Alstom_c_koleje.qxd

2.6.2022

9:49

Page 39

kolejová doprava l speciál

Spolchemie, Čepro a Arriva

spustí společný projekt využití

vodíku v železniční dopravě

Vodík je celosvětově vnímán jako ekologické palivo budoucnosti pro všechny druhy

dopravních prostředků. V České republice se zatím skloňuje především v oblasti

automobilové a autobusové dopravy – to se ale nyní mění. Na jeho využití v další oblasti

– konkrétně jako bezemisního pohonu osobních vlaků - se nyní dohodly tři významné

domácí společnosti: SPOLCHEMIE, ČEPRO a ARRIVA. Projekt, který zatím nemá

v České republice obdoby, by měl být realizován v průběhu příštích dvou až tří let.

Vodík je celosvětově

vnímán jako

ekologické palivo budoucnosti d

„Využití vodíku jako bezemisního paliva je

v souladu s naší snahou podporovat udržitelná a k životnímu prostředí šetrná řešení

stejně jako s vývojem národní a evropské

legislativy. Jsme rádi, že se budeme aktivně podílet na projektu, který reálně sníží

dopady dopravy na ovzduší a klima,” komentoval podpis Dohody o spolupráci

mezi společnostmi ředitel SPOLCHEMIE

Daniel Tamchyna.

Jedná se o již druhý projekt společnosti

SPOLCHEMIE v oblasti vodíkové dopravy.

Probíhající projekt s Dopravním podnikem města Ústí nad Labem má za cíl využít ústeckou chemičkou vyráběný vodík

pro pohon celkem dvacítky městských autobusů. Vedle toho bude firma vodík jako

palivo nabízet v plnicí stanici i zájemcům

ze strany dalších dopravců i veřejnosti.

„Dostatečná kapacita výroby vodíku nám

umožňuje hledat i jeho další smysluplné

využití - aktuálně se jedná o pohon vlaků,”

doplnil Tamchyna.

Distribuci vyrobeného vodíku zajistí společnost ČEPRO, a.s., která plánuje v areálu ústecké chemičky vybudovat a v následujících

letech

také

provozovat

vodíkovou plnicí stanici. „Legislativa Evropské unie tlačí své členské státy k omezování emisí a přechodu na alternativní

paliva. Přestože přinejmenším do roku

2030 bude většinový podíl energie v dopravě pocházet stále z ropy, společnost

ČEPRO, jakožto spolehlivý zdroj a garant

kvalitních pohonných hmot, chce už nyní

napomáhat hladkému přechodu mezi fosilní a alternativní energií v dopravním

modelu České republiky," říká generální

ředitel společnosti ČEPRO Jan Duspěva.

Dopravní společnost Arriva bude usilovat

o nákup a následný provoz vodíkového

vlaku, který by mohl zajišťovat osobní dopravu především na neelektrifikovaných

tratích v Ústeckém kraji, kde by částečně nahradil dieselové lokomotivy. „Arriva má zkušenost s vodíkovým vlakem v Nizozemsku. Proto se chceme pokusit vydat také

u nás touto cestou a hledat zodpovědná

a udržitelná řešení ve veřejné dopravě,”

doplňuje Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy.

Spuštění samotného projektu je plánováno příští rok. Celkové investiční náklady

by se měly pohybovat v rozmezí sto až

dvě stě milionů korun.

Využitím vodíku v železniční dopravě se

zabývají firmy po celém světě již od roku

2002. Po letech zkoušek a vývoje se tak

například dostávají vlaky na vodík i do

Evropy. Jezdí na některých vybraných linkách v Německu, dalších několik desítek

vodíkových vlaků objednaly letos ale i francouzské železnice.

p

www.arriva.cz

www.technikaatrh.cz

39