Trelleborg_c.qxd

13.12.2019

14:35

Page 9

materiály l komponenty l plasty

nabíjecích stanic a zejména zvýšení kapacity baterií, čímž by se prodloužila vzdálenost, kterou lze ujet na jedno nabití.”

Limitujícím faktorem pro dosažení tohoto cíle je utěsnění elektricky poháněné

hnací nápravy (e-nápravy). Nová těsnění

HiSpin® PDR RT a HiSpin® HS40 přispějí

k prodloužení dojezdové vzdálenosti

elektrických automobilů a napomohou

tak tomu, že se masové využití těchto vozidel stane realitou a nezůstane pouhým

snem.

Vysoce spolehlivý těsnicí prvek d

Hlavní technologickou podskupinou u vozidel s elektrickým pohonem je e-náprava,

jejíž nedílnou součástí je elektromotor

a převodovka. Ty se obvykle umisťují do

prostoru pro tradiční motor. Elektromotor

a převodovka jsou přímo spřaženy a tvoří

kompaktní celek, ale zatímco převodovka

vyžaduje účinnou lubrikaci, u motoru je

zásadní, aby zůstal „suchý”. Proto je mezi

těmito dvěma zařízeními vyžadováno použití vysoce spolehlivého těsnicího prvku.

Paul Taylor, ředitel pro sériovou výrobu

společnosti Trelleborg Sealing Solutions,

říká: „Chod elektrického motoru je nejúčinnější při vysokých rychlostech a proto

požadavky na jejich těsnicí prvky jsou výrazně odlišné od požadavků na těsnění vstupní

hřídele převodovek

vozidel se spalovacími motory. Benzinové

motory standardně pracují při 2 000 až 4

000 otáčkách za minutu (ot/min), ale

vstupní hřídel elektricky poháněné převodovky má otáčky až osmkrát vyšší, standardně 16 000 ot/min a je pravděpodobné, že v budoucnu se tato hodnota

ještě významně zvýší.”

A Paul Taylor pokračuje: „Limit obvodové rychlosti vstupní hřídele převodovek enáprav, které využívají tradiční těsnicí prvky, se v současné době pohybuje kolem

30 metrů za sekundu. Pro maximalizaci

účinnosti pohonné jednotky e-náprav je

teoretická optimální obvodová rychlost

větší než 60 metrů za sekundu. Pro tuto

rychlost v současné době nejsou k dispozici vhodné těsnicí prvky.

Proto naším cílem v oblasti e-Mobility

bylo vyvinout takový těsnicí prvek, který

by zvládal obvodovou rychlost alespoň 40

metrů za sekundu. U těsnění HiSpin®

HS40 jsme tohoto cíle dosáhli a u těsnění

HiSpin® PDR RT jsme dokonce dosáhli vynikajících 60 metrů za sekundu.”

Dalším problémem, který bylo nutné vyřešit, je nedostatečná lubrikace vlastního

těsnicího prvku. V elektricky poháněném

systému může být lubrikace na straně převodovky velmi omezená; obvykle je zde

pouze lubrikant ve formě olejové mlhy.

V situacích, kdy je lubrikace nízká, nebo

dokonce žádná, je navržení vhodného

9

těsnicího prvku ještě náročnější. Za těchto podmínek jsou těsnicí prvky rotačního

pohybu vystaveny vysokým třecím silám

a po klidovém období může docházet k trhavému pohybu (tzv. stick-slip efekt). Tyto

vlivy mohou způsobit větší opotřebení

těsnicích prvků, zkrátit jejich životnost,

zvýšit ztrátový výkon a tím snižit dojezdovou vzdálenost vozidla.

Vhodný výběr maziv použitelných

v elektricky poháněných systémech je

rovněž problém, neboť ne všechny těsnicí

materiály jsou kompatibilní s použitým

mazivem, nebo jeho vliv může snižovat

efektivitu funkce těsnění. Navíc nové trendy v oblasti použití lubrikantů mohou vyvolat zatím neznámé problémy, zejména

v případě použití médií na bázi vody, dielektrických médií a nebo médií s nižší viskozitou.

Výzkum a vývoj zajišťuje kvalitu d

Abychom zajistili rychlé uspokojení potřeb výrobců elektromobilů, sestavila společnost Trelleborg Sealing Solutions akční

tým „rychlé reakce”, který se zabývá vývojem nových těsnicích prvků pro oblast

e-Mobility.

Colin Macqueen, který stál v čele programu vývoje nových těsnicích prvků, říká: „Tradičně může být vývoj produktu

pomalý proces. Avšak když se prioritou

pokračování

HiSpin® PDR RT

HiSpin® HS40

www.technikaatrh.cz

a