména v oblasti distribuované

pracovní síly a inovativních technologií,”

říká Skendrovic a dodává: „Odvážné společnosti přistupují ke své odolnosti s odhodláním inovovat; a důvěryhodní technologičtí partneři jim pomáhají tohoto cíle

dosáhnout.”

Rovněž společnosti v České republice,

které se významně posunuly ve své digitální transformaci, věnují oproti ostatním

více času vývoji softwaru a rozvoji nových

technologií, stejně jako spolupráci při plnění klíčových obchodních cílů napříč organizací. Nově se také IT týmy ve větší míře zaměřují na partnerství s externími

poskytovateli IT služeb. „Zde vidíme velký

rozdíl mezi aktuálním přístupem těchto firem ke spolupráci s poskytovateli řízených služeb, kteří chápou obchodní cíle

klienta a pomáhají je naplňovat a konzervativním přístupem, který akcentoval zejména úsporu nákladů a prostou náhradu

interního zdroje za zdroj externí,” dodává

Radek Stehno, Senior Services Architect

NTT Czech Republic.

Současné a budoucí potřeby, zn. rychle

Zatímco v Evropě 88,2 % top manažerů

souhlasí s tím, že pro jejich strategii je zásadní nová technologie, méně než třetina

(30,3 %) věří, že jejich stávající technologie je dostačující pro splnění okamžitých

cílů organizace.

„IT týmy se musely přizpůsobit rychlé

změně. A zatímco jejich interní zákazníci

očekávají, že budou ve svých dodávkách

agilní, IT je zatíženo zvládáním svých

vlastních výzev – od správy dodavatelů,

přes integraci různorodých systémů, zastaralou infrastrukturu a nové technologie, až po rozpočtová omezení a nedostatek kompetencí pro naplnění měnících se

požadavků organizace,„ říká Skendrovic.

Vzhledem k tomu, že se rychlost uvedení na trh stává primární konkurenční výhodou, je digitální transformace klíčová. Odvážné organizace mají o 50 % vyšší

pravděpodobnost, že dosáhnou optimalizace při digitální transformaci, k čemuž

mimo jiné využijí řízené služby od třetích

stran pro více než polovinu svého IT.

Snížení tlaku při správě narůstající infrastruktury, adopce DevOps politik a automatizace platforem umožňuje IT týmům transformovat své provozní

postupy a v konečném důsledku vede ke

snížení střední doby opravy (MTTR), optimalizaci nákladů a aktivní podpoře plnění

cílů společnosti.

Skendrovic uzavírá: „I když změna není

vždy vnímána jako pozitivní, je třeba si

uvědomit, že transformace přináší nové

příležitosti a inovace.”

p

www.global.ntt