01_Uvodni_Slovo.qxd
1.6.2022
15:16
Page 1
kolejová doprava l úvodní slovo
Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI
Asociace podniků českého železničního průmyslu
Pobřežní 224/20, Praha 8
vopalenska@acri.cz • www.acri.cz
ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu sdružuje 50 firem, které
vytváří obrat ve výši 3,7 miliardy EUR a zaměstnávají 20 tisíc zaměstnanců. Už řadu
let tuto organizaci řídí Marie Vopálenská,
která říká: „základem stability firem podnikajícím v železničním průmyslu jsou inovace, vysoké investice do nových technologií, a především konkurenceschopnost
jejich výrobků. Velkým tématem je zdražování cen materiálu a energií, které zasáhlo i naše odvětví.”
Nikdo před pár lety nepočítal s dramatickým zdražováním surovin, energií a ani
inflací atakující 10 %. Nově bude důležité mít smluvně zajištěnou určitou flexibilitu ceny za předem stanovených podmínek, např. růst cen vstupních materiálů.
Je to obecně problém státních, resp. veřejných zakázek v České republice, a to
nejen v železničním průmyslu. V Západní Evropě se s takovou situací počítá a je
smluvně zajištěna indexace cen dodávaných vozidel a služeb. Až na některé výjimky u nás v ČR ve smlouvách uzavřených z veřejných zakázek v posledních
letech tyto mechanizmy nejsou vytvořeny a dokonce smluvní podmínky stanovené zadavately vylučují uznání mimořádných vnějších okolností jako důvod
pro objektivní navýšení ceny dodávek.
COVID krize a nyní i ta ukrajinská však
odhalila naplno problémy související
s nemožností použít alespoň částečně tyto mechanismy.
S ohledem na současný vývoj cen vstupních materiálů a energií je zřejmé, že dynamika růstu investic bude výrazně pomalejší
a spíše bude stagnovat. Pro některé firmy
to však může být až likvidační.
V železničním průmyslu pracuje v Česku
přes 26 tisíc zaměstnanců a dalších 35 tisících jich pracuje nepřímo v dodavatelském
řetězci. Podle dopadové analýzy zpracované firmou Deilotte železniční průmysl vytváří HDP ve výši 1,4 %.
S ohledem na fakt, že železnice je nejméně znečišťujícím prostředkem veřejné dopravy, kdy se na celkovém znečištění z dopravy podílí 0,5 % emisí CO2,
pak loogicky bude dekarbonizace dopravy záviset právě na zvýšení podílu železnic na trhu dopravy. Železnice by se měla jasně stát základem všech národních
dopravních strategií s důrazem na ekologii a udržitelnost. Toto vychází i ze základních cílů Zelené dohody a dílčích
strategií. Je to velká šance pro rozvoj železnice a tím i pro železniční průmysl. Investice do této oblasti opravy by určitě
měly být na předním místě i v České republice. Je to možnost jak v naší zemi
skokově zmodernizovat osobní dopravu
na železnici i v MHD. Doprava by tak přilákala více cestujících a tím pomohla zvýšit podíl bezemisní dopravy na úkor
emisní dopravy s cílem přiblížit se k naplnění stanovených cílů.
www.technikaatrh.cz
1