ACRI_c_koleje.qxd
28
1.6.2022
13:55
Page 28
kolejová doprava l instituce
Firmy železničního průmyslu
jsou stabilními tahouny
české ekonomiky
ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu sdružuje 50 firem, které
vytváří obrat ve výši 3,7 miliardy EUR a zaměstnávají 20 tisíc zaměstnanců.
Už řadu let tuto organizaci řídí Marie Vopálenská, která říká:
„Základem stability firem podnikajícím v železničním průmyslu jsou inovace, vysoké
investice do nových technologií, a především konkurenceschopnost jejich výrobků.
Velkým tématem je zdražování cen materiálu
a energií, které zasáhlo i naše odvětví.”
V současné době se věnujeme tématům
jako implementace legislativy 4. železničního balíčku, jeho Technického pilíře do
národní legislativy, implementace ERTMS
či čerpání finančních prostředků z fondů
EU. V rámci proexportní činnosti pořádáme společné účasti na veletrzích, připravujeme projekty ekonomické diplomacie
či incomingové mise, a to ve spolupráci
s MPO a MZV. Klíčovou událostí letošního roku bude účast na veletrhu Innotrans
v Berlíně, která se uskuteční ve dnech
20.–23. 9. 2022. V rámci odborné činnosti působíme jako centrum technické normalizace a poskytujeme odborné posudky a stanoviska.
Velkým tématem je řešení dopadů růstu
cen a energií na naše výrobce.
p A můžete uvést pár příkladů
inovativních výrobků, které vaši
členové připravují?
p Jak byste tuto organizaci
představila? Jaké firmy
konkrétně reprezentujete?
Jsme asociace, která sdružuje podniky
českého železničního průmyslu a jsme
současně národním členem UNIFE (Evropské asociace železničního průmyslu). Díky tomu můžeme reprezentovat
zájmy našich členů a oborové zájmy železničního průmyslu nejen vůči českým
institucím a zároveň také prostřednictvím UNIFE i vůči těm evropským. Takže
těch činností, které zajišťujeme je celá
řada.
Především se jedná o výrobce kolejových vozidel, železniční infrastruktury,
T+T T e c h n i k a a t r h 5/ 2 0 2 2
dodavatelé komponent, sdělovací a zabezpečovací techniky a informačních
systémů, ale členy jsou i výzkumné a projektové ústavy a zkušebny. Členy ACRI
jsou například Škoda Transportation, Siemens, Třinecké železárny, Bonatrans,
DAKO-CZ, AŽD Praha nebo Výzkumný
ústav železniční a další. V současnosti
sdružujeme celkem 50 firem podnikajících v tomto odvětví.
p Čemu se věnujete
v současné době?
Máme tři základní pilíře činností: prosazování zájmů členské základny a železnice,
proexportní podpora a odborná činnost.
Určitě, můžeme uvést například catenaryfree tramvaje, které vyrábí Škoda Transportation pro tureckou Konyu. Ty dokáží
bez napájení přes pantograf ujet nejméně
3 kilometry, při rychlosti až 30 kilometrů.
Tyto zkušenosti se již uplatňuji ve vývoji
bateriové elektrické jednotky. Nové nízkopodlažní vlaky budou schopny nabídnout standard rychlosti elektrických vlaků
i na neelektrifikovaných tratích v ekologickém režimu právě díky využití bateriového pohonu. Takovéto využití bateriových
vlaků pro neelektrifikované tratě pomáhá
snížit uhlíkovou stopu dopravy tím, že postupně nahradí neekologické dieselové
jednotky.
Dalším příkladem je přední evropský dodavatel zabezpečovacího a sdělovacího
zařízení pro železnice AŽD Praha na zkušebních polygonech připravuje testování
systému učeného pro regionální vlaky, které budou na trati jezdit bez strojvedoucích.