elektrotechnika I energetika I mìøení a regulace
Pohon na LPG je dostupný výhradně
v kombinaci s novým motorem 1,0 TCe.
Tento motor byl už od počátku vývoje konstruován pro pohon na LPG. Dosavadní
výhody LPG zůstávají zachovány. Vozidlo
s pohonem na LPG dosahuje nižších provozních nákladů, vykazuje ekologičtější
provoz a vzhledem k tomu, že disponuje
dvěma nádržemi na palivo, má i vysoký
dojezd. Nově má však motor s LPG vyšší
točivý moment oproti konvenční verzi.
Vozidlo s pohonem LPG je dvoupalivové
a disponuje 2 specifickými systémy vstřikování paliva, stejně jako 2 nádržemi –
1 na benzín a 1 na LPG. Dojezd na jedno
tankování je díky tomu až 1000 km. Může
být provozováno buď na benzín nebo na
LPG. Pokud dojde palivo LPG v nádrži,
systém přejde automaticky na benzínový
pohon. Řidič může kdykoliv za jízdy přepnout z benzínu na pohon LPG a naopak
pomocí přepínače na palubní desce.
Objem zavazadlového prostoru zůstává
zachován díky instalaci nádrže na LPG
v místě pro rezervní kolo, ve voze je sada
lepení. Používáním LPG dochází v porovnání s benzínem k redukci přibližně 12 %
emisí CO2, jednoho z plynů zodpovědného za skleníkový efekt.
Výhody tovární verze LPG oproti dodatečným zástavbám jsou zejména v zachování plné tovární záruky na 3 roky nebo
100 000 km, dále je kontrola systému LPG
zahrnuta do standartního programu údržby a navíc se automobilu s továrním LPG
zvyšuje zůstatková hodnota – nádrž na
LPG není nutné po 10 letech měnit jako
je tomu u dodatečných přestaveb.
Postupně se daří odstraňovat i další
překážky v užívání vozidel s pohonem
na LPG – vjezd do podzemních garáží je
pro vozidla s pohonem LPG povolen za
předpokladu, že má garáž příslušné vybavení (odvětrávání, indikátor úniku plynu).
Rozšíření vozidel s pohonem na LPG už
je dnes poměrně významné. V Evropě zaujímají tyto vozidla 2,9% podíl na trhu. Celkem se jedná o 7,8 milionu vozidel, z toho
přibližně 180 tisíc jich je jen v České republice. Poměrně rozšířená je i infrastruktura spojená s provozováním vozidel na
LPG. V Evropě již je skoro 35 tisíc plnících
stanic, z toho v ČR 936.
p
www.dacia.cz
HENNLICH reaguje na elektromobilitu
novými teplotními čidly
Aktivita ve vývoji a konstrukci elektrických
pohonů pro nové technologie
elektromobility celosvětově roste.
Elektromobilita také stanovila nové
standardy měření teploty. Kabely senzorů
pro zkoušky v oblasti elektrických motorů
a baterií musí mít zvýšenou dielektrickou
pevnost. Strojírenská firma HENNLICH
proto prostřednictvím svého odštěpného
závodu MERES nově rozšířila portfolio
produktů pro monitorování a hlídání
teploty o odporová teplotní čidla
a termočlánky předního výrobce, německé
firmy RECKMANN.
snáze instalují i na špatně dostupná místa. „Kvalita výroby firmy Reckmann a provedení termočlánků zaručuje dlouhou životnost a spolehlivou funkci i za podmínek otřesů a vibrací. Minerálně izolované
termočlánky jsou navíc tlakuvzdorné,“ doplnil Václav Patrovský.
Změny v měření kvůli elektromobilitě
y
Kabely senzorů pro zkoušky elektrických motorů využívaných v elektromobilitě musí mít zvýšenou dielektrickou pevnost. „V rámci naší
rozšířené nabídky máme k dispozici řadu teplotních čidel HV R58-HV1K-xxx a R58-HV-4K-xxx, která jsou založena na funkci termočlánku
podle IEC / DIN EN 60584. Díky své speciální konstrukci a zvýšené
dielektrické pevnosti jsou určena pro měření teploty v automobilovém
inženýrství, zejména v řízení baterií a napájení elektrických a hybridních vozidel,“ dodává Václav Patrovský.
Tato teplotní čidla jsou klasifikována jako „měřicí zařízení pro měření
a testování“ podle IEC / DIN EN 61010-031 a jsou testována na VDE.
Kabely čidel jsou standardně k dispozici ve třech délkách (1–3 metry)
a na vyžádání v délkách až 15 m. Navíc čidla teploty pro vysoké napětí
jsou navržena pro provoz ve spojení se všemi komerčně dostupnými
elektronickými měřicími moduly.
p
https://meres.hennlich.cz
„Produkty firmy RECKMANN s označením R58® vedle automobilového průmyslu spolehlivě fungují také v řadě dalších průmyslových
odvětví, například v ocelářství, sklářství, plastikářském průmyslu nebo
energetice,“ vyjmenovává Václav Patrovský, produktový manažer firmy HENNLICH pro tyto měřicí přístroje. A dodává, že tato odporová
teplotní čidla a termočlánky pokrývají široký rozsah aplikací s teplotou
od -270 °C až do +1 600 °C.
Minerálně izolované termočlánky
y
Mezi nově zařazené produktové skupiny do portfolia patří i minerálně izolované termočlánky, které jsou stále častěji vyžadovány v řadě
průmyslových aplikací. Od běžných termočlánků a odporových teplotních čidel se odlišují svou rychlejší odezvou při změnách teploty,
ohebností a menší velikostí. S vnějším průměrem již od 0,15 mm se
w w w. t e c h n i k a a t r h . c z
27