AZD_c.qxd
42
2.6.2022
11:44
Page 42
kolejová doprava l komponenty
AŽD testuje systémy pro autonomní
provoz vlaků bez strojvedoucích
Společnost AŽD prezentovala první veřejnou jízdu autonomního vlaku po digitální
železnici na Švestkové dráze. Železniční vozidlo bez zásahu strojvedoucího při jízdě
reagovalo například na porouchaný automobil stojící na železničním přejezdu.
Společnost AŽD intenzivně pracuje na
zavádění pokročilých autonomních technologií do praxe a vytváří tak prostor pro
novou filozofii vnímání řízení železničního vozidla. To může znamenat autonomní obsluhu bez jakékoliv posádky na regionální přípojné trati, ale také sadu tzv.
asistentů, kteří ulehčí a podpoří práci
strojvedoucího při specifických částech
jízdy. „Rozhodně nepracujeme s černobílou vizí nahrazování strojvedoucích, ale
s vizí moderního způsobu obsluhy železnice, kde i nadále řada procesů nepůjde
zajistit jinak než prací odborné obsluhy,”
říká generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.
Postupnými kroky tak bude možné zvýšit efektivitu a snížit náklady na provoz
železničních tratí. V blízké budoucnosti
se bude přistupovat k plné automatizaci
specifických provozních postupů (např.
autonomní posun vlaků v depu) a bude
možné nasadit inteligentní asistenční
systémy, které ulehčí práci strojvedoucím. Navíc je nutné se připravit na možnost, kdy nedostupnost kvalifikované pracovní síly může výrazně omezit standard
regionální dopravní obslužnosti.
Autonomní systém provozu vlaku kromě jiného implementuje funkce „nahrazující” smysly strojvedoucího. „V praxi to
znamená instalaci řady senzorů, detektorů, umělé inteligence, podpůrných a diagnostických systémů na vozidle a na trati
s cílem zajistit požadovanou bezpečnost
a efektivitu provozu. Nemalá pozornost
je také věnována problematice zajištění
bezpečné interakce automatizované železnice se silniční dopravou. Zde využijeT+T T e c h n i k a a t r h 5 / 2 0 2 2
me kooperativní ITS systémy a výsledky
projektu C-ROADS, v němž jde o přímou
komunikaci mezi silničními vozidly či vozidly a infrastrukturou včetně železnice,”
vysvětluje Zdeněk Chrdle.
Přechodu k budoucí plně autonomní
železnici brání také současné legislativní
podmínky. Společnost AŽD tedy řeší nejenom technické výzvy, ale také problematiku legislativní, a to jak na národní
úrovni, tak ve spolupráci s evropskými
partnery a institucemi. Kromě evropských
projektů v rámci společného podniku EU
a železničního sektoru Shift2Rail AŽD přímo kooperuje s českými výzkumnými
centry včetně významných pracovišť
v rámci ČVUT v Praze, ZU Plzni či VUT
v Brně. AŽD jako zakládající člen Europe's
Rail (společný podnik EU a železničního
sektoru) bude i nadále prosazovat vizi digitální železnice ve spolupráci s významnými
evropskými partnery, jako jsou železniční
správci, dopravci, velcí výrobci a dodavatelé či výzkumná centra.
Scénář jízdy autonomního vlaku d
1. Vozidlo přijme segmentové profily z dispečerského centra, které poskytnou základní popis tratě z hlediska jízdních poměrů.
2. Vlak pro svou přesnou lokalizaci na
trati využije systém ETCS (jednotný evropský zabezpečovač) a standardizované
lokalizační prvky umístěné v kolejišti.
3. Automaticky se postaví vlaková cesta,
která bude plně zabezpečena elektronickým stavědlem společnosti AŽD typu
ESA 44.
4. Vlak počká na příjem jízdního profilu,
který je možné generovat automaticky na
základě jízdního řádu a ve vazbě na aktuální stav dopravní situace. To umožní dynamicky optimalizovat jízdu vlaku s přihlédnutím k energetickým úsporám a max.
dodržení jízdních dob.
5. Systém je připraven na plně automatický odjezd vozidla bez zásahu strojvedoucího podle jízdního řádu. Vlak ale neodjede a začne autonomně houkat,
protože před vozidlem stojí figurant vytvářející živou překážku.
6. Poté, co figurant opustí kolejiště do
jedné minuty od plánovaného odjezdu,
systém obnoví automatický odjezd vlaku
bez nutnosti dálkového manuálního potvrzení dispečerem.
7. Vlak bez zásahu strojvedoucího automaticky odjede ze stanice, přičemž systém
pro detekci překážek monitoruje prostor
v okolí vozidla. K tomu používá laserové
systémy (LiDAR) pro 3D modelování okolí tratě, optické systémy a družicovou lokalizaci vlaku ve spolupráci s digitální mapou
tratě. Systém je podpořen funkcemi pro
identifikaci detekovaných objektů s využitím umělé inteligence.
8. Vlak se blíží k přejezdu, kde stojí porouchaný automobil, systém automaticky
reaguje houkáním, a protože automobil
neodjíždí, železniční vozidlo zastaví před
překážkou bez zásahu strojvedoucího.
9. Po vyklizení přejezdu se vlak automaticky nerozjede. Čeká na souhlas od dispečera, který situaci na dálku zkontroluje
prostřednictvím kamer na vlaku. Po vydání souhlasu vlak pokračuje do následující
stanice, kde automaticky zastaví pro výstup a nástup cestujících.
Vývojové aktivity v oblasti systémů pro
autonomní provoz vlaků společnost AŽD
v roce 2022 přesune na svou druhou trať
Kopidlno–Dolní Bousov. Tato trať je dnes
bez pravidelné osobní dopravy a je v současné době významně technologicky
modernizována. Zde budou mít vývojové
týmy dostatek prostoru pro další rozvoj,
ověřování, testování a uvádění autonomních technologií do běžného provozu. p
www.azd.cz