Wikov_c_koleje.qxd

8

1.6.2022

12:05

Page 8

kolejová doprava l komponenty

Testování převodovek

pro kolejová vozidla

...experimentální, zátěžové i sériové

Převodovkám a pohonům pro kolejová vozidla se v hronovském Wikovu věnujeme

systematicky již téměř 20 let. Za ta dvě desetiletí se podařilo rozvinout portfolio

produktů takovým způsobem, že dnes dokážeme nabídnout řešení na každý typ

kolejového vozidla. Akvizicí německé společnosti Gmeinder Getriebe v roce 2019

se podařilo do portfolia zařadit i převodovky pro dieselové lokomotivy, dieselové

příměstské jednotky (DMU), ale hlavně pohony pro speciální údržbová kolejová vozidla,

jako jsou strojní podbíječky, čističky, brousicí stroje, obnovovací vozy nebo kolejové

jeřáby. Klíčové komponenty si stále vyrábíme sami v našich podnicích v České republice

a Německu, neboť chceme mít naše know-how pevně v rukou. Ročně opustí naše

závody více jak 3500 převodovek pro drážní techniku nejrůznějších typů a provedení.

Všechny jsou pečlivě otestovány. A právě o rozsáhlé disciplíně testování převodovek

kolejových vozidel pojednává dnešní článek.

Každá zkušebna

má svou roli

d

Wikov si i přes stále větší série vyráběných

převodovek drží značnou flexibilitu a vyhledává i projekty, kde se vyvíjí nová kolejová vozidla. Pro tento druh projektů je

Zátěžový test kuželočelní

tramvajové převodovky

T+T T e c h n i k a a t r h 5/ 2 0 2 2

zapotřebí poměrně rychle vyvinout, vyrobit a hlavně otestovat prototypové převodovky například pouze ve 4 kusech pro

jedno jediné vozidlo. Pro takový typ zakázky potřebujete zcela odlišný přístup

k testování než pro zaběhnutou sériovou

výrobu několika stovek převodovek jednoho typu, například dodávek jednotek

metra. Z tohoto důvodu bylo ve Wikovu

postupně vybudováno velké množství testovacích pracovišť s naprosto rozdílnými

vlastnostmi a posláním.