26

e

elektrotechnika I energetika I mìøení a regulace

V ČESKU JIŽ 955 ČERPACÍCH

STANIC s propan-butanem

Celkový počet veřejných

tankovacích míst se

v Česku letos poprvé

dostal přes 4 000.

Zatímco však počet

standardních čerpacích

stanic s prodejem benzínu

a nafty v Česku stagnuje,

síť LPG stanic neustále

roste. Na konci září bylo

v Česku evidováno celkem

2 831 standardních

veřejných čerpacích stanic

a k tomu 955 čerpacích

stanic LPG. Plnicích stanic

CNG je v Česku 186. LPG

má potenciál již dnes

výrazně omezovat emise

z dopravy do doby, než se

prosadí bezemisní pohony.

Počet míst, kde lze natankovat palivo, je

v Česku rekordní, aktuálně činí 4 006 stanic. Nepřibývají ale standardní čerpací stanice nabízející benzín a naftu. Jejich počet

za poslední rok vzrostl pouze o jednu na

2 831, zatímco čerpacích stanic LPG neboli autoplynu či propan-butanu přibylo od

konce loňského léta 19 na celkový počet

955. Pro srovnání: plnicích stanic CNG je

186. Údaje vyplývají z Evidence čerpacích

stanic pohonných hmot v ČR. Aktuální statistiku publikovalo Ministerstvo průmyslu

a obchodu (MPO) na začátku října.

Podle MPO si je třeba uvědomit, že

rostoucí celkový počet neznamená větší hustotu sítě čerpacích stanic. Jejich

evidence se vytváří na základě vlastníka, zvláště u veřejných LPG stanic často umístěných v areálech standardních

pump tak dochází k tomu, že na jedné

adrese bývají evidovány dvě čerpací stanice. „S rozšiřující se sítí LPG stanic se

tak dá předpokládat, že takových případů

bude přibývat. Hustota čerpacích stanic

v Česku patří k nejvyšším v Evropě, takže

než aby se zvyšovala, bude se spíše rozšiřovat nabídka různých paliv na stávajících

benzínkách,“ předpokládá Ivan Indráček,

předseda České asociace LPG (ČALPG).

Na evropských silnicích jezdí více než

osm milionů osobních vozidel na propanbutan, což představuje tříprocentní podíl

na celkovém počtu. V Česku je situace

podobná a na autoplyn jezdí dle odhadů

ČALPG asi 170 tisíc vozů. V žebříčku alternativních paliv tak LPG jednoznačně

dominuje. „Hlavní předností LPG je, že

na rozdíl od jiných alternativ již disponuje

prověřenou technologií, infrastrukturou

i fungujícím trhem. S patřičnou podporou

by mohl jeho podíl na trhu dále růst až

na pět procent, což by již v krátkodobém

a střednědobém horizontu pomohlo výrazně omezit emise z dopravy,“ vysvětluje Ivan Indráček. „Je třeba zdůraznit,

že LPG nemá ambici ostatní alternativní

pohony nahradit. Dokud se však více neprosadí vozidla s nulovými emisemi, což

je dlouhodobá záležitost, je LPG logickou

volbou,“ dodává Ivan Indráček.

Podle dokumentu Vize pro LPG, který

nedávno publikovala Evropská asociace

LPG (Liquid Gas Europe), by mohl podíl

LPG vozidel na trhu do roku 2040 dosáhnout k 10,7 procenta. Podle tohoto scénáře by pak vozy na LPG do roku 2050

pomohly snížit emise ze silniční dopravy

o 401 milionů tun CO2, 5 913 tun prachových částic a 459 tisíc tun NOx. Česko se

nicméně nedávno rozhodlo, že podpoří

jen vybraná alternativní paliva. Nová legislativa totiž zavedla osvobození od dálničních poplatků pro elektromobily, výraznou

slevu pro CNG automobily, ale vozy LPG

z této symbolické podpory vynechala.

p

POHON NA LPG SE OPĚT VRACÍ

do nabídky vozů Dacia

Po ukončení výroby na konci roku 2018

se nyní verze s pohonem na LPG znovu

vrací do nabídky značky Dacia. Pohon

na LPG se dostává do nabídky modelů

Duster, Sandero, Logan a Logan MCV.

Zároveň je u těchto modelů dostupný

v širokém spektru výbavových stupňů.

U modelu Duster jsou to verze Essential,

T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 1 9

Comfort a Prestige a to u variant s pohonem 4×2. Modely Sandero a Logan

MCV nabízejí pohon LPG k výbavovým

stupňům Open, Arctica a Stepway. Shodnou nabídku, vyjma varianty s výbavou

Stepway, najdeme i u modelu Logan, pohon na LPG je zde dostupný s výbavami

Open a Arctica.