ACRI_c_koleje.qxd
1.6.2022
13:55
Page 29
kolejová doprava l instituce
Řada členských firem dodává komponenty pro vysokorychlostní vlaky, jako například panelové počítače firmy AMiT, sedadla firmy Borcad určené pro první třídu,
dvojkolí firmy Bonatrans, převodovky brněnské IG Watteeuw nebo kompletní
trakční vybavení pro vlaky s rychlostí nad
250 km/h od Škody Electric. Širokopatní
kolejnice Třinecký železáren se používají
pro stavbu vysokorychlostních železničních tratí. OLTIS Group nabízí komplexní
a velmi pružné informační systémy s mnoha komponentami pro využití v dopravě,
spedici a logistice.
p Firmy podnikající v tomto
oboru profesně sledujete už
poměrně dlouho. Jak se podle
Vás českému železničnímu
průmyslu daří? A ovlivnil Vás
dopad růstu cen a energií?
Pokud bych měla hovořit v číslech, tak
firmy sdružené v ACRI v loňském roce zaměstnávaly 20 tisíc zaměstnanců a vytvářely obrat ve výši 3,7 miliardy EUR. Na
těchto výsledcích se z více než padesáti
procent podílí export, který ve své absolutní výši 40 miliard korun zůstává poslední čtyři roky neměnný. Navíc podle dopadové analýzy zpracované firmou Deloitte
železniční průmysl vytváří přidanou hodnotu 26 miliard korun, se zahrnutím nepřímého a indukovaného efektu je to téměř
52 miliard korun. Z toho naprosto jasně
vyplývá, že právě železniční průmysl je
nejen perspektivní obor, ale i velice stabilním tahounem české ekonomiky a zároveň svou činností přispívá nejen k zaměstnanosti, ale i k tvorbě HDP České
republiky.
Bohužel naše podniky negativně ovlivňuje výrazný nárůst cen nejen energií
a pohonných hmot, ale také železné rudy
či mědi, nedostatek další surovin a materiálů. K tomu navíc omezené možnosti
státního rozpočtu a komplikovaná možnost promítnout dramaticky rostoucí náklady do již uzavřených smluv. To vše jsou
problémy, které momentálně řeší firmy
českého železničního. Některé z nich jsou
už na samé hranici další existence a řešení
se hledá velmi těžko.
V současné době ceny průmyslových
výrobců meziročně rostly o 26,6 procenta. Vyšší nárůst byl zaznamenán naposledy v lednu 1992. Významně vzrostly
především ceny elektřiny a plynu, a to
o 51,4 procenta. Podle analýzy společnosti Deloitte ovlivní vyšší vstupní náklady
negativně ziskovost českých firem. Analýza říká, že pokud by se ceny všech vstupních nákladů zvýšily o 30 procent v porovnání s rokem 2019, podíl EBITDA na
tržbách by klesl na nulu. Při vyšším nárůstu by se železniční odvětví dostalo do
ztráty a ta by mohla v některých případech vést až k likvidaci firem.
p Jak z této krize,
co očekáváte od vlády?
Stávající opatření vlády jsou nedostatečná. A to zejména proto, že jsou cílena primárně na domácnosti, nezohledňují specifické postavení podniků. Řešením
problému je plošná regulace cen energií
tam, kde to umožňují pravidla Evropské
unie. Co by mohlo našim podnikům pomoci? V první řadě je to indexace cen. Dále pak podpora čerpání evropských fondů, aby nedošlo k poklesu poptávky na
trhu a tím ke snižování výroby. Vláda by
měla co nejrychleji implementovat dočasný krizový rámec přijatý Evropskou komisí, aby mohly členské státy využít flexibilitu stanovenou v pravidlech státní podpory
a podpořit tak hospodářství v souvislosti
s ruskou invazí na Ukrajinu. Kvůli růstu
cen si firmy pravděpodobně ukrojí část
ze svého plánovaného zisku a dále drasticky omezí investice do vývoje nových
produktů. To je postaví v dlouhodobém
horizontu do konkurenční nevýhody.
p Co je nového na půdě
evropských orgánů ve vztahu
k firmám z oblasti železničního
průmyslu?
Zatímco trh EU je zcela otevřen konkurentům ze třetích zemí, evropský železniční průmysl se ve třetích zemích potýká
s řadou překážek, které jsou vůči němu
diskriminační. Konkurenti ze třetích zemí,
a zejména z Číny, rychle a agresivním
způsobem expandují do Evropy a dalších
částí světa, často za silné finanční a politické podpory svých zemí původu. Tomu
je třeba zamezit. Toto je jedno z témat,
kterým se dlouhodobě na evropské úrovni zabýváme.
Jedním z aktuálních témat je projednávání cílů Zelené dohody a jednotlivých
strategií. Účastníme se projednávání klimatického balíčku Fit for 55, který obsahuje
nástroje k dosažení redukce skleníkových
plynů do roku 2030 o 55 procent. Mezi
podpůrná opatření tohoto balíčku patří
vznik Sociálního klimatického fondu (cílem je snížit ekonomické dopady, které
jsou způsobeny právě přísnějšími klimatickými opatřeními) a posílení Modernizačního fondu a Inovačního fondu. V souvislosti s aktuálním děním na Ukrajině se
logicky mnohem více hovoří o nutnosti
energetické soběstačnosti Evropy. Projednávání Fit for 55 bude jedním z hlavních témat v rámci předsednictví ČR EU.
Evropská unie touto dohodou vyzdvihuje
především roli železniční dopravy při dosahování cíle snížit emise skleníkových
plynů z dopravy. V protikladu stále rostoucími emisemi z dopravy se emise železničního sektoru v posledních třech desetiletích významně snížily a tento trend
pokračuje i nadále. Železnice je nejméně
znečišťujícím prostředkem veřejné dopravy a měla by se stát základem všech národních dopravních strategií s důrazem na
ekologii a udržitelnost.
p Jaký vidíte další vývoj
v nejbližší budoucnosti?
S ohledem na současný vývoj cen vstupních materiálů a energií, které spolu s úzkými místy v dodavatelském řetězci způsobí, že dynamika růstu investic bude
výrazně pomalejší a spíše bude stagnovat.
Pro některé firmy to však může být až likvidační.
p
Marie Vopálenská
generální ředitelka ACRI
Pobřežní 224/20, 186 00 Praha 8
www.acri.cz
www.technikaatrh.cz
29