Ford_el_mobilita.qxd

15.12.2019

23:15

Page 19

elektrotechnika l elektromobilita l energetika

umístěným v předním nárazníku. Z domácí

zásuvky 240 V 10 A se akumulátor zcela

nabije za 4,3 hodiny, v případě využití komerční nabíječky na střídavý proud se doba nabíjení zkrátí na 2,7 h. Akumulátor se

však průběžně dobíjí také během jízdy rekuperací energie při zpomalování nebo

při jízdě setrvačností.

Řidič může vybírat ze čtyř režimů jízdy,

které se liší strategií dobíjení:

• EV Auto – výchozí nastavení.

O využívání jednotlivých zdrojů

energie rozhoduje řídicí jednotka,

• EV Now – využívá výhradně elektrický

pohon až do úplného vybití

akumulátoru,

• EV Later – hnací soustava se snaží

uchovat aktuální stav nabití akumulátoru,

• EV Charge – usiluje o maximální dobití

akumulátoru, aby mohl řidič později

přepnout na EV Now.

Řidič si může vybrat také míru rekuperačního brzdění volbou režimu Drive nebo

Low na voliči převodovky. Při uvolnění akcelerátoru v módu Low dojde k výraznějšímu zpomalování, v případě potřeby provázenému automatickým rozsvícením

brzdových světel. Intenzivnějším zpomalením se zachytí větší množství kinetické

energie.

Namísto běžného otáčkoměru se v přístrojovém štítu nachází ukazatel dobíjení/čerpání energie. Ukazatel teploty chladicí kapaliny byl nahrazen ukazatelem

stavu nabití akumulátoru. Funkce palubního počítače byly uzpůsobeny hybridnímu

hnacímu ústrojí a v přístrojovém štítu přibyly ukazatele režimu EV, údržby a upozornění na připojení napájecího kabelu.

Na všech obrazovkách je vidět stavová lišta zobrazující zbývající vzdálenost do vybití akumulátoru i vyčerpání paliva.

Díky zabudovanému modemu FordPass

Connect a mobilní aplikaci FordPass mohou řidiči sledovat průběh nabíjení také

na dálku.

Ford zároveň spouští novou aplikaci pro

chytré telefony a tablety, jejímž účelem je

usnadnit provozovatelům elektrifikovaných

automobilů této značky vyhledávání nabíjecích míst a platby za nabíjení. Díky spolupráci s firmou NewMotion zprostředkuje

Ford svým zákazníkům přístup k největší veřejné nabíjecí síti v Evropě. Pokrývá 30 zemí

a tvoří ji 118 000 nabíjecích míst.

Nedávno Ford oznámil, že ve spolupráci

s předními energetickými společnostmi

nabídne zákazníkům instalaci domácích

nástěnných nabíječek a tarifů se „zelenou” elektřinou. Nástěnná nabíječka

Ford disponuje až o 50 procent vyšším

nabíjecím výkonem než běžná domácí

zásuvka. Doba nabíjení se díky této výhodě zkrátí až o třetinu.

Vybaven pro podnikání

d

Transit Custom Plug-in Hybrid se vyrábí

ve variantě L1 H1 s karoserií Van (skříňová dodávka) nebo Kombi. Všechny vozy

budou sériově vybaveny klimatizací kabiny a vyhřívaným čelním oknem.

Jako součást standardní výbavy se dodává rovněž palubní modem FordPass Conect, jehož prostřednictvím mohou provozovatelé využívat datové a telematické

služby Ford.

Nabídka asistenčních systémů zahrnuje

aktivní parkovací asistent i systém varování před opuštěním jízdního pruhu. Sériově

dodávaný elektrický posilovač řízení přispívá k nižší spotřebě paliva a usnadňuje

manévrování v městském provozu.

Standardně dodávaný nový modul „Geofencing” zajistí automatické přepnutí na

režim EV Now při vjezdu do nízkoemisní

zóny nebo do oblasti, kterou definuje uživatel. Ovládá se prostřednictvím mobilní

aplikace.

Tourneo Custom Plug-in Hybrid d

Ještě před koncem letošního roku bude

možné objednávat také Ford Tourneo Custom Plug-in Hybrid se stejným hnacím

ústrojím jako v případě Transitu Custom

Plug-In Hybrid. Velkoprostorový osmimístný vůz má dle NEDC spotřebu paliva

od 3,1 l/100 km, emise CO2 od 70 g/km

a dojezd na elektřinu až 53 km. I zde platí, že na lithium-ion akumulátor se vztahuje záruka na osm let nebo na 160 000 km.

Tourneo Custom Plug-in Hybrid bude

dodáván v luxusním výbavovém stupni Titanium. Zejména v elektrickém režimu

zprostředkuje posádce mimořádně tiché

a kultivované cestování. Přitom nabízí

stejný vnitřní prostor jako Tourneo Custom s vznětovým motorem 2.0 EcoBlue

a nechybí zde ani možnost otočit sedadla

ve dvou zadních řadách proti sobě, do

„konferenčního” formátu.

Testován samotnými zákazníky d

Výsledky ročních provozních zkoušek

Transitu Custom Plug-in Hybrid v Londýně naznačují, že užitkové vozy s plug-in

hybridním pohonem mohou pro firmy

představovat nejpraktičtější, okamžitě dostupnou cestu ke splnění cílů v oblasti kvality ovzduší ve městech.

Flotila dvaceti prototypů najezdila během testu více než 240 000 km. Ford ve

spolupráci se zúčastněnými zákazníky

zjišťoval, zda vozy s tímto typem pohonu

zastanou úkoly, běžně zajišťované užitkovými automobily se vznětovým motorem,

při maximální snaze o využívání bezemisního elektrického režimu.

Ukázalo se, že 75 procent celkového nájezdu v centru Londýna a 49 procent nájezdu v širší aglomeraci se podařilo realizovat bez aktivace spalovacího motoru.

Z toho vyplývá, že i bez plně rozvinuté nabíjecí sítě mohou plug-in hybridy dramaticky snížit produkci výfukových emisí v městském provozu.

Podobných zkoušek v německém Kolíně nad Rýnem a španělské Valencii se

vedle Transitů Custom Plug-iIn Hybrid zúčastní rovněž velkoprostorové modely

Tourneo Custom Plug-in Hybrid.

Již dříve Ford oznámil, že všechny své

nové modely nabídne v nejméně jedné

elektrifikované variantě – jako mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid nebo elektromobil. V duchu této strategie připravuje

mimo jiné Transit s čistě elektrickým pohonem. Plány společnosti počítají s uvedením této novinky na trh v průběhu roku 2021.

p

www.ford.cz

www.technikaatrh.cz

19