05-07_kaleidoskop_5.qxd
1.6.2022
15:21
Page 5
kaleidoskop
Siemens Mobility dodá
Dánsku první bateriově napájené
jednotky
Mireo Plus B
.......................................................
Společnost Siemens Mobility získala zakázku na dodávku sedmi
dvouzdrojových regionálních elektrických trakčních jednotek trolej/akumulátor Mireo Plus B pro dánskou společnost Midtjyske
Jernbaner. Jedná se o první zakázku na tento typ vozidel v Dánsku a je součástí pilotního projektu k záměru, který má za cíl nahradit všechna naftou poháněná kolejová vozidla na dánském
území.
Jednotka Mireo Plus B v sobě spojuje všechny výhody platformy
Mireo s vysoce výkonným akumulátorovým systémem, který
umožňuje provoz na elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích, a to díky kombinovanému napájení trolej/akumulátor. Sedm
dvouvozových regionálních elektrických jednotek bude dodáno
do konce roku 2024 a budou provozovány na dvou tratích v dánském regionu Midtjylland.
„Pořízením jednotek Mireo Plus B nahrazuje společnost
Midtjyske Jernbaner konvenční dieselová vozidla nejmodernějšími a lokálně zcela bezemisními vozidly. To významně přispěje k rozvoji místní oblasti tím, že nabídne udržitelný a ekologický způsob dopravy. Jsme potěšeni, že si společnost Midtjyske
Jernbaner vybrala energeticky úsporné dvouzdrojové elektrické
jednotky Mireo Plus B od společnosti Siemens Mobility, které zároveň nabídnou vysokou úroveň jízdního komfortu a lepší zážitek
pro cestující,“ řekl Albrecht Neumann, generální ředitel pro kolejová vozidla společnosti Siemens Mobility.
Dvouvozová regionální elektrická trakční jednotka Mireo Plus B
nabízí 120 míst k sezení a disponuje nejvyšší provozní rychlostí
140 km/h, dojezd při napájení z akumulátorů je zhruba 80 kilometrů.
Pryží odpružená kola
a nápravy z Bonatrans
pro
metro v Newcastle
.......................................................
Podzemní dráha v Newcastle ročně přepraví 40 milionů cestujících a je po Londýně druhým největším metrem ve Velké Británii.
Projekt Tyne and Wear, na kterém se podílí společnost
BONATRANS, zahrnuje 42 pětivozových jednotek Stadler, jejichž pojezd je tvořen Jakobsonovými podvozky. Provozní rychlost jednotek je 80 km/h, konstrukční 90 km/h a nápravové zatížení je 12,5 tuny.
Zahrnuje také servis a údržbu těchto jednotek po dobu 35 let,
proto požadavek na dodávku dvojkolí s minimálními požadavky
na údržbu. Konstrukci dvojkolí s pryží odpruženými koly
BONATRANS optimalizoval s ohledem na minimální náklady životního cyklu (LCC) celého dvojkolí.
Hnací a běžná dvojkolí používají stejnou konstrukci pryží odpruženého kola, kdy hnací dvojkolí má hmotnost 889 kg, běžné
833 kg. Každé dvojkolí je osazeno jedním brzdovým kotoučem
o průměru 500 mm. Kolo průměru 720 mm váží 269 kg, přičemž
obruč kola má vysokou odolnost proti opotřebení díky speciálnímu materiálu BONASTAR®B6. Nápravy jsou z materiálu EA4T.
Dodávky poběží postupně až do roku 2023. Jde o první dodávky pryží odpružených kol do Velké Británie. Inovativní řešení optimalizující náklady údržby je recept na úspěch ve většině zemí
světa a typů kolejových vozidel. Brexit nebrexit.
Kola jsou základní prvek kolejových vozidel a nezbytným komponentem každého typu kolejového vozidla a jsou v centru zájmu
Trakční akumulátory mohou být nabíjeny z trakčního vedení
25 kV za jízdy i za stání na elektrifikovaných úsecích a rekuperací brzdné energie vlaku. Akumulátorový systém je umístěn pod
podlahou a je nainstalován ve dvou kontejnerech. Použity jsou lithium-iontové akumulátory s dlouhou životností.
Jedná se o třetí objednávku jednotek Mireo Plus B, kterou společnost Siemens Mobility obdržela, a první mimo území Německa. Společnost Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW) si objednala 20 jednotek Mireo Plus B v roce
2020 a společnost Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) 31 jednotek
v roce 2021. Tato akumulátorová technologie byla více než rok
intenzivně testována prostřednictvím předběžné verze na prototypové elektrické jednotce Desiro ML ÖBB Cityjet eco v běžném
provozu s cestujícími v Rakousku.
a pozornosti techniků. GHH-BONATRANS je jedním z předních
světových výrobců kol pro všechny druhy kolejových vozidel
s historií výroby sahající až do roku 1808. Kola z Bonatrasu nesou
vysokorychlostní i klasické vlaky, vozy metra, tramvaje, lokomotivy i nákladní vozy ve více než 80 zemích na 5 kontinentech. Na
železniční trh jsme dodali již více než 8 miliónů celistvých kol
a 160 tisíc pryží odpružených kol.
Požadavky zákazníků i technických norem neustále rostou. Pro
zajištění hladkého a efektivního průběhu železniční dopravy se
každé kolo musí nejen dovedně vyrobit, ale ještě před tím chytře
navrhnout a zkonstruovat. A právě v této oblasti vynikáme díky
dlouhodobě budované odbornosti a hluboké znalosti podepřené
špičkovými středisky výzkumu a vývoje.
w w w. t e c h n i k a a t r h . c z
5