Zdas_c_koleje.qxd
16
1.6.2022
13:00
Page 16
kolejová doprava l komponenty
Zařízení pro železniční průmysl
Pro aplikace v železničním průmyslu vyrábí žďárská
společnost ŽĎAS vysoce kvalitní a spolehlivá zařízení
podpořená špičkovou technologií a významnými
referencemi. Zařízení, k nimž patří především linky na
výrobu železničních kol a náprav a lisy určené k montáži
a demontáži železničních dvojkolí, firma navrhuje vždy
podle individuálních požadavků zákazníka.
Rovnání nápravy na hydraulickém rovnacím lisu RL 400
Firma ŽĎAS nabízí kompletní linku pro
tváření železničních kol, která se skládá
z ohřívací karuselové pece, čtyř hydraulických lisů s jednotkovými pohony, jedné
válcovací stolice, manipulačního zařízení,
značícího zařízení a zařízení pro měření
rozměrů polotovarů kola. Dále je linka vybavena automatickou výměnou nástrojů
v hydraulických lisech, včetně předehřevu
nástrojů. Na počátku technologického
procesu se nařezaný polotovar vstupního
materiálu založí do karuselové pece. Po
ohřátí založí manipulátor materiál do ostřiku okují. Po jejich odstranění přesune
manipulátor ohřátý blok do pěchovacího lisu CKZW 5600, kde se blok ustředí pomocí středicího zařízení do osy lisu. V lisu se
pak blok napěchuje do tvaru disku a další
manipulátor ho přenese do tvarovacího
lisu CKVZ 8000, kde proběhne ustředění
a operace tvarování. Následuje operace
děrování vytvarovaného polotovaru v děrovacím lisu CKVD 1000. Poté se ve válcovací stolici vyválcuje konečný tvar kola.
V prohýbacím lisu CKVP 4000 je pak provedena kalibrace a prohnutí desky kola.
Hotové kolo je označeno na značícím lisu
a následně se změří jeho tvar, zda odpovídá
Soukolí železničních podvozků smontovaná pomocí hydraulických lisů CDRA/CDRM
zadaným parametrům. Firma je také
schopna doplnit zařízení o dálkovou správu, diagnostiku a sběr dat, která poskytnou vstupní informace pro prediktivní
údržbu a integraci v rámci Průmyslu 4.0.
Nápravy jsou kovány z předvalků z vakuované oceli požadované jakosti. Po ohřevu na tvářecí teplotu je na integrovaném
kovacím souboru, který sestává z hornotlakého kovacího lisu CKNV 1000, kovářského manipulátoru QKK 1,5 a otočného
zvedacího stolu, vykován základní tvar nápravy. Její základní provedení je standardně kováno na třech tvarových kovadlech,
která umožňují kování v požadovaných
parametrech ±1,5 milimetru, s vysokým
stupněm prokování. Vysokých mechanických vlastností náprav je dosahováno také
díky prokování v přechodech průměrů. Po
vykování náprava prochází řízeným tepelným zpracováním, přičemž celý proces je
počítačem řízený, aby bylo dosaženo
optimálních mechanických vlastností.
Prohnutí a tvarová deformace vzniklá při
tepelném zpracování se následně upravuje na rovnacím lisu RL 400.
Kolo železničního podvozku musí mít
různé vlastnosti v různých místech svého
povrchu, musí být pružné i tvrdé zároveň.
Požadovaná tvrdost je vykoupena snížením pružnosti, a proto se kalí pouze plocha kola, která se pohybuje po koleji. K sestavování železničních soukolí a lisování za
studena slouží hydraulický lis CDRA. Zařízení umožňuje nalisování i součástí mezi
koly a slisování a kontrolu nalisovaných
spojů. Lisovní válec umístěný v pevné traverze působí zvolenou silou přes lisované
díly oproti opěrné traverze. Na té je umístěno hydraulické středění kola, na zadní
traverze pak hydraulické středění nápravy.
Řídicí systém zajišťuje ovládání lisu a diagnostiku provozu a poruchových stavů.
K nalisování a slisování železničních dvojkolí za studena pak je určen lis CDRM. Zařízení umožňuje montáž i demontáž soukolí pro lokomotivy a železniční vozy, se
současným zápisem průběhu lisovací síly
v závislosti na délce nalisování. Po ukončeném nalisování je vytisknut protokol pro
archivaci proběhlého procesu. Lisovní válec se opírá o opěrnou traverzu, která pojíždí na kolech po dvou nosnících. Lisovací síla
je v závislosti na typu soukolí zachycována
opěrnou traverzou v předem daných aretovaných polohách. K přednostem obou zařízení patří přesné řízení lisovací síly, jednoduchá obsluha a vysoký výkon.
p
www.zdas.cz
T + T Technika a trh 5/2022