Wikov_c_koleje_CZ_loko.qxd
25.5.2023
22:00
Page 11
kolejová doprava l komponenty
Jako velice slibný se jeví vývojový projekt
na použití kompozitních materiálů při výrobě ozubených kol.
Aktuálně máme za sebou úspěšný projekt, kde jsme prostřednictvím aditivních
technologií vyvinuli speciální bezdotykové hřídelové těsnění převodovek, které
zajišťuje vysokou účinnost těsnosti v obou
směrech (olej vs. vnější vlivy), a to při minimálním zástavbovém průřezu. Díky tomu
jsme schopni buď uspořenou šířku těsnění
využít pro širší a „únosnější” převodovku
při zachování celkových vnějších rozměrů
nebo naopak minimalizovat celkové šířkové rozměry převodovky, v projektech, kde
vám koncepce podvozku nedovolí standardní řešení. Toto samozřejmě reprezentuje navíc i analogickou úsporu hmotnosti
převodovky.
Obě společnosti se úspěšně podílí i na
vývoji celých pohonů pro kolejová vozidla blízké budoucnosti.
Závěrem
d
Další synergie si můžeme dovolit v marketingových aktivitách. Sdílíme analýzy trhu,
celosvětovou síť distributorů, obchodních
Wikov Industry
Je tradičním (výroba v Hronově byla zahájena v roce 1884, v Plzni v roce 1918) a největším výrobcem
průmyslových převodovek a převodových zařízení v ČR, zároveň patří mezi přední světové výrobce
průmyslových převodovek. Strojírenská skupina Wikov Industry se ve své současné podobě začala na
trhu etablovat v roce 2002. V ČR mezi její firmy patří plzeňský Wikov Gear s.r.o. (výroba průmyslových
převodovek, rychloběžných převodovek a ozubených kol), hronovský Wikov MGI a.s. (průmyslové
převodovky, převodovky pro obnovitelné zdroje energie – větrné a přílivové elektrárny a dále pak pohony
a převodovky pro kolejová vozidla), Wikov Sázavan s.r.o. (výroba částí strojů a strojírenských komponentů) a Detail CZ (výroba přesných dílců pro nákladní, stavební a zemědělskou techniku). Pro design
a konstrukci planetových převodovek skupina využívá svoji společnost Orbital2. Německá firma
GGT Gmeinder Getriebetechnik GmbH, zabývající se výrobou a servisem převodovek pro kolejová
vozidla se stala součástí skupiny Wikov v roce 2019. Celá skupina Wikov Industry v současnosti zaměstnává
více jak 1 000 lidí, její roční tržby se pohybují na úrovni 140 mil. USD. Celá skupina je dlouhodobě
zisková.
a servisních partnerů a využíváme i společné veletržní expozice. To nám umožňuje
komunikovat obě značky Wikov a Gmeinder, vzájemně se doplňujeme a společně
jsme výrazně silnější. Nabízíme kompletní
portfolio produktů a služeb pro průmysl
kolejových vozidel. Gmeinder letos slaví
110 let své existence a Wikov 105 let své
značky na trhu. Tradice zavazuje, ale nesmí vás svazovat. Proto je jedním z našich
pilířů pružnost ve všech aspektech našeho
podnikání.
p
Wikov MGI a.s. – výrobní závod
Zbečník 356
549 31 Hronov
tel.: +420 491 488 111
e-mail: mgi@wikov.com
www.wikov.com
Železniční stavební firmy sázejí na vlastní
lokomotivy
Motivuje je blížící se povinný evropský zabezpečovač ETCS.
Stavební společnost Hrochostroj ze skupiny enteria se stala druhou českou firmou, působící v železničním stavitelství,
která se rozhodla pro vlastní lokomotivu
EffiShunter 1000. Podle podepsané
smlouvy s výrobcem CZ LOKO s ní v polovině roku 2024 doplní flotilu svých stavebních strojů na obnovu a údržbu tratí.
„Mezi významnými hráči tuzemského
železničního stavitelství registrujeme zvýšený zájem o naše lokomotivy vybavené
evropským zabezpečovačem ETCS. Jen
tato vozidla a vlaky budou moci od ledna
2025 vyjet na nejvytíženější české železniční koridory. Ostatní se na něj nedostanou. Kdo na to nestihne zareagovat včas,
bude v nevýhodě,“ vysvětluje Jan Kutálek,
obchodní ředitel CZ LOKO.
„Pro nás to byl rozhodující důvod. Problematika ETCS nás velmi postihuje, a proto
jsme se ji rozhodli včas řešit objednávkou
lokomotivy s požadovaným vybavením.
Usnadní nám to především přepravu strojů mezi jednotlivými stavbami po koridorových tratích. A pak také posun a traťovou službu při dopravě stavebních hmot
a materiálů,“ říká Martin Varecha, předseda představenstva Hrochostroje.
Podle něho samostatné přepravy speciálních hnacích vozidel bez implementace
mobilní části ETCS budou velmi problematické a komplikované. „Nový EffiShunter
nám to částečně pomůže vyřešit, i když
věříme ještě v další možná řešení,“ dodal.
Hrochostroj, zabývající se provozováním těžké kolejové mechanizace pro
údržbu a rekonstrukci železničního svršku, na trhu působí od roku 2015. Cílem je
zaujmout pozici silného partnera v oblasti
těžké kolejové mechanizace.
Na novou situaci už loni zareagovala objednávkou Subterra, která se letos v dubnu
stala prvním českým soukromým provozovatelem EffiShunteru 1000 se systémem
ETCS. O jeho údržbu a servis se postará samo CZ LOKO.
„Výhradní provoz vlaků pod dohledem
systému ETCS se bude postupně rozšiřovat i na další tratě. Je to evropský trend,
patrný i v dalších zemích. I zde máme už
uzavřené kontrakty s firmami, podílejícími
se na budování železniční dopravní infrastruktury,“ uvedl Jan Kutálek.
Čtyřnápravový EffiShunter 1000 se v Evropě prosadil spolehlivým a ekonomickým provozem. Běžně se už vybavuje jednotným evropským zabezpečovacím
systémem ETCS a pro zahraniční trhy se
doplňuje i národním zabezpečovačem.
To umožňuje jeho využití jak na posunu,
tak v plnohodnotné traťové službě.
Na novou situaci už loni zareagovala objednávkou Subterra, která se letos v dubnu
stala prvním českým soukromým provozovatelem EffiShunteru 1000 se systémem
ETCS.
p
www.czloko.cz
www.technikaatrh.cz
11