Ford_el_mobilita.qxd
15.12.2019
23:15
Page 19
elektrotechnika l elektromobilita l energetika
umístěným v předním nárazníku. Z domácí
zásuvky 240 V 10 A se akumulátor zcela
nabije za 4,3 hodiny, v případě využití komerční nabíječky na střídavý proud se doba nabíjení zkrátí na 2,7 h. Akumulátor se
však průběžně dobíjí také během jízdy rekuperací energie při zpomalování nebo
při jízdě setrvačností.
Řidič může vybírat ze čtyř režimů jízdy,
které se liší strategií dobíjení:
• EV Auto – výchozí nastavení.
O využívání jednotlivých zdrojů
energie rozhoduje řídicí jednotka,
• EV Now – využívá výhradně elektrický
pohon až do úplného vybití
akumulátoru,
• EV Later – hnací soustava se snaží
uchovat aktuální stav nabití akumulátoru,
• EV Charge – usiluje o maximální dobití
akumulátoru, aby mohl řidič později
přepnout na EV Now.
Řidič si může vybrat také míru rekuperačního brzdění volbou režimu Drive nebo
Low na voliči převodovky. Při uvolnění akcelerátoru v módu Low dojde k výraznějšímu zpomalování, v případě potřeby provázenému automatickým rozsvícením
brzdových světel. Intenzivnějším zpomalením se zachytí větší množství kinetické
energie.
Namísto běžného otáčkoměru se v přístrojovém štítu nachází ukazatel dobíjení/čerpání energie. Ukazatel teploty chladicí kapaliny byl nahrazen ukazatelem
stavu nabití akumulátoru. Funkce palubního počítače byly uzpůsobeny hybridnímu
hnacímu ústrojí a v přístrojovém štítu přibyly ukazatele režimu EV, údržby a upozornění na připojení napájecího kabelu.
Na všech obrazovkách je vidět stavová lišta zobrazující zbývající vzdálenost do vybití akumulátoru i vyčerpání paliva.
Díky zabudovanému modemu FordPass
Connect a mobilní aplikaci FordPass mohou řidiči sledovat průběh nabíjení také
na dálku.
Ford zároveň spouští novou aplikaci pro
chytré telefony a tablety, jejímž účelem je
usnadnit provozovatelům elektrifikovaných
automobilů této značky vyhledávání nabíjecích míst a platby za nabíjení. Díky spolupráci s firmou NewMotion zprostředkuje
Ford svým zákazníkům přístup k největší veřejné nabíjecí síti v Evropě. Pokrývá 30 zemí
a tvoří ji 118 000 nabíjecích míst.
Nedávno Ford oznámil, že ve spolupráci
s předními energetickými společnostmi
nabídne zákazníkům instalaci domácích
nástěnných nabíječek a tarifů se „zelenou” elektřinou. Nástěnná nabíječka
Ford disponuje až o 50 procent vyšším
nabíjecím výkonem než běžná domácí
zásuvka. Doba nabíjení se díky této výhodě zkrátí až o třetinu.
Vybaven pro podnikání
d
Transit Custom Plug-in Hybrid se vyrábí
ve variantě L1 H1 s karoserií Van (skříňová dodávka) nebo Kombi. Všechny vozy
budou sériově vybaveny klimatizací kabiny a vyhřívaným čelním oknem.
Jako součást standardní výbavy se dodává rovněž palubní modem FordPass Conect, jehož prostřednictvím mohou provozovatelé využívat datové a telematické
služby Ford.
Nabídka asistenčních systémů zahrnuje
aktivní parkovací asistent i systém varování před opuštěním jízdního pruhu. Sériově
dodávaný elektrický posilovač řízení přispívá k nižší spotřebě paliva a usnadňuje
manévrování v městském provozu.
Standardně dodávaný nový modul „Geofencing” zajistí automatické přepnutí na
režim EV Now při vjezdu do nízkoemisní
zóny nebo do oblasti, kterou definuje uživatel. Ovládá se prostřednictvím mobilní
aplikace.
Tourneo Custom Plug-in Hybrid d
Ještě před koncem letošního roku bude
možné objednávat také Ford Tourneo Custom Plug-in Hybrid se stejným hnacím
ústrojím jako v případě Transitu Custom
Plug-In Hybrid. Velkoprostorový osmimístný vůz má dle NEDC spotřebu paliva
od 3,1 l/100 km, emise CO2 od 70 g/km
a dojezd na elektřinu až 53 km. I zde platí, že na lithium-ion akumulátor se vztahuje záruka na osm let nebo na 160 000 km.
Tourneo Custom Plug-in Hybrid bude
dodáván v luxusním výbavovém stupni Titanium. Zejména v elektrickém režimu
zprostředkuje posádce mimořádně tiché
a kultivované cestování. Přitom nabízí
stejný vnitřní prostor jako Tourneo Custom s vznětovým motorem 2.0 EcoBlue
a nechybí zde ani možnost otočit sedadla
ve dvou zadních řadách proti sobě, do
„konferenčního” formátu.
Testován samotnými zákazníky d
Výsledky ročních provozních zkoušek
Transitu Custom Plug-in Hybrid v Londýně naznačují, že užitkové vozy s plug-in
hybridním pohonem mohou pro firmy
představovat nejpraktičtější, okamžitě dostupnou cestu ke splnění cílů v oblasti kvality ovzduší ve městech.
Flotila dvaceti prototypů najezdila během testu více než 240 000 km. Ford ve
spolupráci se zúčastněnými zákazníky
zjišťoval, zda vozy s tímto typem pohonu
zastanou úkoly, běžně zajišťované užitkovými automobily se vznětovým motorem,
při maximální snaze o využívání bezemisního elektrického režimu.
Ukázalo se, že 75 procent celkového nájezdu v centru Londýna a 49 procent nájezdu v širší aglomeraci se podařilo realizovat bez aktivace spalovacího motoru.
Z toho vyplývá, že i bez plně rozvinuté nabíjecí sítě mohou plug-in hybridy dramaticky snížit produkci výfukových emisí v městském provozu.
Podobných zkoušek v německém Kolíně nad Rýnem a španělské Valencii se
vedle Transitů Custom Plug-iIn Hybrid zúčastní rovněž velkoprostorové modely
Tourneo Custom Plug-in Hybrid.
Již dříve Ford oznámil, že všechny své
nové modely nabídne v nejméně jedné
elektrifikované variantě – jako mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid nebo elektromobil. V duchu této strategie připravuje
mimo jiné Transit s čistě elektrickým pohonem. Plány společnosti počítají s uvedením této novinky na trh v průběhu roku 2021.
p
www.ford.cz
www.technikaatrh.cz
19