Skoda_c_koleje.qxd

2.6.2022

11:46

Page 45

kolejová doprava l komponenty

p Jaký vidíte hlavní přínos

společnosti digitálních řešení

Škoda svým klientům?

Na přínos naší firmy můžeme nahlížet z pohledu klientů a pasažérů. Pokud se bavíme

o klientech, tak díky tomu, že dodáváme

celou rodinu smart technologií děláme jejich byznys více ekonomicky úspěšný.

Systém ATO pomáhá spořit elektrickou

energii, diagnostický systém PREMIS s predikcí šetří v údržbě, kdy je preventivní

údržba nahrazena údržbou prediktivní. Díky vyvazovacím opravám našeho servisního týmu klienti nejsou překvapeni z toho,

že se vozidlo porouchalo na trati. Služby

v oblasti cyber security začínají mít stále

větší váhu, a proto musím zmínit i je.

Z pohledu cestujících je náš přínos zejména z pohledu bezpečnosti (safety relevant

aplikace) a komfortu, protože se dodáváme

řadu multimediálních a informačních systémů.

p Proč by měli zákazníci s vaší

společností spolupracovat?

Jsme součástí Škoda Group, což představuje tradiční značku, mnohaleté zkušenosti, záruku kvality a velké množství referencí. Díky tomu, že patříme do takto

veliké skupiny testujeme naše produkty

přímo na vlastních vozidlech a získáváme

obrovský objem dat v rámci diagnostiky,

který nám umožní optimalizovat výrobek

nejen z pohledu kvality, ale také provozní

spolehlivosti.

p Kam směřuje kolejová

doprava v oblasti digitalizace?

A kam vaše digitální centrum?

Vypíchnul bych tady tři hlavní činitele –

komfort, bezpečnost, ekologie. Zároveň

bude nadále růst počet pasažérů a tlak

na flexibilitu. Lidé se chtějí ve vlaku/tramvaji cítit dobře a bezpečně a díky smart

technologiím se budou ty tři hlavní činitelé naplňovat stále více.

p Jaké vnímáte hlavní milníky

Škody Digital?

Z pohledu firmy to byl vstup do Škoda

Group a následně vstup PPF. Na poli produktového portfolia je to jednoznačně začátek vývoje našich produktů jako je nadřazené řízení (TCMS), multimediální

systémy, diagnostika, ATO systémy a antikolizní systém. Poslední dva produkty

zároveň představují první kroky směrem

k autonomní mobilitě v oblasti kolejové

dopravy, kam postupně směřujeme v rámci naší strategie vývoje, kterou máme nyní

zpracovanou až do roku 2030.

p Jaký je váš nejoblíbenější

produkt/služba?

Mám rád produkty a služby, které mají přidanou hodnotu pro zákazníka a zároveň

dávají smysl. To znamená, že neděláme

jednoúčelové projekty, ale přemýšlíme

v platformách a vyvíjíme produkty tak, aby

změna byla jednoduchá. Jinými slovy

přemýšlíme o dlouhodobé budoucnosti.

Platformy společně s chytře vyvinutým softwarem umožňují našim zákazníkům přidat

nový produkt nebo funkcionalitu s ohledem na ekonomickou efektivitu, a to po

celou dobu životního cyklu vozidla, která

je až 30 let

p Na čem v tuto chvíli

pracujete?

V současnosti pracujeme na třech oblastech. První je oblast vývoje generických

produktů. Nejnovější je Antikolizní systém

(ACS), který už v těchto dnech nasazujeme

na prototypový hardware tramvaje v Tampere. Intenzivně pracujeme také na technologiích podporujících autonomní mobilitu jako je ATO systém, ACS, ISL

(Inteligent speed limiter), různé DAS

systémy (driver asistance system), případně jiné deriváty.

Druhá oblast jsou komerční projekty,

kdy naše produkty nasazujeme přímo do

projektů ke koncovým zákazníkům, kde

plníme velmi konkrétní a specifické požadavky konkrétního zákazníka a musíme tu

generickou platformu přizpůsobit nebo

nad ní vybudovat aplikační vrstvu, která zohledňuje požadavky konkrétního tendru.

Třetí oblast je naše firemní kultura, která

zahrnuje čtyři základní hodnoty – tým,

produkt, zákazník a ekonomika. Kolem toho se točí všechny projekty, které v Digitalu děláme.

p V čem vidíte benefity ACS?

Samozřejmě ochrana majetku provozovatele tím, že se zabrání nehodě. V budoucnu je to potom i ochrana lidských životů.

Samozřejmě musíme začít ten systém budovat a učit detekovat velké překážky, jako jsou automobily, nákladní auta až se

dostaneme k tomu, že budeme schopni

spolehlivě detekovat člověka, budeme rozumět tomu, jak se člověk před tramvají

chová nebo může chovat, aby naše tramvaje správně a asertivně reagovaly na danou situaci. Je to klíčová technologie pro

rozvoj autonomity, protože potřebujeme

v tramvajové dopravě zajistit bezpečnost

a plynulost provozu.

p

www.skodagroup.com

www.technikaatrh.cz

45