26
e
elektrotechnika I energetika I mìøení a regulace
V ČESKU JIŽ 955 ČERPACÍCH
STANIC s propan-butanem
Celkový počet veřejných
tankovacích míst se
v Česku letos poprvé
dostal přes 4 000.
Zatímco však počet
standardních čerpacích
stanic s prodejem benzínu
a nafty v Česku stagnuje,
síť LPG stanic neustále
roste. Na konci září bylo
v Česku evidováno celkem
2 831 standardních
veřejných čerpacích stanic
a k tomu 955 čerpacích
stanic LPG. Plnicích stanic
CNG je v Česku 186. LPG
má potenciál již dnes
výrazně omezovat emise
z dopravy do doby, než se
prosadí bezemisní pohony.
Počet míst, kde lze natankovat palivo, je
v Česku rekordní, aktuálně činí 4 006 stanic. Nepřibývají ale standardní čerpací stanice nabízející benzín a naftu. Jejich počet
za poslední rok vzrostl pouze o jednu na
2 831, zatímco čerpacích stanic LPG neboli autoplynu či propan-butanu přibylo od
konce loňského léta 19 na celkový počet
955. Pro srovnání: plnicích stanic CNG je
186. Údaje vyplývají z Evidence čerpacích
stanic pohonných hmot v ČR. Aktuální statistiku publikovalo Ministerstvo průmyslu
a obchodu (MPO) na začátku října.
Podle MPO si je třeba uvědomit, že
rostoucí celkový počet neznamená větší hustotu sítě čerpacích stanic. Jejich
evidence se vytváří na základě vlastníka, zvláště u veřejných LPG stanic často umístěných v areálech standardních
pump tak dochází k tomu, že na jedné
adrese bývají evidovány dvě čerpací stanice. „S rozšiřující se sítí LPG stanic se
tak dá předpokládat, že takových případů
bude přibývat. Hustota čerpacích stanic
v Česku patří k nejvyšším v Evropě, takže
než aby se zvyšovala, bude se spíše rozšiřovat nabídka různých paliv na stávajících
benzínkách,“ předpokládá Ivan Indráček,
předseda České asociace LPG (ČALPG).
Na evropských silnicích jezdí více než
osm milionů osobních vozidel na propanbutan, což představuje tříprocentní podíl
na celkovém počtu. V Česku je situace
podobná a na autoplyn jezdí dle odhadů
ČALPG asi 170 tisíc vozů. V žebříčku alternativních paliv tak LPG jednoznačně
dominuje. „Hlavní předností LPG je, že
na rozdíl od jiných alternativ již disponuje
prověřenou technologií, infrastrukturou
i fungujícím trhem. S patřičnou podporou
by mohl jeho podíl na trhu dále růst až
na pět procent, což by již v krátkodobém
a střednědobém horizontu pomohlo výrazně omezit emise z dopravy,“ vysvětluje Ivan Indráček. „Je třeba zdůraznit,
že LPG nemá ambici ostatní alternativní
pohony nahradit. Dokud se však více neprosadí vozidla s nulovými emisemi, což
je dlouhodobá záležitost, je LPG logickou
volbou,“ dodává Ivan Indráček.
Podle dokumentu Vize pro LPG, který
nedávno publikovala Evropská asociace
LPG (Liquid Gas Europe), by mohl podíl
LPG vozidel na trhu do roku 2040 dosáhnout k 10,7 procenta. Podle tohoto scénáře by pak vozy na LPG do roku 2050
pomohly snížit emise ze silniční dopravy
o 401 milionů tun CO2, 5 913 tun prachových částic a 459 tisíc tun NOx. Česko se
nicméně nedávno rozhodlo, že podpoří
jen vybraná alternativní paliva. Nová legislativa totiž zavedla osvobození od dálničních poplatků pro elektromobily, výraznou
slevu pro CNG automobily, ale vozy LPG
z této symbolické podpory vynechala.
p
POHON NA LPG SE OPĚT VRACÍ
do nabídky vozů Dacia
Po ukončení výroby na konci roku 2018
se nyní verze s pohonem na LPG znovu
vrací do nabídky značky Dacia. Pohon
na LPG se dostává do nabídky modelů
Duster, Sandero, Logan a Logan MCV.
Zároveň je u těchto modelů dostupný
v širokém spektru výbavových stupňů.
U modelu Duster jsou to verze Essential,
T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 1 9
Comfort a Prestige a to u variant s pohonem 4×2. Modely Sandero a Logan
MCV nabízejí pohon LPG k výbavovým
stupňům Open, Arctica a Stepway. Shodnou nabídku, vyjma varianty s výbavou
Stepway, najdeme i u modelu Logan, pohon na LPG je zde dostupný s výbavami
Open a Arctica.