Alstom_c_koleje.qxd
2.6.2022
9:49
Page 39
kolejová doprava l speciál
Spolchemie, Čepro a Arriva
spustí společný projekt využití
vodíku v železniční dopravě
Vodík je celosvětově vnímán jako ekologické palivo budoucnosti pro všechny druhy
dopravních prostředků. V České republice se zatím skloňuje především v oblasti
automobilové a autobusové dopravy – to se ale nyní mění. Na jeho využití v další oblasti
– konkrétně jako bezemisního pohonu osobních vlaků - se nyní dohodly tři významné
domácí společnosti: SPOLCHEMIE, ČEPRO a ARRIVA. Projekt, který zatím nemá
v České republice obdoby, by měl být realizován v průběhu příštích dvou až tří let.
Vodík je celosvětově
vnímán jako
ekologické palivo budoucnosti d
„Využití vodíku jako bezemisního paliva je
v souladu s naší snahou podporovat udržitelná a k životnímu prostředí šetrná řešení
stejně jako s vývojem národní a evropské
legislativy. Jsme rádi, že se budeme aktivně podílet na projektu, který reálně sníží
dopady dopravy na ovzduší a klima,” komentoval podpis Dohody o spolupráci
mezi společnostmi ředitel SPOLCHEMIE
Daniel Tamchyna.
Jedná se o již druhý projekt společnosti
SPOLCHEMIE v oblasti vodíkové dopravy.
Probíhající projekt s Dopravním podnikem města Ústí nad Labem má za cíl využít ústeckou chemičkou vyráběný vodík
pro pohon celkem dvacítky městských autobusů. Vedle toho bude firma vodík jako
palivo nabízet v plnicí stanici i zájemcům
ze strany dalších dopravců i veřejnosti.
„Dostatečná kapacita výroby vodíku nám
umožňuje hledat i jeho další smysluplné
využití - aktuálně se jedná o pohon vlaků,”
doplnil Tamchyna.
Distribuci vyrobeného vodíku zajistí společnost ČEPRO, a.s., která plánuje v areálu ústecké chemičky vybudovat a v následujících
letech
také
provozovat
vodíkovou plnicí stanici. „Legislativa Evropské unie tlačí své členské státy k omezování emisí a přechodu na alternativní
paliva. Přestože přinejmenším do roku
2030 bude většinový podíl energie v dopravě pocházet stále z ropy, společnost
ČEPRO, jakožto spolehlivý zdroj a garant
kvalitních pohonných hmot, chce už nyní
napomáhat hladkému přechodu mezi fosilní a alternativní energií v dopravním
modelu České republiky," říká generální
ředitel společnosti ČEPRO Jan Duspěva.
Dopravní společnost Arriva bude usilovat
o nákup a následný provoz vodíkového
vlaku, který by mohl zajišťovat osobní dopravu především na neelektrifikovaných
tratích v Ústeckém kraji, kde by částečně nahradil dieselové lokomotivy. „Arriva má zkušenost s vodíkovým vlakem v Nizozemsku. Proto se chceme pokusit vydat také
u nás touto cestou a hledat zodpovědná
a udržitelná řešení ve veřejné dopravě,”
doplňuje Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy.
Spuštění samotného projektu je plánováno příští rok. Celkové investiční náklady
by se měly pohybovat v rozmezí sto až
dvě stě milionů korun.
Využitím vodíku v železniční dopravě se
zabývají firmy po celém světě již od roku
2002. Po letech zkoušek a vývoje se tak
například dostávají vlaky na vodík i do
Evropy. Jezdí na některých vybraných linkách v Německu, dalších několik desítek
vodíkových vlaků objednaly letos ale i francouzské železnice.
p
www.arriva.cz
www.technikaatrh.cz
39