elektrotechnika I energetika I mìøení a regulace

Pohon na LPG je dostupný výhradně

v kombinaci s novým motorem 1,0 TCe.

Tento motor byl už od počátku vývoje konstruován pro pohon na LPG. Dosavadní

výhody LPG zůstávají zachovány. Vozidlo

s pohonem na LPG dosahuje nižších provozních nákladů, vykazuje ekologičtější

provoz a vzhledem k tomu, že disponuje

dvěma nádržemi na palivo, má i vysoký

dojezd. Nově má však motor s LPG vyšší

točivý moment oproti konvenční verzi.

Vozidlo s pohonem LPG je dvoupalivové

a disponuje 2 specifickými systémy vstřikování paliva, stejně jako 2 nádržemi –

1 na benzín a 1 na LPG. Dojezd na jedno

tankování je díky tomu až 1000 km. Může

být provozováno buď na benzín nebo na

LPG. Pokud dojde palivo LPG v nádrži,

systém přejde automaticky na benzínový

pohon. Řidič může kdykoliv za jízdy přepnout z benzínu na pohon LPG a naopak

pomocí přepínače na palubní desce.

Objem zavazadlového prostoru zůstává

zachován díky instalaci nádrže na LPG

v místě pro rezervní kolo, ve voze je sada

lepení. Používáním LPG dochází v porovnání s benzínem k redukci přibližně 12 %

emisí CO2, jednoho z plynů zodpovědného za skleníkový efekt.

Výhody tovární verze LPG oproti dodatečným zástavbám jsou zejména v zachování plné tovární záruky na 3 roky nebo

100 000 km, dále je kontrola systému LPG

zahrnuta do standartního programu údržby a navíc se automobilu s továrním LPG

zvyšuje zůstatková hodnota – nádrž na

LPG není nutné po 10 letech měnit jako

je tomu u dodatečných přestaveb.

Postupně se daří odstraňovat i další

překážky v užívání vozidel s pohonem

na LPG – vjezd do podzemních garáží je

pro vozidla s pohonem LPG povolen za

předpokladu, že má garáž příslušné vybavení (odvětrávání, indikátor úniku plynu).

Rozšíření vozidel s pohonem na LPG už

je dnes poměrně významné. V Evropě zaujímají tyto vozidla 2,9% podíl na trhu. Celkem se jedná o 7,8 milionu vozidel, z toho

přibližně 180 tisíc jich je jen v České republice. Poměrně rozšířená je i infrastruktura spojená s provozováním vozidel na

LPG. V Evropě již je skoro 35 tisíc plnících

stanic, z toho v ČR 936.

p

www.dacia.cz

HENNLICH reaguje na elektromobilitu

novými teplotními čidly

Aktivita ve vývoji a konstrukci elektrických

pohonů pro nové technologie

elektromobility celosvětově roste.

Elektromobilita také stanovila nové

standardy měření teploty. Kabely senzorů

pro zkoušky v oblasti elektrických motorů

a baterií musí mít zvýšenou dielektrickou

pevnost. Strojírenská firma HENNLICH

proto prostřednictvím svého odštěpného

závodu MERES nově rozšířila portfolio

produktů pro monitorování a hlídání

teploty o odporová teplotní čidla

a termočlánky předního výrobce, německé

firmy RECKMANN.

snáze instalují i na špatně dostupná místa. „Kvalita výroby firmy Reckmann a provedení termočlánků zaručuje dlouhou životnost a spolehlivou funkci i za podmínek otřesů a vibrací. Minerálně izolované

termočlánky jsou navíc tlakuvzdorné,“ doplnil Václav Patrovský.

Změny v měření kvůli elektromobilitě

y

Kabely senzorů pro zkoušky elektrických motorů využívaných v elektromobilitě musí mít zvýšenou dielektrickou pevnost. „V rámci naší

rozšířené nabídky máme k dispozici řadu teplotních čidel HV R58-HV1K-xxx a R58-HV-4K-xxx, která jsou založena na funkci termočlánku

podle IEC / DIN EN 60584. Díky své speciální konstrukci a zvýšené

dielektrické pevnosti jsou určena pro měření teploty v automobilovém

inženýrství, zejména v řízení baterií a napájení elektrických a hybridních vozidel,“ dodává Václav Patrovský.

Tato teplotní čidla jsou klasifikována jako „měřicí zařízení pro měření

a testování“ podle IEC / DIN EN 61010-031 a jsou testována na VDE.

Kabely čidel jsou standardně k dispozici ve třech délkách (1–3 metry)

a na vyžádání v délkách až 15 m. Navíc čidla teploty pro vysoké napětí

jsou navržena pro provoz ve spojení se všemi komerčně dostupnými

elektronickými měřicími moduly.

p

https://meres.hennlich.cz

„Produkty firmy RECKMANN s označením R58® vedle automobilového průmyslu spolehlivě fungují také v řadě dalších průmyslových

odvětví, například v ocelářství, sklářství, plastikářském průmyslu nebo

energetice,“ vyjmenovává Václav Patrovský, produktový manažer firmy HENNLICH pro tyto měřicí přístroje. A dodává, že tato odporová

teplotní čidla a termočlánky pokrývají široký rozsah aplikací s teplotou

od -270 °C až do +1 600 °C.

Minerálně izolované termočlánky

y

Mezi nově zařazené produktové skupiny do portfolia patří i minerálně izolované termočlánky, které jsou stále častěji vyžadovány v řadě

průmyslových aplikací. Od běžných termočlánků a odporových teplotních čidel se odlišují svou rychlejší odezvou při změnách teploty,

ohebností a menší velikostí. S vnějším průměrem již od 0,15 mm se

w w w. t e c h n i k a a t r h . c z

27