52

p

pohony I automatizace I pøevody I tribologie

SNADNÉ, SPOLEHLIVÉ

A ROBUSTNÍ POLOHOVÁNÍ

linka na skládání vazníků

Všechny decentrální měniče frekvence NORD řady

NORDAC Flex (SK2xxE) jsou již ve standardu vybaveny

funkcí Posicon, která umožňuje měniči frekvence řídit

motor na požadovanou polohu. Ke snímání polohy je

možné použít jak inkrementální, tak absolutní čidlo.

Magnetické čidlo

Inkrementální čidla pro decentrální měniče musí mít rozhraní HTL „push-pull“,

u absolutních čidel se předpokládá komunikace po CANopen. Výhodou absolutního čidla je, že po připojení napájecího

napětí pošle čidlo do měniče svou aktuální

polohu, a zařízení tak není potřeba referovat. Inkrementální snímač sděluje měniči

pouze přírůstky polohy (kladné i záporné),

a proto je potřeba provést referenční jízdu,

kdy pohon dojede na referenční čidlo, kde

dojde k vynulování polohy. Abychom se

vyhnuli nutnosti pokaždé referovat polohu, umožňují měniče NORDAC vybavené

funkcí Posicon takové nastavení parametrů, kdy si měnič těsně před vypnutím

napájení uloží poslední polohu do paměti

a po zapnutí napájení tuto polohu opět aktivuje. Bude-li zajištěno, že se pohon bez

přítomnosti síťového napětí mechanicky

nepohne, může tato funkce částečně nahradit drahé a citlivé absolutní čidlo. Tato

T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 1 9

výhoda se u decentrálních pohonů dále

násobí možností použít jednodušší a podstatně levnější magnetické čidlo.

Tato čidla jsou bezkontaktní, nemají žádné ložisko a fungují na podobném principu

jako např. tachometr na jízdním kole. Do

hřídele motoru se upevní magnet a kryt

ventilátoru nese vlastní snímač. Celý systém

snímače je tím pádem poměrně odolný, neboť na rozdíl od klasického inkrementálního

či absolutního čidla se nepoužívají žádné

křehké skleněné kotoučky nebo ložiska. Jedinou nevýhodou tohoto systému je nízký

počet výstupních impulsů na otáčku. V našem případě je tento počet limitován na 256

impulsů na jednu otáčku motoru. Pro otáčkovou zpětnou vazbu vektorového řízení

používanou u zdvihových aplikací je toto

rozlišní sice nedostatečné, ale pro řízení polohy to stačí i s rezervou, neboť případná

nepřesnost je nižší než běžná zubová vůle

převodovek. Tento jednoduchý a robustní

systém jsme použili i u pohonů dopravní

a balicí linky pro hotové vazníky krovů realizované v provozu Pily Martinice.

Společnost Pila Martinice s.r.o. se zabývá

činnostmi od produkce stavebního řeziva

až po kompletní výstavbu dřevostaveb.

Jednou z částí je i výroba prefabrikovaných krovů. Ta probíhá na automatizované lince plně podporované nejmodernější technologií. Na základě CAD výkresu

vykreslí stropní laser vyráběný krov na

montážní plochu.

Pracovníci pak přesně vyskládají požadovaný tvar z předem připravených dílů, vše

zajistí spojovacím materiálem a automatický lis vše spojí dohromady v jeden celek.

Po nezbytné kontrole odjíždí hotový vazník na válečkovém dopravníku na skládací

linku. Ta je plně osazena pohony NORD

s možností přesného polohování díky decentrálním měničům v kombinaci s odolnými magnetickými čidly otáček. Pohony

slouží v režimu servo-aplikace a zajišťují

přesný pohyb zařízení dle požadavků cílové polohy zadané řídicím systémem. Řídicí systém tvoří PLC Siemens komunikující

s periferiemi po rozhraní Profinet. Aby

nebylo nutné zakupovat kartu rozhraní

Profinet pro všechny instalované pohony,

využili jsme možnosti propojení měničů

NORDAC Flex mezi sebou po tzv. systémové sběrnici (Systembus), kterou mají

všechny tyto měniče v základní výbavě.

Skládací linka

Moderní výroba vazníku