manipulační technika l doprava
Li-Ion baterie nahradily plyn
ve firmě Associated Weavers
V libereckém závodě belgického výrobce koberců se
využívaly k převozu mezi skladem a výrobou a na
expedici plynové vozíky Jungheinrich TFG. Kvůli emisím
v uzavřených prostorech se společnost rozhodla
k postupnému přechodu na vozíky elektrické.
Původní obavy z nabíjení a údržby olověných baterií se rozplynuly s příchodem lithium-iontových článků. V roce 2020 bylo
nasazeno prvních 5 vozíků EFG a další budou následovat.
Společnost Associated Weavers, s.r.o. se
zabývá finální úpravou (řezání, obšívání)
a expedicí hotových koberců do celého
světa. Závod zaměstnává okolo 120 lidí
v dvousměnném provozu. Rozmanitá flotila vozíků Jungheinrich zde obstarává
kompletní logistiku. Od skladování polotovarů ve vysokém skladu pomocí retraků
a čelních vozíků, přes zásobování výroby
pomocí čelních vozíků, až po systémový
sklad hotových výrobků a expedici. Spolupráce funguje řadu let bezproblémově.
Li-Ion zjednodušil rozhodování d
Associated Weavers využívá pro financování své flotily operativní leasing s případným odkupem vozíků s malým nájezdem.
V roce 2020 končil pronájem 5 kusů techniky (nosnost 1,6 a 3 tuny) s plynovým pohonem a společnost tak začala řešit, kam
dál. Již dříve probíhaly úvahy ohledně přechodu na elektrické vozíky, zejména kvůli
emisím a hluku, který plynové vozíky vytváří v uzavřených skladových a výrobních
halách. Nepříjemný zápach navíc obtěžoval pracovníky výroby a hrozilo i zanesení
sazí do výrobních strojů a na koberce samotné. Klasické olověné články ale přinášely řadu komplikací, především spojených s nabíjením a údržbou baterií. Tyto
obavy se však rozplynuly s nástupem lithium-iontové technologie. „Díky jednoduchému nabíjení je možné instalovat nabíječky kdekoliv, kde je to vhodné pro
provoz a obsluhu. Prostě tam, kde odstavují vozík, tam ho i nabíjí. Odpadá tak složité a nákladné budování větraných nabíjecích prostor a šetří se místo,” popisuje
Jakub Vrba jeden z největších přínosů
Jakub Vrba
Vedoucí údržby společnosti Associated Weavers s.r.o.
Li-Ion technologie a dále uvádí: „Lithiumiontové baterie sice představují náklad navíc, ale je důležité si naproti tomu říci, co
nám to přinese a kde díky investici ušetříme.“
Dvousměnný
provoz bez omezení
d
Firma v současnosti funguje na dvě směny, ale v plánech je i třísměnný provoz
v případě růstu objemu zakázek. Velkou
výhodou lithium-iontových baterií je
možnost mezidobíjení, tedy krátkých, ale
častějších nabíjecích cyklů, při kterých
není nutné dobití do 100 % kapacity, jako
u olověných trakčních baterií. S ohledem
na tento fakt je důležité nastavit vhodně
procesy v provozu tak, aby se správně využívaly prostoje a zaručila se tak dostupnost vozíku i pro více směn v kuse.
„Během každé směny máme půlhodinovou přestávku a k tomu ještě 2×5 minut
každé 2 hodiny. Při odstavení vozíků na
tyto pauzy je pravidlem připojení k nabíječi, díky čemuž jsou vozíky vždy dostupné
k práci s dostatkem energie. Zatím pracujeme na dvě směny, ale věřím, že i při přechodu na 3směnný provoz budeme
schopni nastavit nabíjení tak, aby nebylo
nutné baterie měnit.“, shrnuje pan Vrba.
Precizní nastavení parametrů
d
Vozíky v Associated Weavers se pohybují mezi skladem a výrobou, mezi regály,
sloupy a výrobními stroji. Navíc přepravují na speciálních kobercových trnech
4–5 metrů dlouhé role. Pro zvýšení bezpečnosti provozu je tak vhodné upravovat
parametry výkonu vozíků jako je například maximální rychlost. To není u vozíků
na plyn tak jednoduché. „Elektrické vozíky
naopak umožňují detailní nastavení jednotlivých parametrů pojezdu a zdvihu. Tyto parametry nastaví technik Jungheinrich
a uloží je do jízdních programů, ze kterých si může obsluha vybrat ten, který odpovídá dané provozní situaci. Ve skladu
se tak vozík může chovat jinak, než například při pohybu ve výrobě, kde se potkává s chodci“, vysvětluje Pavel Znojemský,
odborný poradce Jungheinrich odpovědný za projekt pro Associated Weavers,
další důvod, proč bylo rozhodnuto o nasazení vozíků EFG.
p
„Proč měnit něco, co dlouhodobě funguje.“
”
www.jungheinrich.cz
www.technikaatrh.cz
55