Wikov_c_koleje.qxd
10
1.6.2022
12:05
Page 10
kolejová doprava l komponenty
Sériový bez-zátěžový test
s využitím umělé
inteligence
Je-li vše v pořádku můžeme přistoupit
k dalším zkouškám. Převodovka může
podstoupit tzv. zkoušku měření hluku.
Test probíhá pod částečným zatížením
a většinou se sleduje úroveň akustické
emise při jmenovité a maximální konstrukční rychlosti. Úroveň hluku se měří
buďto jako akustický tlak, nebo akustický
výkon, v závislosti na požadované metodice.
Poté přistupujeme k zátěžové zkoušce.
Výhodou je, že při ní můžeme plynule měnit hodnotu krouticího momentu a otáček
motoru. Tím je umožněno simulovat jízdní charakteristiku vozidla jako je např.:
rozjezd, stoupání, klesání či brzdění. Dokážeme tak pokrýt kompletní momentovou charakteristiku jízdního cyklu kolejového vozidla. Ze zaznamenaného
průběhu otáček, krouticího momentu či
teplot lze odladit převodovku tak, aby byla co nejlépe připravena na skutečný provoz. Převodovky je možné ochlazovat
proudícím vzduchem skrze speciální
ventilátory, a simulovat tak proudění
vzduchu kolem převodovky v reálném
prostředí vozidla. Celý systém je softwarově chráněn proti přetížení. Výsledky testů jsou ihned aplikovány do designu pro
sériovou výrobu převodovek – např.: do
úpravy modifikací ozubení, chlazení převodovky nebo pro další snižování hlučnosti. Navíc u tohoto testovacího pracoviště
T+T T e c h n i k a a t r h 5/ 2 0 2 2
lze pomocí systému hydraulických válců nasimulovat dynamické zatížení až 300 m.s-2.
Sériové bez-zátěžové
zkoušení převodovek
d
Pro efektivní sériovou výrobu převodovek
pro kolejová vozidla je nezbytné zajistit
i dostatečnou kapacitu pro bez-zátěžové
zkoušení každé převodovky. Wikov si za
posledních 20 let vybudoval pozici klíčového evropského výrobce převodovek
a pohonů pro kolejová vozidla a v nedávné době otevřel novou zkušebnu určenou
pouze pro sériovou výrobu převodovek
kolejových vozidel využívající nejmodernější prvky dnešního zkušebnictví včetně
zapojení umělé inteligence.
Pracoviště pro sériové zkoušení kolejových převodovek je vybaveno dvěma na
sobě nezávislými zkušebními stanovišti.
Na těchto zkušebních stanovištích se podle právě testované zkoušky sestaví mechanické uspořádání za využití předvyrobených unifikovaných přípravků, kterými lze
pokrýt celé spektrum typů převodovek od
čelních, přes kuželo-čelní až po speciální
planeto-kuželové.
Zároveň, aby se během zkoušení minimalizoval vliv mezi první a poslední
zkoušenou převodovku z dané série, je
zkušebna vybavena automatizovaným
systémem pro filtraci a ohřev oleje.
Díky tomuto systému jsou převodovky
plněny čistým ohřátým olejem o stále stejném množství a teplotě, které zajišťuje
speciální plnička s měřením.
Z hlediska pohonné jednotky je každé
pracoviště vybaveno asynchronním motorem (ASM) schopného točit vstupní hřídelí převodovky až do ±7 500 rpm. Díky tomu není potřeba v rámci zkušebního
soustrojí přídavné převodovky či řemenového převodu do rychla, aby se splnily
parametry vstupních otáček pro převodovky rozsáhlého portfolia moderních
kolejových vozidel. ASM ve vazbě s frekvenčním měničem (VSD) disponuje dostatečným výkonem pro požadovanou
dynamiku bez-zátěžových testů. Zkoušená převodovka je spojena s tímto motorem přes flexibilní spojku, která umožňuje
rychlou výměnu odzkoušené převodovky
za další kus.
Celý pohonný blok je doplněn o online
monitoring, vyvinutý přímo ve Wikovu,
který slouží pro záznam a automatické
vyhodnocování teplot a vibrací v rámci
předepsaného zkušebního předpisu.
Systém byl vytvořen pro měření a vyhodnocování až 8 teplotních míst na převodovce (ložiska + olej) a až 4 vibračních
čidel. Teplotní čidla lze umístit do připravených otvorů (v případě, že se jedná o
převodovku s monitorováním teplot i na
samotné vozidle), nebo přes speciální
kontaktní magnetická čidla. Čidla vibrací