52
p
pohony I automatizace I pøevody I tribologie
SNADNÉ, SPOLEHLIVÉ
A ROBUSTNÍ POLOHOVÁNÍ
linka na skládání vazníků
Všechny decentrální měniče frekvence NORD řady
NORDAC Flex (SK2xxE) jsou již ve standardu vybaveny
funkcí Posicon, která umožňuje měniči frekvence řídit
motor na požadovanou polohu. Ke snímání polohy je
možné použít jak inkrementální, tak absolutní čidlo.
Magnetické čidlo
Inkrementální čidla pro decentrální měniče musí mít rozhraní HTL „push-pull“,
u absolutních čidel se předpokládá komunikace po CANopen. Výhodou absolutního čidla je, že po připojení napájecího
napětí pošle čidlo do měniče svou aktuální
polohu, a zařízení tak není potřeba referovat. Inkrementální snímač sděluje měniči
pouze přírůstky polohy (kladné i záporné),
a proto je potřeba provést referenční jízdu,
kdy pohon dojede na referenční čidlo, kde
dojde k vynulování polohy. Abychom se
vyhnuli nutnosti pokaždé referovat polohu, umožňují měniče NORDAC vybavené
funkcí Posicon takové nastavení parametrů, kdy si měnič těsně před vypnutím
napájení uloží poslední polohu do paměti
a po zapnutí napájení tuto polohu opět aktivuje. Bude-li zajištěno, že se pohon bez
přítomnosti síťového napětí mechanicky
nepohne, může tato funkce částečně nahradit drahé a citlivé absolutní čidlo. Tato
T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 1 9
výhoda se u decentrálních pohonů dále
násobí možností použít jednodušší a podstatně levnější magnetické čidlo.
Tato čidla jsou bezkontaktní, nemají žádné ložisko a fungují na podobném principu
jako např. tachometr na jízdním kole. Do
hřídele motoru se upevní magnet a kryt
ventilátoru nese vlastní snímač. Celý systém
snímače je tím pádem poměrně odolný, neboť na rozdíl od klasického inkrementálního
či absolutního čidla se nepoužívají žádné
křehké skleněné kotoučky nebo ložiska. Jedinou nevýhodou tohoto systému je nízký
počet výstupních impulsů na otáčku. V našem případě je tento počet limitován na 256
impulsů na jednu otáčku motoru. Pro otáčkovou zpětnou vazbu vektorového řízení
používanou u zdvihových aplikací je toto
rozlišní sice nedostatečné, ale pro řízení polohy to stačí i s rezervou, neboť případná
nepřesnost je nižší než běžná zubová vůle
převodovek. Tento jednoduchý a robustní
systém jsme použili i u pohonů dopravní
a balicí linky pro hotové vazníky krovů realizované v provozu Pily Martinice.
Společnost Pila Martinice s.r.o. se zabývá
činnostmi od produkce stavebního řeziva
až po kompletní výstavbu dřevostaveb.
Jednou z částí je i výroba prefabrikovaných krovů. Ta probíhá na automatizované lince plně podporované nejmodernější technologií. Na základě CAD výkresu
vykreslí stropní laser vyráběný krov na
montážní plochu.
Pracovníci pak přesně vyskládají požadovaný tvar z předem připravených dílů, vše
zajistí spojovacím materiálem a automatický lis vše spojí dohromady v jeden celek.
Po nezbytné kontrole odjíždí hotový vazník na válečkovém dopravníku na skládací
linku. Ta je plně osazena pohony NORD
s možností přesného polohování díky decentrálním měničům v kombinaci s odolnými magnetickými čidly otáček. Pohony
slouží v režimu servo-aplikace a zajišťují
přesný pohyb zařízení dle požadavků cílové polohy zadané řídicím systémem. Řídicí systém tvoří PLC Siemens komunikující
s periferiemi po rozhraní Profinet. Aby
nebylo nutné zakupovat kartu rozhraní
Profinet pro všechny instalované pohony,
využili jsme možnosti propojení měničů
NORDAC Flex mezi sebou po tzv. systémové sběrnici (Systembus), kterou mají
všechny tyto měniče v základní výbavě.
Skládací linka
Moderní výroba vazníku