01_Uvodni_Slovo.qxd

1.6.2022

15:16

Page 1

kolejová doprava l úvodní slovo

Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI

Asociace podniků českého železničního průmyslu

Pobřežní 224/20, Praha 8

vopalenska@acri.cz • www.acri.cz

ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu sdružuje 50 firem, které

vytváří obrat ve výši 3,7 miliardy EUR a zaměstnávají 20 tisíc zaměstnanců. Už řadu

let tuto organizaci řídí Marie Vopálenská,

která říká: „základem stability firem podnikajícím v železničním průmyslu jsou inovace, vysoké investice do nových technologií, a především konkurenceschopnost

jejich výrobků. Velkým tématem je zdražování cen materiálu a energií, které zasáhlo i naše odvětví.”

Nikdo před pár lety nepočítal s dramatickým zdražováním surovin, energií a ani

inflací atakující 10 %. Nově bude důležité mít smluvně zajištěnou určitou flexibilitu ceny za předem stanovených podmínek, např. růst cen vstupních materiálů.

Je to obecně problém státních, resp. veřejných zakázek v České republice, a to

nejen v železničním průmyslu. V Západní Evropě se s takovou situací počítá a je

smluvně zajištěna indexace cen dodávaných vozidel a služeb. Až na některé výjimky u nás v ČR ve smlouvách uzavřených z veřejných zakázek v posledních

letech tyto mechanizmy nejsou vytvořeny a dokonce smluvní podmínky stanovené zadavately vylučují uznání mimořádných vnějších okolností jako důvod

pro objektivní navýšení ceny dodávek.

COVID krize a nyní i ta ukrajinská však

odhalila naplno problémy související

s nemožností použít alespoň částečně tyto mechanismy.

S ohledem na současný vývoj cen vstupních materiálů a energií je zřejmé, že dynamika růstu investic bude výrazně pomalejší

a spíše bude stagnovat. Pro některé firmy

to však může být až likvidační.

V železničním průmyslu pracuje v Česku

přes 26 tisíc zaměstnanců a dalších 35 tisících jich pracuje nepřímo v dodavatelském

řetězci. Podle dopadové analýzy zpracované firmou Deilotte železniční průmysl vytváří HDP ve výši 1,4 %.

S ohledem na fakt, že železnice je nejméně znečišťujícím prostředkem veřejné dopravy, kdy se na celkovém znečištění z dopravy podílí 0,5 % emisí CO2,

pak loogicky bude dekarbonizace dopravy záviset právě na zvýšení podílu železnic na trhu dopravy. Železnice by se měla jasně stát základem všech národních

dopravních strategií s důrazem na ekologii a udržitelnost. Toto vychází i ze základních cílů Zelené dohody a dílčích

strategií. Je to velká šance pro rozvoj železnice a tím i pro železniční průmysl. Investice do této oblasti opravy by určitě

měly být na předním místě i v České republice. Je to možnost jak v naší zemi

skokově zmodernizovat osobní dopravu

na železnici i v MHD. Doprava by tak přilákala více cestujících a tím pomohla zvýšit podíl bezemisní dopravy na úkor

emisní dopravy s cílem přiblížit se k naplnění stanovených cílů.

www.technikaatrh.cz

1