Bosch_el_mobilita_c.qxd

16.12.2019

8:54

Page 25

elektrotechnika l energetika l elektromobilita

mobility aktuálně zaměstnává na 14 000

softwarových vývojářů a roční náklady na

expertní činnosti v oblasti softwaru dosahují tři miliardy eur. Cíl: lidé by měli zůstat

mobilní v souladu se životním prostředím

a měli by si moci mobilitu dovolit. „Bosch

činí mobilitu šetrnou ke klimatu a

cenově dostupnou,” říká

Denner.

jsou alternativní pohony

cenově dostupné,”

zdůrazňuje Denner.

Výkonné pohony: od spalovacího

motoru až po palivový článek d

Bosch stojí v čele při ochraně klimatu, a to

nejen tím, že od příštího roku budou

všechny jeho závody po celém světě uhlíkově neutrální. „S přesvědčením pracujeme také na mobilitě, která nebude mít

žádný znatelný negativní dopad na klima

a kvalitu ovzduší,” říká dále Denner. Společnost ročně investuje 400 milionů eur

do bezemisní mobility. Bosch má již dnes

v elektromobilitě tak široký záběr, jako

žádná jiná firma – od jízdních kol po nákladní vozidla, od lehkých 48voltových

hybridních pohonů po plně elektrický pohon. Se svojí 48voltovou baterií Bosch usiluje o vedoucí postavení na trhu a pro příslušné bateriové články teď uzavřel

dlouhodobou spolupráci s čínskou společností Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL). Bosch pravděpodobně překročí obrat ve výši pěti

miliard euro v roce 2025, který byl ještě

na začátku tohoto roku předpovídán pro

komponenty a systémy z oblasti elektromobility pro osobní automobily a lehká

užitková vozidla. „Nezáleží na tom, jak

technicky zrealizujeme bezemisní mobilitu, musíme ji na trhu prosadit. To se nám

podaří jen s cenově výhodnými řešeními. Jinak klimatu nepomůžeme,” uvádí

Denner. Bosch chce vytvořit masový trh

s palivovými články a uvést je do sériové výroby, aby se stal lídrem na trhu

v oblasti elektromobility. „Díky Bosch

Nová technika: méně pevných

částic, méně brzdného prachu d

Ještě v roce 2030 budou mít tři ze čtyř nových vozidel pod kapotou konvenční pohon; část z nich podporovaný 48voltovým

systémem nebo jako Plug-in-Hybrid. Proto Bosch stále zvyšuje efektivitu jak naftových tak benzínových motorů. Nejnovější pokrok: s vnitřními úpravami motoru

a moderním ošetřením emisí dokáží benzínové motory být i v běžném provozu až

o 70 % pod limitem pro pevné částice

podle normy Euro-6d-temp. Bosch chce

minimalizovat také emise pevných částic

způsobené bržděním. V porovnání s běžným brzdovým kotoučem vytváří iDisc až

o 90 % méně brzdného prachu. Regenerativní brzdový systém Bosch může u elektrifikovaných vozidel snížit množství pevných

částic z brždění dokonce o více než 95 %.

Milník: schválen

první systém úrovně 4

d

Velkých obchodních úspěchů dosahuje

Bosch také u automatizovaného řízení.

Základ tvoří asistenční systémy pro řidiče.

V této oblasti Bosch v tomto roce posílí

o dvanáct procent, při obratu dvě miliardy EUR. Do dalších úrovní automatizovaného řízení investuje Bosch do roku 2022

čtyři miliardy eur. Pro americký a asijský

trh vyvíjí Bosch systémy handsfree úrovně 2 – dálniční asistenty, kteří umožní sundat ruce z volantu. Bosch a Daimler nedávno v Německu obdrželi celosvětově

první povolení pro systém úrovně 4: pro

automatizované

parkování v parkovacím domě Stuttgartského muzea MercedesBenz.

Plně

automatizovaná

parkovací služba přitom již nepředstavují žádný prototyp. Do konce roku 2021

má být tímto systémem vybaven další tucet parkovacích domů.

Mobilita na míru:

Služby kyvadlové dopravy

a Rolling Chassis

d

Obrat v oblasti mobility dal vzniknout novým aktérům na trhu. S těmito aktéry se

tento obchod zpřístupnil i pro Bosch.

Společnost tak spolupracuje se třemi největšími poskytovateli Ride-Hailing - DiDi,

Lyft a Uber, kteří již celosvětově zprostředkují celkem přes 50 milionů jízd denně. Čínský poskytovatel mobility s vedoucím postavením DiDi například využívá

bateriový servis Bosch založený na cloudu, pomocí něhož lze prodloužit životnost autobaterií.

V budoucnu budou tito poskytovatelé

služeb mobility nabízet mobilitu na míru

stále častěji prostřednictvím vozidel kyvadlové dopravy. Do roku 2025 by tak mělo

celosvětově jezdit více než 2,5 milionů

vozidel kyvadlové dopravy. Pomocí svých

řešení elektrifikace, automatizace, konektivity a personalizace chce Bosch těmto

poskytovatelům umožnit nabízet dopravní služby s nejvyšším komfortem a maximální bezpečností. Základ pro takováto

vozidla kyvadlové dopravy mohou tvořit

Rolling Chassis – modulové platformy

připravené k jízdě, na které lze flexibilně

namontovat karoserie. Za tímto účelem

zahájil Bosch začátkem roku spolupráci

s firmou Benteler, expertem na podvozky

a automobily. Rolling Chassis využije jako

první zákazník Automobili Pininfarina pro

vlastní vozidla, a navíc je bude dále distribuovat.

p

www.bosch.cz

www.technikaatrh.cz

25