Wikov_c_koleje_CZ_loko.qxd

25.5.2023

22:00

Page 11

kolejová doprava l komponenty

Jako velice slibný se jeví vývojový projekt

na použití kompozitních materiálů při výrobě ozubených kol.

Aktuálně máme za sebou úspěšný projekt, kde jsme prostřednictvím aditivních

technologií vyvinuli speciální bezdotykové hřídelové těsnění převodovek, které

zajišťuje vysokou účinnost těsnosti v obou

směrech (olej vs. vnější vlivy), a to při minimálním zástavbovém průřezu. Díky tomu

jsme schopni buď uspořenou šířku těsnění

využít pro širší a „únosnější” převodovku

při zachování celkových vnějších rozměrů

nebo naopak minimalizovat celkové šířkové rozměry převodovky, v projektech, kde

vám koncepce podvozku nedovolí standardní řešení. Toto samozřejmě reprezentuje navíc i analogickou úsporu hmotnosti

převodovky.

Obě společnosti se úspěšně podílí i na

vývoji celých pohonů pro kolejová vozidla blízké budoucnosti.

Závěrem

d

Další synergie si můžeme dovolit v marketingových aktivitách. Sdílíme analýzy trhu,

celosvětovou síť distributorů, obchodních

Wikov Industry

Je tradičním (výroba v Hronově byla zahájena v roce 1884, v Plzni v roce 1918) a největším výrobcem

průmyslových převodovek a převodových zařízení v ČR, zároveň patří mezi přední světové výrobce

průmyslových převodovek. Strojírenská skupina Wikov Industry se ve své současné podobě začala na

trhu etablovat v roce 2002. V ČR mezi její firmy patří plzeňský Wikov Gear s.r.o. (výroba průmyslových

převodovek, rychloběžných převodovek a ozubených kol), hronovský Wikov MGI a.s. (průmyslové

převodovky, převodovky pro obnovitelné zdroje energie – větrné a přílivové elektrárny a dále pak pohony

a převodovky pro kolejová vozidla), Wikov Sázavan s.r.o. (výroba částí strojů a strojírenských komponentů) a Detail CZ (výroba přesných dílců pro nákladní, stavební a zemědělskou techniku). Pro design

a konstrukci planetových převodovek skupina využívá svoji společnost Orbital2. Německá firma

GGT Gmeinder Getriebetechnik GmbH, zabývající se výrobou a servisem převodovek pro kolejová

vozidla se stala součástí skupiny Wikov v roce 2019. Celá skupina Wikov Industry v současnosti zaměstnává

více jak 1 000 lidí, její roční tržby se pohybují na úrovni 140 mil. USD. Celá skupina je dlouhodobě

zisková.

a servisních partnerů a využíváme i společné veletržní expozice. To nám umožňuje

komunikovat obě značky Wikov a Gmeinder, vzájemně se doplňujeme a společně

jsme výrazně silnější. Nabízíme kompletní

portfolio produktů a služeb pro průmysl

kolejových vozidel. Gmeinder letos slaví

110 let své existence a Wikov 105 let své

značky na trhu. Tradice zavazuje, ale nesmí vás svazovat. Proto je jedním z našich

pilířů pružnost ve všech aspektech našeho

podnikání.

p

Wikov MGI a.s. – výrobní závod

Zbečník 356

549 31 Hronov

tel.: +420 491 488 111

e-mail: mgi@wikov.com

www.wikov.com

Železniční stavební firmy sázejí na vlastní

lokomotivy

Motivuje je blížící se povinný evropský zabezpečovač ETCS.

Stavební společnost Hrochostroj ze skupiny enteria se stala druhou českou firmou, působící v železničním stavitelství,

která se rozhodla pro vlastní lokomotivu

EffiShunter 1000. Podle podepsané

smlouvy s výrobcem CZ LOKO s ní v polovině roku 2024 doplní flotilu svých stavebních strojů na obnovu a údržbu tratí.

„Mezi významnými hráči tuzemského

železničního stavitelství registrujeme zvýšený zájem o naše lokomotivy vybavené

evropským zabezpečovačem ETCS. Jen

tato vozidla a vlaky budou moci od ledna

2025 vyjet na nejvytíženější české železniční koridory. Ostatní se na něj nedostanou. Kdo na to nestihne zareagovat včas,

bude v nevýhodě,“ vysvětluje Jan Kutálek,

obchodní ředitel CZ LOKO.

„Pro nás to byl rozhodující důvod. Problematika ETCS nás velmi postihuje, a proto

jsme se ji rozhodli včas řešit objednávkou

lokomotivy s požadovaným vybavením.

Usnadní nám to především přepravu strojů mezi jednotlivými stavbami po koridorových tratích. A pak také posun a traťovou službu při dopravě stavebních hmot

a materiálů,“ říká Martin Varecha, předseda představenstva Hrochostroje.

Podle něho samostatné přepravy speciálních hnacích vozidel bez implementace

mobilní části ETCS budou velmi problematické a komplikované. „Nový EffiShunter

nám to částečně pomůže vyřešit, i když

věříme ještě v další možná řešení,“ dodal.

Hrochostroj, zabývající se provozováním těžké kolejové mechanizace pro

údržbu a rekonstrukci železničního svršku, na trhu působí od roku 2015. Cílem je

zaujmout pozici silného partnera v oblasti

těžké kolejové mechanizace.

Na novou situaci už loni zareagovala objednávkou Subterra, která se letos v dubnu

stala prvním českým soukromým provozovatelem EffiShunteru 1000 se systémem

ETCS. O jeho údržbu a servis se postará samo CZ LOKO.

„Výhradní provoz vlaků pod dohledem

systému ETCS se bude postupně rozšiřovat i na další tratě. Je to evropský trend,

patrný i v dalších zemích. I zde máme už

uzavřené kontrakty s firmami, podílejícími

se na budování železniční dopravní infrastruktury,“ uvedl Jan Kutálek.

Čtyřnápravový EffiShunter 1000 se v Evropě prosadil spolehlivým a ekonomickým provozem. Běžně se už vybavuje jednotným evropským zabezpečovacím

systémem ETCS a pro zahraniční trhy se

doplňuje i národním zabezpečovačem.

To umožňuje jeho využití jak na posunu,

tak v plnohodnotné traťové službě.

Na novou situaci už loni zareagovala objednávkou Subterra, která se letos v dubnu

stala prvním českým soukromým provozovatelem EffiShunteru 1000 se systémem

ETCS.

p

www.czloko.cz

www.technikaatrh.cz

11