Zelena_doprava_c_koleje.qxd

12

1.6.2022

12:26

Page 12

kolejová doprava l komponenty

Motorizovaná doprava:

vlak, letadlo, silnice nebo loď?

Podle dvou studií o dopravě

a životním prostředí, které

dnes zveřejnila Evropská agentura

pro životní prostředí (EEA),

zůstává cestování vlakem celkově

nejekologičtějším způsobem

motorové osobní dopravy

v Evropě – z hlediska

emisí skleníkových plynů

– ve srovnání s cestováním

autem nebo letadlem.

Cestování letadlem,

vlakem nebo automobilem:

ekologicky nejvhodnější

volba nemusí být vždy jasná

d

Zpráva o dopravě a životním prostředí do

roku 2020 – „vlak nebo letadlo?” řeší otázku hodnocení hodnoty cestování vlakem

a letadlem uprostřed úsilí o zavedení ekologické dohody Evropské unie. Evropská

zelená dohoda zahrnuje cíl snížit emise

skleníkových plynů z dopravy do roku

2050 o 90 % ve srovnání s rokem 1990.

K dosažení tohoto cíle může významně

přispět přechod k udržitelnější dopravě.

U osobní dopravy může hrát klíčovou roli

přechod z letecké dopravy na železniční

dopravu, uvádí se ve zprávě.

Dopad vlaků

a letadel na životní prostředí

d

Doprava představovala v roce 2018 25 %

emisí skleníkových plynů v EU. Emise

T + T Technika a trh 5/2022

tohoto odvětví pocházejí primárně ze silniční dopravy (72 %), zatímco námořní

doprava a letecká doprava představují

14 %, respektive 13 % emisí, a železnice podíl 0,4 % (emise pouze u dieselových vlaků). Kromě jejich přímého příspěvku ke

globálnímu oteplování a znečištění

ovzduší se berou v úvahu také emise, ke

kterým dochází při výrobě, přenosu a distribuci energie používané vlaky a letadly. Doprava také způsobuje nevyfukované emise látek znečišťujících ovzduší,

například z oděru brzd, kol a pneumatik

nebo železničních tratí.

Vlak nebo letadlo?

d

Zpráva se konkrétně zabývá dopady železniční a letecké dopravy, které jsou velkou částí evropského odvětví osobní dopravy. Hodnocení dospělo k závěru, že

cestování po železnici je nejlepší a nejrozumnější způsob cestování, kromě chůze

nebo jízdy na kole. Dopady emisí z letectví jsou mnohem vyšší na základě počtu

osobokilometrů. Zpráva však konstatuje,

že létání není nutně tou nejškodlivější volbou. Cestování autem na benzín nebo

naftu může být škodlivější, zejména pokud cestujete samostatně.

Hodnocení dospělo k závěru, že cestování po železnici je nejlepší a nejrozumnější způsob cestování, kromě chůze nebo jízdy na kole.

Zpráva však konstatuje, že na delší

vzdálenosti se environmentální náklady

na leteckou dopravu zvyšují méně, protože environmentální náklady na přistání

a vzlet se nemění se vzdáleností přímého

letu. Hodnocení je založeno na srovnání

cestování mezi 20 páry měst po celé Evropě.

Agentura EEA

d

Publikace Železniční a vodní doprava

pro nízkouhlíkovou motorovou dopravu

založená na studii zadané dnes rovněž

zveřejněnou agenturou EEA uvádí, že železniční i lodní doprava jsou pro motorovou dopravu nejméně náročné na uhlík.

Železniční a vodní doprava má nejnižší

emise na kilometr a přepravovanou jednotku, zatímco letecká a silniční doprava

emitují podstatně více.

I když se účinnost železnice a letectví

během pětiletého období, na které se

vztahuje studie, výrazně zlepšila, zdá se,

že účinnost ostatních druhů dopravy stagnovala. Je třeba podpořit přechod k železniční a vodní dopravě a zároveň zlepšit

účinnost skleníkových plynů u všech motorizovaných forem dopravy.

p