MTT_i_2023_Vlak_c.qxd
25.5.2023
22:22
Page 21
komponenty l inzerce
Zelená doprava
...vlak, letadlo, silnice nebo loď
Vlak nebo letadlo?
d
Jak je to s hodnocením cestování vlakem
či letadlem uprostřed úsilí o zavedení ekologické dohody Evropské unie. Evropská
zelená dohoda zahrnuje cíl snížit emise
skleníkových plynů z dopravy do roku
2050 o 90 % ve srovnání s rokem 1990.
K dosažení tohoto cíle může významně
přispět přechod k udržitelnější dopravě.
U osobní dopravy může hrát klíčovou roli
přechod z letecké dopravy na železniční
dopravu, uvádí se ve zprávě.
Dopad vlaků
a letadel na životní prostředí
d
Doprava představovala v roce 2018 25 %
emisí skleníkových plynů v EU. Emise tohoto odvětví pocházejí primárně ze silniční dopravy (72 %), zatímco námořní doprava a letecká doprava představují 14 %,
respektive 13 % emisí, a železnice podíl
0,4 % (emise pouze u dieselových vlaků).
Kromě jejich přímého příspěvku ke globálnímu oteplování a znečištění ovzduší se
berou v úvahu také emise, ke kterým dochází při výrobě, přenosu a distribuci energie používané vlaky a letadly. Doprava také způsobuje nevyfukované emise látek
znečišťujících ovzduší, například z oděru
brzd, kol a pneumatik nebo železničních
tratí.
Zhodnocení dopadů železniční a letecké dopravy, které jsou velkou částí evropského odvětví osobní dopravy dospělo
k závěru, že cestování po železnici je nejlepší a nejrozumnější způsob přepravy nákladů a osob, kromě chůze nebo jízdy na
kole. Dopady emisí z letectví jsou mnohem vyšší na základě počtu osobokilometrů. Zpráva však konstatuje, že létání
není nutně tou nejškodlivější volbou. Cestování autem na benzín nebo naftu může
být škodlivější, zejména pokud cestujete
samostatně. Bylo však i konstatováno, že
na delší vzdálenosti se environmentální
náklady na leteckou dopravu zvyšují méně, protože náklady na přistání a vzlet se
nemění se vzdáleností přímého letu. Hodnocení bylo založeno na srovnání cestování mezi 20 páry měst po celé Evropě.
Agentura EEA
d
Publikace Železniční a vodní doprava
pro nízkouhlíkovou motorovou dopravu
založená na studii zadané dnes rovněž
zveřejněnou agenturou EEA uvádí, že železniční i lodní doprava jsou pro motorovou dopravu nejméně náročné na uhlík.
Železniční a vodní doprava má nejnižší
emise na kilometr a přepravovanou jednotku, zatímco letecká a silniční doprava
emitují podstatně více.
I když se účinnost železnice a letectví
během pětiletého období, na které se
vztahuje studie, výrazně zlepšila, zdá se,
že účinnost ostatních druhů dopravy stagnovala. Je třeba podpořit přechod k železniční a vodní dopravě a zároveň zlepšit
účinnost skleníkových plynů u všech motorizovaných forem dopravy.
p
inzerce
Výroba prototypových a malosériových
vstřikovacích forem ze slitin hliníku
Výhody technologie
• rychlost výroby
• výhodná cena
• možnost snadných úprav
• otestování vlastností sériových forem
• kvalita dílů srovnatelná se sériovou produkcí
• možnost použití libovolného termoplastu
Hrachovec 288 • 757 01 Valašské Meziříčí • tel.: +420 571 667 705 • e-mail: post@mtt.cz • www.mtt.cz
21