05-07_kaleidoskop_5.qxd

6

1.6.2022

17:50

Page 6

kaleidoskop

Sdružení čtyř firem

vybaví CityElefanty ČD

systémem

ETCS

.......................................................

Elektrické soupravy řady 471 Českých drah budou vybaveny

špičkovým evropským vlakovým zabezpečovacím systémem

ETCS. Jednotky, známé mj. jako ‚CityElefant‘, vybaví moderním zabezpečovačem ČD-Telematika ve spolupráci se společnostmi Alstom, Škoda Transportation a AŽD Praha. Mobilní částí systému bude vybaveno dohromady 66 souprav,

náklady na jednu soupravu dosáhnou výše 22,9 milionů Kč

a celková hodnota zakázky je zhruba 1,5 miliardy Kč. Vlastní

instalace palubní jednotky ETCS proběhne v závodě Škoda

Pars v Šumperku.

„Řada 471, obecně známá jako ‚CityElefant‘, je po Pendolinu dalším ikonickým vozidlem Českých drah, jehož dovybavení evropským zabezpečovačem ETCS jsme v poslední době úspěšně vysoutěžili,“ uvádí David Kolomazník, manažer odboru ETCS

z ČD-Telematiky. „Znovu se tak potvrzuje špičkové postavení

ČD-Telematiky v segmentu zpětné instalace ETCS do elektrických lokomotiv a elektrických jednotek a jde o další příklad našeho významného partnerství s Českými drahami v této oblasti,“ dodává David Wolski, člen představenstva

ČD-Telematiky.

„CityElefanty denně přepravují zhruba pětinu všech cestujících

Českých drah. V pražské a ostravské aglomeraci si provoz bez

těchto velkokapacitních příměstských vlaků nedokážeme představit. Zvládají každodenní nápor cestujících, kteří směřují do velkoměst. Bez nich by doprava kolabovala. Proto věnujeme vybavení jednotek systémem ETCS velkou prioritu. K 1. lednu 2025

požadujeme dostatečný počet jednotek s ETCS a další pak postupně tak, jak bude ETCS spouštěno na dalších tratích,“ říká Jiří

Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD

pro osobní dopravu.

Jednotky řady 471 jsou páteřním typem příměstské železniční

dopravy především v pražské a ostravské aglomeraci. Denně tyto

soupravy přepraví v průměru zhruba jednu pětinu všech cestujících na české železnici, což znamená kolem 100 tisíc pasažérů.

Dvoupodlažní třívozové jednotky mají kapacitu 310 míst k sezení a jejich celková obsaditelnost je 643 cestujících.

Právě pro naprosto klíčový význam těchto jednotek pro příměstskou dopravu požadují České dráhy, aby měly nejméně

26 jednotek dovybavených evropským vlakovým zabezpečovačem k dispozici pro běžný komerční provoz pod ETCS nejpozději od 1. 1. 2025. K tomuto datu má být v ČR na vybraných koridorových tratích zaveden tzv. výhradní provoz (provoz vlaků

výhradně pod dohledem ETCS), což se týká i tratí využívaných

pro příměstskou dopravu v okolí Prahy a Ostravy.

Ve Velimi začalo testování

elektrické jednotky Stadler

s.......................................................

alternativním pohonem

V dubnu dorazila do areálu Zkušebního centra VUZ ve Velimi

elektrická jednotka Stadler s alternativním pohonem z baterií

Flirt3 BEMU2 SH. Technické řešení vozidla od švýcarského výrobce vychází z konceptu 3. generace nízkopodlažních jednotek

Flirt3, které se nejčastěji používají pro příměstskou a meziregionální dopravu. BEMU2 je označením dvouvozové bimodální jednotky, která pro svůj pohon – vedle možnosti elektrického pohonu na německém střídavém systému 15kV/16? Hz – využívá

baterie.

„V posledních pěti letech postupně narůstal počet projektů

s bimodálním pohonem testovaných ve ZC VUZ Velim a ve

střednědobém výhledu se připravují další projekty. Je tedy zřejmé, že vývoj bateriových pohonů se dostal do fáze, kdy je pro

dopravce ekonomicky a provozně zajímavý. V kontextu celoevropské energetické situace se diskuse na téma alternativních

zdrojů překlápí z teoretické do realizační fáze a dostává podobu zcela konkrétních objednávek od dopravců,“ říká Martin Bělčík, předseda představenstva a generální ředitel Výzkumného

Ústavu Železničního, a.s.

Ve střednědobém horizontu lze podle jeho slov očekávat hledání řešení duálních pohonů k drtivé většině již schválených

konceptů vozidel a silný akcent na vodíkový pohon. „Z hlediska

T+T T e c h n i k a a t r h 5 / 2 0 2 2

ekonomiky bude klíčovou roli hrát účinnost pohonu a celkový dojezd vozidel,“ prohlásil dále.

Technické řešení Flirt3 BEMU2 SH je specifické umístěním baterií, přičemž jedna sada baterií je nainstalovaná pod podlahou, dvě

další pak na střeše jednotky. Baterie jsou umístěny ve speciálních

kontejnerech, které je chrání před ohněm a umožňují jejich snadnou výměnu. Dobíjejí se buď z troleje systémem 15kV/16 2/3 Hz

(během jízdy), z topné spojky 1 kV (například při nočním odstavení v depu) anebo prostřednictvím napájení 3×400 V. Nejrychlejší je dobíjení z troleje, nejdéle trvá poslední uvedená možnost.

Maximální rychlost testovaných jednotek je 160 km/h a provozovány mohou být až 4 jednotky ve vícečlenném řízení.