Skoda_c_koleje.qxd
2.6.2022
11:46
Page 45
kolejová doprava l komponenty
p Jaký vidíte hlavní přínos
společnosti digitálních řešení
Škoda svým klientům?
Na přínos naší firmy můžeme nahlížet z pohledu klientů a pasažérů. Pokud se bavíme
o klientech, tak díky tomu, že dodáváme
celou rodinu smart technologií děláme jejich byznys více ekonomicky úspěšný.
Systém ATO pomáhá spořit elektrickou
energii, diagnostický systém PREMIS s predikcí šetří v údržbě, kdy je preventivní
údržba nahrazena údržbou prediktivní. Díky vyvazovacím opravám našeho servisního týmu klienti nejsou překvapeni z toho,
že se vozidlo porouchalo na trati. Služby
v oblasti cyber security začínají mít stále
větší váhu, a proto musím zmínit i je.
Z pohledu cestujících je náš přínos zejména z pohledu bezpečnosti (safety relevant
aplikace) a komfortu, protože se dodáváme
řadu multimediálních a informačních systémů.
p Proč by měli zákazníci s vaší
společností spolupracovat?
Jsme součástí Škoda Group, což představuje tradiční značku, mnohaleté zkušenosti, záruku kvality a velké množství referencí. Díky tomu, že patříme do takto
veliké skupiny testujeme naše produkty
přímo na vlastních vozidlech a získáváme
obrovský objem dat v rámci diagnostiky,
který nám umožní optimalizovat výrobek
nejen z pohledu kvality, ale také provozní
spolehlivosti.
p Kam směřuje kolejová
doprava v oblasti digitalizace?
A kam vaše digitální centrum?
Vypíchnul bych tady tři hlavní činitele –
komfort, bezpečnost, ekologie. Zároveň
bude nadále růst počet pasažérů a tlak
na flexibilitu. Lidé se chtějí ve vlaku/tramvaji cítit dobře a bezpečně a díky smart
technologiím se budou ty tři hlavní činitelé naplňovat stále více.
p Jaké vnímáte hlavní milníky
Škody Digital?
Z pohledu firmy to byl vstup do Škoda
Group a následně vstup PPF. Na poli produktového portfolia je to jednoznačně začátek vývoje našich produktů jako je nadřazené řízení (TCMS), multimediální
systémy, diagnostika, ATO systémy a antikolizní systém. Poslední dva produkty
zároveň představují první kroky směrem
k autonomní mobilitě v oblasti kolejové
dopravy, kam postupně směřujeme v rámci naší strategie vývoje, kterou máme nyní
zpracovanou až do roku 2030.
p Jaký je váš nejoblíbenější
produkt/služba?
Mám rád produkty a služby, které mají přidanou hodnotu pro zákazníka a zároveň
dávají smysl. To znamená, že neděláme
jednoúčelové projekty, ale přemýšlíme
v platformách a vyvíjíme produkty tak, aby
změna byla jednoduchá. Jinými slovy
přemýšlíme o dlouhodobé budoucnosti.
Platformy společně s chytře vyvinutým softwarem umožňují našim zákazníkům přidat
nový produkt nebo funkcionalitu s ohledem na ekonomickou efektivitu, a to po
celou dobu životního cyklu vozidla, která
je až 30 let
p Na čem v tuto chvíli
pracujete?
V současnosti pracujeme na třech oblastech. První je oblast vývoje generických
produktů. Nejnovější je Antikolizní systém
(ACS), který už v těchto dnech nasazujeme
na prototypový hardware tramvaje v Tampere. Intenzivně pracujeme také na technologiích podporujících autonomní mobilitu jako je ATO systém, ACS, ISL
(Inteligent speed limiter), různé DAS
systémy (driver asistance system), případně jiné deriváty.
Druhá oblast jsou komerční projekty,
kdy naše produkty nasazujeme přímo do
projektů ke koncovým zákazníkům, kde
plníme velmi konkrétní a specifické požadavky konkrétního zákazníka a musíme tu
generickou platformu přizpůsobit nebo
nad ní vybudovat aplikační vrstvu, která zohledňuje požadavky konkrétního tendru.
Třetí oblast je naše firemní kultura, která
zahrnuje čtyři základní hodnoty – tým,
produkt, zákazník a ekonomika. Kolem toho se točí všechny projekty, které v Digitalu děláme.
p V čem vidíte benefity ACS?
Samozřejmě ochrana majetku provozovatele tím, že se zabrání nehodě. V budoucnu je to potom i ochrana lidských životů.
Samozřejmě musíme začít ten systém budovat a učit detekovat velké překážky, jako jsou automobily, nákladní auta až se
dostaneme k tomu, že budeme schopni
spolehlivě detekovat člověka, budeme rozumět tomu, jak se člověk před tramvají
chová nebo může chovat, aby naše tramvaje správně a asertivně reagovaly na danou situaci. Je to klíčová technologie pro
rozvoj autonomity, protože potřebujeme
v tramvajové dopravě zajistit bezpečnost
a plynulost provozu.
p
www.skodagroup.com
www.technikaatrh.cz
45