05-07_kaleidoskop_5.qxd
6
1.6.2022
17:50
Page 6
kaleidoskop
Sdružení čtyř firem
vybaví CityElefanty ČD
systémem
ETCS
.......................................................
Elektrické soupravy řady 471 Českých drah budou vybaveny
špičkovým evropským vlakovým zabezpečovacím systémem
ETCS. Jednotky, známé mj. jako ‚CityElefant‘, vybaví moderním zabezpečovačem ČD-Telematika ve spolupráci se společnostmi Alstom, Škoda Transportation a AŽD Praha. Mobilní částí systému bude vybaveno dohromady 66 souprav,
náklady na jednu soupravu dosáhnou výše 22,9 milionů Kč
a celková hodnota zakázky je zhruba 1,5 miliardy Kč. Vlastní
instalace palubní jednotky ETCS proběhne v závodě Škoda
Pars v Šumperku.
„Řada 471, obecně známá jako ‚CityElefant‘, je po Pendolinu dalším ikonickým vozidlem Českých drah, jehož dovybavení evropským zabezpečovačem ETCS jsme v poslední době úspěšně vysoutěžili,“ uvádí David Kolomazník, manažer odboru ETCS
z ČD-Telematiky. „Znovu se tak potvrzuje špičkové postavení
ČD-Telematiky v segmentu zpětné instalace ETCS do elektrických lokomotiv a elektrických jednotek a jde o další příklad našeho významného partnerství s Českými drahami v této oblasti,“ dodává David Wolski, člen představenstva
ČD-Telematiky.
„CityElefanty denně přepravují zhruba pětinu všech cestujících
Českých drah. V pražské a ostravské aglomeraci si provoz bez
těchto velkokapacitních příměstských vlaků nedokážeme představit. Zvládají každodenní nápor cestujících, kteří směřují do velkoměst. Bez nich by doprava kolabovala. Proto věnujeme vybavení jednotek systémem ETCS velkou prioritu. K 1. lednu 2025
požadujeme dostatečný počet jednotek s ETCS a další pak postupně tak, jak bude ETCS spouštěno na dalších tratích,“ říká Jiří
Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD
pro osobní dopravu.
Jednotky řady 471 jsou páteřním typem příměstské železniční
dopravy především v pražské a ostravské aglomeraci. Denně tyto
soupravy přepraví v průměru zhruba jednu pětinu všech cestujících na české železnici, což znamená kolem 100 tisíc pasažérů.
Dvoupodlažní třívozové jednotky mají kapacitu 310 míst k sezení a jejich celková obsaditelnost je 643 cestujících.
Právě pro naprosto klíčový význam těchto jednotek pro příměstskou dopravu požadují České dráhy, aby měly nejméně
26 jednotek dovybavených evropským vlakovým zabezpečovačem k dispozici pro běžný komerční provoz pod ETCS nejpozději od 1. 1. 2025. K tomuto datu má být v ČR na vybraných koridorových tratích zaveden tzv. výhradní provoz (provoz vlaků
výhradně pod dohledem ETCS), což se týká i tratí využívaných
pro příměstskou dopravu v okolí Prahy a Ostravy.
Ve Velimi začalo testování
elektrické jednotky Stadler
s.......................................................
alternativním pohonem
V dubnu dorazila do areálu Zkušebního centra VUZ ve Velimi
elektrická jednotka Stadler s alternativním pohonem z baterií
Flirt3 BEMU2 SH. Technické řešení vozidla od švýcarského výrobce vychází z konceptu 3. generace nízkopodlažních jednotek
Flirt3, které se nejčastěji používají pro příměstskou a meziregionální dopravu. BEMU2 je označením dvouvozové bimodální jednotky, která pro svůj pohon – vedle možnosti elektrického pohonu na německém střídavém systému 15kV/16? Hz – využívá
baterie.
„V posledních pěti letech postupně narůstal počet projektů
s bimodálním pohonem testovaných ve ZC VUZ Velim a ve
střednědobém výhledu se připravují další projekty. Je tedy zřejmé, že vývoj bateriových pohonů se dostal do fáze, kdy je pro
dopravce ekonomicky a provozně zajímavý. V kontextu celoevropské energetické situace se diskuse na téma alternativních
zdrojů překlápí z teoretické do realizační fáze a dostává podobu zcela konkrétních objednávek od dopravců,“ říká Martin Bělčík, předseda představenstva a generální ředitel Výzkumného
Ústavu Železničního, a.s.
Ve střednědobém horizontu lze podle jeho slov očekávat hledání řešení duálních pohonů k drtivé většině již schválených
konceptů vozidel a silný akcent na vodíkový pohon. „Z hlediska
T+T T e c h n i k a a t r h 5 / 2 0 2 2
ekonomiky bude klíčovou roli hrát účinnost pohonu a celkový dojezd vozidel,“ prohlásil dále.
Technické řešení Flirt3 BEMU2 SH je specifické umístěním baterií, přičemž jedna sada baterií je nainstalovaná pod podlahou, dvě
další pak na střeše jednotky. Baterie jsou umístěny ve speciálních
kontejnerech, které je chrání před ohněm a umožňují jejich snadnou výměnu. Dobíjejí se buď z troleje systémem 15kV/16 2/3 Hz
(během jízdy), z topné spojky 1 kV (například při nočním odstavení v depu) anebo prostřednictvím napájení 3×400 V. Nejrychlejší je dobíjení z troleje, nejdéle trvá poslední uvedená možnost.
Maximální rychlost testovaných jednotek je 160 km/h a provozovány mohou být až 4 jednotky ve vícečlenném řízení.