Wikov_c_koleje.qxd
8
1.6.2022
12:05
Page 8
kolejová doprava l komponenty
Testování převodovek
pro kolejová vozidla
...experimentální, zátěžové i sériové
Převodovkám a pohonům pro kolejová vozidla se v hronovském Wikovu věnujeme
systematicky již téměř 20 let. Za ta dvě desetiletí se podařilo rozvinout portfolio
produktů takovým způsobem, že dnes dokážeme nabídnout řešení na každý typ
kolejového vozidla. Akvizicí německé společnosti Gmeinder Getriebe v roce 2019
se podařilo do portfolia zařadit i převodovky pro dieselové lokomotivy, dieselové
příměstské jednotky (DMU), ale hlavně pohony pro speciální údržbová kolejová vozidla,
jako jsou strojní podbíječky, čističky, brousicí stroje, obnovovací vozy nebo kolejové
jeřáby. Klíčové komponenty si stále vyrábíme sami v našich podnicích v České republice
a Německu, neboť chceme mít naše know-how pevně v rukou. Ročně opustí naše
závody více jak 3500 převodovek pro drážní techniku nejrůznějších typů a provedení.
Všechny jsou pečlivě otestovány. A právě o rozsáhlé disciplíně testování převodovek
kolejových vozidel pojednává dnešní článek.
Každá zkušebna
má svou roli
d
Wikov si i přes stále větší série vyráběných
převodovek drží značnou flexibilitu a vyhledává i projekty, kde se vyvíjí nová kolejová vozidla. Pro tento druh projektů je
Zátěžový test kuželočelní
tramvajové převodovky
T+T T e c h n i k a a t r h 5/ 2 0 2 2
zapotřebí poměrně rychle vyvinout, vyrobit a hlavně otestovat prototypové převodovky například pouze ve 4 kusech pro
jedno jediné vozidlo. Pro takový typ zakázky potřebujete zcela odlišný přístup
k testování než pro zaběhnutou sériovou
výrobu několika stovek převodovek jednoho typu, například dodávek jednotek
metra. Z tohoto důvodu bylo ve Wikovu
postupně vybudováno velké množství testovacích pracovišť s naprosto rozdílnými
vlastnostmi a posláním.