ACRI_c_koleje.qxd

1.6.2022

13:55

Page 29

kolejová doprava l instituce

Řada členských firem dodává komponenty pro vysokorychlostní vlaky, jako například panelové počítače firmy AMiT, sedadla firmy Borcad určené pro první třídu,

dvojkolí firmy Bonatrans, převodovky brněnské IG Watteeuw nebo kompletní

trakční vybavení pro vlaky s rychlostí nad

250 km/h od Škody Electric. Širokopatní

kolejnice Třinecký železáren se používají

pro stavbu vysokorychlostních železničních tratí. OLTIS Group nabízí komplexní

a velmi pružné informační systémy s mnoha komponentami pro využití v dopravě,

spedici a logistice.

p Firmy podnikající v tomto

oboru profesně sledujete už

poměrně dlouho. Jak se podle

Vás českému železničnímu

průmyslu daří? A ovlivnil Vás

dopad růstu cen a energií?

Pokud bych měla hovořit v číslech, tak

firmy sdružené v ACRI v loňském roce zaměstnávaly 20 tisíc zaměstnanců a vytvářely obrat ve výši 3,7 miliardy EUR. Na

těchto výsledcích se z více než padesáti

procent podílí export, který ve své absolutní výši 40 miliard korun zůstává poslední čtyři roky neměnný. Navíc podle dopadové analýzy zpracované firmou Deloitte

železniční průmysl vytváří přidanou hodnotu 26 miliard korun, se zahrnutím nepřímého a indukovaného efektu je to téměř

52 miliard korun. Z toho naprosto jasně

vyplývá, že právě železniční průmysl je

nejen perspektivní obor, ale i velice stabilním tahounem české ekonomiky a zároveň svou činností přispívá nejen k zaměstnanosti, ale i k tvorbě HDP České

republiky.

Bohužel naše podniky negativně ovlivňuje výrazný nárůst cen nejen energií

a pohonných hmot, ale také železné rudy

či mědi, nedostatek další surovin a materiálů. K tomu navíc omezené možnosti

státního rozpočtu a komplikovaná možnost promítnout dramaticky rostoucí náklady do již uzavřených smluv. To vše jsou

problémy, které momentálně řeší firmy

českého železničního. Některé z nich jsou

už na samé hranici další existence a řešení

se hledá velmi těžko.

V současné době ceny průmyslových

výrobců meziročně rostly o 26,6 procenta. Vyšší nárůst byl zaznamenán naposledy v lednu 1992. Významně vzrostly

především ceny elektřiny a plynu, a to

o 51,4 procenta. Podle analýzy společnosti Deloitte ovlivní vyšší vstupní náklady

negativně ziskovost českých firem. Analýza říká, že pokud by se ceny všech vstupních nákladů zvýšily o 30 procent v porovnání s rokem 2019, podíl EBITDA na

tržbách by klesl na nulu. Při vyšším nárůstu by se železniční odvětví dostalo do

ztráty a ta by mohla v některých případech vést až k likvidaci firem.

p Jak z této krize,

co očekáváte od vlády?

Stávající opatření vlády jsou nedostatečná. A to zejména proto, že jsou cílena primárně na domácnosti, nezohledňují specifické postavení podniků. Řešením

problému je plošná regulace cen energií

tam, kde to umožňují pravidla Evropské

unie. Co by mohlo našim podnikům pomoci? V první řadě je to indexace cen. Dále pak podpora čerpání evropských fondů, aby nedošlo k poklesu poptávky na

trhu a tím ke snižování výroby. Vláda by

měla co nejrychleji implementovat dočasný krizový rámec přijatý Evropskou komisí, aby mohly členské státy využít flexibilitu stanovenou v pravidlech státní podpory

a podpořit tak hospodářství v souvislosti

s ruskou invazí na Ukrajinu. Kvůli růstu

cen si firmy pravděpodobně ukrojí část

ze svého plánovaného zisku a dále drasticky omezí investice do vývoje nových

produktů. To je postaví v dlouhodobém

horizontu do konkurenční nevýhody.

p Co je nového na půdě

evropských orgánů ve vztahu

k firmám z oblasti železničního

průmyslu?

Zatímco trh EU je zcela otevřen konkurentům ze třetích zemí, evropský železniční průmysl se ve třetích zemích potýká

s řadou překážek, které jsou vůči němu

diskriminační. Konkurenti ze třetích zemí,

a zejména z Číny, rychle a agresivním

způsobem expandují do Evropy a dalších

částí světa, často za silné finanční a politické podpory svých zemí původu. Tomu

je třeba zamezit. Toto je jedno z témat,

kterým se dlouhodobě na evropské úrovni zabýváme.

Jedním z aktuálních témat je projednávání cílů Zelené dohody a jednotlivých

strategií. Účastníme se projednávání klimatického balíčku Fit for 55, který obsahuje

nástroje k dosažení redukce skleníkových

plynů do roku 2030 o 55 procent. Mezi

podpůrná opatření tohoto balíčku patří

vznik Sociálního klimatického fondu (cílem je snížit ekonomické dopady, které

jsou způsobeny právě přísnějšími klimatickými opatřeními) a posílení Modernizačního fondu a Inovačního fondu. V souvislosti s aktuálním děním na Ukrajině se

logicky mnohem více hovoří o nutnosti

energetické soběstačnosti Evropy. Projednávání Fit for 55 bude jedním z hlavních témat v rámci předsednictví ČR EU.

Evropská unie touto dohodou vyzdvihuje

především roli železniční dopravy při dosahování cíle snížit emise skleníkových

plynů z dopravy. V protikladu stále rostoucími emisemi z dopravy se emise železničního sektoru v posledních třech desetiletích významně snížily a tento trend

pokračuje i nadále. Železnice je nejméně

znečišťujícím prostředkem veřejné dopravy a měla by se stát základem všech národních dopravních strategií s důrazem na

ekologii a udržitelnost.

p Jaký vidíte další vývoj

v nejbližší budoucnosti?

S ohledem na současný vývoj cen vstupních materiálů a energií, které spolu s úzkými místy v dodavatelském řetězci způsobí, že dynamika růstu investic bude

výrazně pomalejší a spíše bude stagnovat.

Pro některé firmy to však může být až likvidační.

p

Marie Vopálenská

generální ředitelka ACRI

Pobřežní 224/20, 186 00 Praha 8

www.acri.cz

www.technikaatrh.cz

29