Trelleborg_c.qxd
10
13.12.2019
14:36
Page 10
materiály l komponenty l plasty
stalo podpoření výrobců při výrobě elektromobilů s delším dojezdem, byl na
akční tým odborníků kladen požadavek
na rychlé dodání řešení, které by splňovalo podmínky vysokých obvodových rychlostí používaných v aplikacích e-Mobility,
a které by se současně vyrovnalo s různými typy maziv i nedostatečnou lubrikací.
Vývoj, od sestavení akčního projektového týmu až po první dodávky těsnicích
prvků zákazníkům, trval pouhých osm
měsíců.”
Pozitivní řešení
d
Výsledkem tohoto rychlého vývoje jsou
dvě řešení, která jsou nyní uváděna společně na trh: HiSpin® PDR RT a HiSpin®
HS40. Oba tyto těsnicí prvky mají stejnou
funkci a v závislosti na preferencích a provozních parametrech systémů elektropohonů jednotlivých zákazníků může pravděpodobně vyhovovat jeden typ více,
než druhý.
Matthias Keck, ředitel technologií a inovací ve společnosti Trelleborg Sealing
Solutions v Německu, říká: „Testování
bylo mimořádně pozitivní. U obou těsnicích prvků nedošlo k žádným únikům,
navzdory velmi náročným testovacím
podmínkám. U těsnění HiSpin® PDR RT
bylo zaznamenáno 75% snížení tření
oproti standardnímu typu těsnění s označením PDR a současně byla prokázána
jeho provozuschopnost při obvodové
rychlosti 60 metrů za sekundu."
Těsnění HiSpin® PDR RT je vyrobeno ze
dvou částí: přesně vyrobeného kovového
těla a těsnicího prvku z materiálu Turcon®
(na bázi polytetrafluorethylenu – PTFE),
který je v kovovém těle mechanicky
T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 1 9
upevněn. Těsnicí prvek je každému zákazníkovi vyráběn na míru a zejména na těsnicím břitu jsou provedeny takové úpravy,
které zlepšují jeho výkonnost a přilnavost
ke hřídeli. Poté je břit zalisován do kovového těla.
Geometrie elastomerových
těsnicích břitů zajišťují těsnost d
Tento těsnicí prvek je vhodný pro rychlosti 60 metrů za sekundu i více a lze jej
použít při nízké i vysoké teplotě. Je schopen si poradit s tlakem, má univerzální
chemickou kompatibilitu a vzhledem
k nízkému koeficientu tření je schopen
i provozu „za sucha”. Prototypy jsou nabízeny prostřednictvím nedávno uvedené
služby – Rapid Prototype Service, která byla zavedena v rámci podpory zákazníků.
K dispozici je i PTFE se zvýšenou vodivostí.
Těsnění HiSpin® HS40 patří k těm typům
výrobků, které zákazníci z automobilového průmyslu již dobře znají. Díky unikátnímu obousměrnému hydrodynamickému těsnicímu břitu je třecí moment i při
vysokých rychlostech zanedbatelný. Rozsáhlé studie FEA potvrdily, že geometrie
elastomerových těsnicích břitů a flexibilní
design poskytují maximální kontakt
břitu s hřídelí a zajišťují tak optimální statickou i dynamickou těsnost.
Těsnění je vyráběno z osvědčených a patentově chráněných XLT fluoroelastomerových (FKM) směsí, které splňují požadavky na vyšší rychlosti a širší rozsahy
provozních teplot. Materiály jsou kompatibilní i se syntetickými kapalinami určenými pro automatické převodovky (ATF), jejichž agresivita se v poslední době stále
zvyšuje. K výrobě jsou použity prověřené
tradiční velkokapacitní výrobní procesy.
Těsnění HiSpin® HS40 je vhodné pro
rychlosti do 40 metrů za sekundu, poradí
si s přiměřeně „vyběhaným” povrchem
a snadno se instaluje.
p
Podrobnější informace o těsněních HiSpin® PDR RT a HiSpin® HS40 naleznete
na adrese:
www.tss.trelleborg.com/cz
Trelleborg Sealing Solutions Czech s.r.o.
Evropská 423/178
160 00 Praha 6, Czech Republic
tel: +420 220 400 288
e-mail: tssczech@trelleborg.com
www.tss.trelleborg.com/cz