Nymwag_c_koleje.qxd
20
1.6.2022
13:10
Page 20
kolejová doprava l komponenty
Jsme NYMWAG
...vyrábíme
nákladní železniční vagony
Mladá firma v odvětví strojírenské výroby vsadila na lidský potenciál a v době digitalizace
se v roce 2019 pustila do tradičního odvětví – výroby nákladních železničních vozů.
Společnost se při rozjezdu potýkala s dlouhodobými problémy na trhu, nedostatkem
technicky vzdělaných zaměstnanců v Česku, zvládá i s aktuální dopady pandemie
a nekončící války na Ukrajině.
Petr Vlček
generální ředitel společnosti Nymwag
V listopadu 2019 si společnost pronajala
areál bývalých Železničních opraven a strojíren (ŽOS), v lednu 2020 získala první
certifikáty na výrobu a v březnu 2020,
tedy v době, kdy Česko začalo řešit problémy s koronavirem, rozjela výrobu
kontejnerových vagonů, o něco později
i železničních cisteren. Společnost dnes
zaměstnává zhruba 850 lidí a je třetím největším výrobcem vagonů v Evropě.
„Základem pro rozjezd nové firmy jsou
lidé, know how, peníze a vášeň. Naštěstí
nic z toho nám v začátku nechybělo,” říká
generální ředitel společnosti Nymwag Petr
Vlček a pokračuje: „Podařilo se nám sestavit manažerský tým, který měl velké
zkušenosti s výrobou nákladních železničních vagonů. Všichni jsme cítili, že na trhu
existuje prostor pro novou „vagonku”.
Zpracovali jsme projekt, který byl odvážný a velmi ambiciózní. Tento záměr oslovil slovenskou finanční skupinu AZC, která poté společně s dalšími akcionáři
podpořila projekt finančně.”
Začátek s přijatelným
podnikatelským rizikem
d
Zásadní a odvážné bylo rozhodnutí postavit firmu tak, aby co nejdříve vyráběla. Riziko podnikání bylo značné, rychlost rozjezdu fabriky však umožnila dostat produkty
co nejdříve na trh a obsadit prostor, který
by při pomalejší reakci zaplnili konkurenční výrobci.
T+T T e c h n i k a a t r h 5/ 2 0 2 2
Společnost Nymwag měla to štěstí, že se
v ní sešel management s dlouholetými
zkušenosti v oboru, ve kterém vidí velký
potenciál. „Nákladní přeprava po železnici je bezpochyby dopravou budoucnosti.
Tlak na ekologickou přepravu a přeplněné silnice vedou k přesunu dopravy z aut
na vagony. Budují se nové koridory určené pouze pro nákladní přepravu, které
umožní rychlejší zásobování,” popisuje
Petr Vlček.
Trh s nákladními vagony je podle něj velmi
konzervativní. „Zákazníci si kupují vagon,
který jim bude sloužit minimálně 30 let.
Trh představuje omezený počet velkých
zákazníků. Ovládají ho společnosti, které
Moderní lakovna Nymwag
Výrobní linka kontejnerových vozů
vagony kupují a následně je pronajímají
dalším provozovatelům. Tyto společnosti,
například VTG, DB, Ermewa, Wascosa,
vlastní desítky tisíc vagonů,” zmiňuje generální ředitel společnosti Nymwag. Na trhu je nejenom relativně malé množství zákazníků, ale také omezené množství
výrobců. Přibližně 15 tisíc vagonů, které
se ročně v Evropě prodají, vyrábí zhruba
14 výrobců.
Management sehnal
kvalitní technické profese
d
Na složitém pracovním trhu České republiky si Nymwag musel pomoct zahraničními dělníky. Dlouhodobý nedostatek lidí