Wikov_c_koleje.qxd

1.6.2022

12:06

Page 11

kolejová doprava l komponenty

Test převodovky pro tramvaj

do Tampere

se k testované převodovce umísťují pomocí šroubovaných přípravků do míst určených konstruktérem.

je založené na statistickém zpracování dat

uložených k dané sérii převodovek na serveru.

Systém identifikuje převodovku podle

jejího typu a sériového čísla. Ze serveru si

automaticky stáhne nastavení limitů pro

jednotlivá čidla, intervaly pro jednotlivé

záznamy a časovou osu zkoušených otáček, na základě které poté nastavuje požadavky do frekvenčního měniče.

V průběhu zkoušky pak ukládá zpět

na úložiště serveru hodnoty měřených

veličin a vybrané charakteristické veličiny z frekvenčního měniče. Tyto hodnoty

zároveň průběžně verifikuje v rámci limitů

pro danou fázi zkoušky. Také v nastavených časových okamžicích je sejmut časový záznam vibrací jednotlivých čidel,

které jsou podrobeny FFT analýze a vyhodnocování stavu vibrací na bázi umělé

inteligence. Umělá inteligence s využitím neuronových sítí je nastavena na

rozpoznání závad převodovky spojených

s ozubením, ložisky či nevývahou.

V případě, že systém detekuje závažnou

chybu, je probíhající zkouška předčasně

zastavena.

V případě, že celá zkouška proběhla

bez závažné chyby, je tato ukončena, data uložena a následně vyhodnocena.

Systém sběru dat navíc umožňuje dodatečné vyhodnocení a srovnání převodovek v rámci zkoušené série. Toto srovnání

Cold Climate Condition Test

d

Kromě toho Wikov získal cenné zkušenosti v oblasti testování pohonů pro extrémně chladné podmínky. Využíváme

modulární sendvičovou konstrukci chladicího boxu, takže je snadno smontovatelný

a rozebíratelný. Je vybaven dvěma kompresory 2×26 kW s přídavnými ventilátory

a lze tak dosáhnout postupného vychlazení převodovky či celého pohonu až na

–45 °C. Pro převodovky kolejových vozidel se používá tzv. tvrdý start, kdy je převodovka spuštěna bez předhřevu oleje.

Samozřejmostí při takovýchto testech je

měření teplot uvnitř převodovky, měření

tlaků, krouticího momentu, otáček a vibrací.

p

Wikov MGI a.s. – výrobní závod

Zbečník 356

549 31 Hronov

tel.: +420 491 488 111

e-mail: mgi@wikov.com

www.wikov.com

Wikov Industry

Je tradičním (výroba v Hronově byla zahájena v roce 1884, v Plzni v roce 1918) a největším výrobcem

průmyslových převodovek a převodových zařízení v ČR, zároveň patří mezi přední světové výrobce

průmyslových převodovek. Strojírenská skupina Wikov Industry se ve své současné podobě začala na

trhu etablovat v roce 2002. V ČR mezi její firmy patří plzeňský Wikov Gear s.r.o. (výroba průmyslových

převodovek, rychloběžných převodovek a ozubených kol), hronovský Wikov MGI a.s. (průmyslové

převodovky, převodovky pro obnovitelné zdroje energie – větrné a přílivové elektrárny a dále pak pohony

a převodovky pro kolejová vozidla), Wikov Sázavan s.r.o. (výroba částí strojů a strojírenských komponentů) a Detail CZ (výroba přesných dílců pro nákladní, stavební a zemědělskou techniku). Pro design

a konstrukci planetových převodovek skupina využívá svoji společnost Orbital2. Německá firma

GGT Gmeinder Getriebetechnik GmbH, zabývající se výrobou a servisem převodovek pro kolejová

vozidla se stala součástí skupiny Wikov v roce 2019. Celá skupina Wikov Industry v současnosti zaměstnává

více jak 1 000 lidí, její roční tržby se pohybují na úrovni 120 mil. USD. Celá skupina je dlouhodobě

zisková.

www.technikaatrh.cz

11