Zelena_doprava_c_koleje.qxd
12
1.6.2022
12:26
Page 12
kolejová doprava l komponenty
Motorizovaná doprava:
vlak, letadlo, silnice nebo loď?
Podle dvou studií o dopravě
a životním prostředí, které
dnes zveřejnila Evropská agentura
pro životní prostředí (EEA),
zůstává cestování vlakem celkově
nejekologičtějším způsobem
motorové osobní dopravy
v Evropě – z hlediska
emisí skleníkových plynů
– ve srovnání s cestováním
autem nebo letadlem.
Cestování letadlem,
vlakem nebo automobilem:
ekologicky nejvhodnější
volba nemusí být vždy jasná
d
Zpráva o dopravě a životním prostředí do
roku 2020 – „vlak nebo letadlo?” řeší otázku hodnocení hodnoty cestování vlakem
a letadlem uprostřed úsilí o zavedení ekologické dohody Evropské unie. Evropská
zelená dohoda zahrnuje cíl snížit emise
skleníkových plynů z dopravy do roku
2050 o 90 % ve srovnání s rokem 1990.
K dosažení tohoto cíle může významně
přispět přechod k udržitelnější dopravě.
U osobní dopravy může hrát klíčovou roli
přechod z letecké dopravy na železniční
dopravu, uvádí se ve zprávě.
Dopad vlaků
a letadel na životní prostředí
d
Doprava představovala v roce 2018 25 %
emisí skleníkových plynů v EU. Emise
T + T Technika a trh 5/2022
tohoto odvětví pocházejí primárně ze silniční dopravy (72 %), zatímco námořní
doprava a letecká doprava představují
14 %, respektive 13 % emisí, a železnice podíl 0,4 % (emise pouze u dieselových vlaků). Kromě jejich přímého příspěvku ke
globálnímu oteplování a znečištění
ovzduší se berou v úvahu také emise, ke
kterým dochází při výrobě, přenosu a distribuci energie používané vlaky a letadly. Doprava také způsobuje nevyfukované emise látek znečišťujících ovzduší,
například z oděru brzd, kol a pneumatik
nebo železničních tratí.
Vlak nebo letadlo?
d
Zpráva se konkrétně zabývá dopady železniční a letecké dopravy, které jsou velkou částí evropského odvětví osobní dopravy. Hodnocení dospělo k závěru, že
cestování po železnici je nejlepší a nejrozumnější způsob cestování, kromě chůze
nebo jízdy na kole. Dopady emisí z letectví jsou mnohem vyšší na základě počtu
osobokilometrů. Zpráva však konstatuje,
že létání není nutně tou nejškodlivější volbou. Cestování autem na benzín nebo
naftu může být škodlivější, zejména pokud cestujete samostatně.
Hodnocení dospělo k závěru, že cestování po železnici je nejlepší a nejrozumnější způsob cestování, kromě chůze nebo jízdy na kole.
Zpráva však konstatuje, že na delší
vzdálenosti se environmentální náklady
na leteckou dopravu zvyšují méně, protože environmentální náklady na přistání
a vzlet se nemění se vzdáleností přímého
letu. Hodnocení je založeno na srovnání
cestování mezi 20 páry měst po celé Evropě.
Agentura EEA
d
Publikace Železniční a vodní doprava
pro nízkouhlíkovou motorovou dopravu
založená na studii zadané dnes rovněž
zveřejněnou agenturou EEA uvádí, že železniční i lodní doprava jsou pro motorovou dopravu nejméně náročné na uhlík.
Železniční a vodní doprava má nejnižší
emise na kilometr a přepravovanou jednotku, zatímco letecká a silniční doprava
emitují podstatně více.
I když se účinnost železnice a letectví
během pětiletého období, na které se
vztahuje studie, výrazně zlepšila, zdá se,
že účinnost ostatních druhů dopravy stagnovala. Je třeba podpořit přechod k železniční a vodní dopravě a zároveň zlepšit
účinnost skleníkových plynů u všech motorizovaných forem dopravy.
p