Wikov_c_koleje.qxd
1.6.2022
12:05
Page 9
kolejová doprava l komponenty
Test převodovky metra s dynamickým zatížením
Pracoviště pro
(proto)typové testování
d
Základní bez-zátěžová zkouška prototypu slouží k ověření správné montáže převodovky, dojde tedy ke krátkodobému
protočení převodovky bez zátěže. Zkouška se může rozšířit i o kontrolu adekvátní
distribuce oleje, pro kterou konstruktér
definuje konstrukční uzly, v kterých se poté množství a průtok oleje měří.
Další rozšířením bez-zátěžové zkoušky
je test těsnosti převodovky. Fatální problém s těsněním odhalí už standardní
horizontální ukotvení převodovky do
zkušební stolice. Druhou úrovní bývá testování těsnosti v náklonech, ať již v příčném nebo podélném směru převodovky,
kdy se simulují maximální možné náklony
vyplývající ze zákazníkem definovaných
provozních podmínek. Může se přistoupit
i k dalšímu kroku – test těsnosti proti vniku vody do převodovky. Kolejová vozidla
jsou vystavena mnoha extrémním vlivům,
průjezd vodou nebo zasažení silným
proudem vody při průjezdu kaluží není výjimkou. Proto se převodovka uzavře do
vodotěsného průhledného boxu, kde stavitelnými tryskami stříkáme vodu na převodovku z různých směrů a testujeme,
zda voda pronikne do útrob převodovky
či nikoliv.
pokračování
Test těsnosti převodovky proti vniknutí vody
a
www.technikaatrh.cz
9