Sesuvy_c_Hannover_i.qxd

28

26.5.2023

18:42

Page 28

kolejová doprava l komponenty

Riziko sesuvu půdy na železniční

trati u Karlových Varů odhalí

nová IoT technologie

IoT technologie získávají uplatnění ve stále širších oborech působnosti. Nově zajišťují

bezpečnost železniční přepravy osob a ochrany majetku na trati u Karlových Varů. Pilotní

projekt detekce sesuvu půdy pomocí bezdrátové technologie tu běží od února 2022.

pět let. Systém je téměř bezúdržbový

a v případě sanace rizikové oblasti přenositelný do nové lokality. Díky inovativnímu

řešení patří k nejlevnějším na trhu. Výhodou je také jeho rychlé nasazení přibližně

do dvou měsíců.

p: V čem vás oslovila

právě tato technologie?

Co vedlo provozovatele dráhy k rozhodnutí o instalaci nového bezpečnostního

systému a jak tato technologie pracuje,

o tom jsme hovořili s Radkem Trejtnarem,

ředitelem odboru traťového hospodářství

Správy železnic, státní organizace, a Milanem Huclem, ředitelem divize Smart

systémy společnosti ZAT a.s., která systém

vyvinula a instalovala.

p: Co vaši organizaci vedlo

k zavedení systému detekce

sesuvu půdy v této lokalitě?

Radek Trejtnar: Oblast Karlovy Vary je

charakteristická komplikovanými geotechnickými podmínkami s častým výskytem poruch – jak náspových těles dráhy,

tak i vlastního podloží. Hlavní železniční

spojnicí je zde dvojkolejná trať zařazená

do transevropské dopravní sítě. Na základě geotechnického průzkumu byl uvedený násep vyhodnocen jako havarijní. S jeho náhlým kolapsem už máme z minulosti

zkušenosti, proto jsme se rozhodli pilotní

projekt realizovat právě zde. On-line diagnostiku jsme zvolili jako adekvátní možnost zajištění bezpečnosti tamního železničního provozu.

p: Jaká technologie je zde použita?

Milan Hucl: V oboru železniční dopravy

nejsme nováčkem – ZAT je dlouholetým

T+T T e c h n i k a a t r h 5/ 2 0 2 3

dodavatelem dispečerské a řídicí techniky. Naše systémy jsou nasazeny na polovině železničních tratí v České republice.

Novinku v rodině produktů pro železniční

dopravu – systém pro detekci sesuvu půdy – jsme uvedli na trh v polovině roku

2021. Na rozdíl od používaných vrtů a geodetických sond systém zajišťuje nepřetržitý bezobslužný dohled nad danou lokalitou 24 hodin 7 dní v týdnu a v případě

náhlých kolapsů železničního spodku poskytne okamžité varování. Informace jsou

přenášeny do vizualizace v reálném čase,

čímž lze předejít ohrožení zdraví osob

a škodě na majetku. Na monitorované trati u Karlových Varů se o bezpečnost stará

40 bateriově napájených čidel s výdrží až

Radek Trejtnar: Před zavedením tohoto

systému spočíval monitoring především

v pravidelných prohlídkách, které prováděl správce trati při pochůzkách. V některých případech byl zaveden geotechnický

monitoring, avšak jeho metody neumožňují kontinuální měření s okamžitým vyhodnocením stavu. Úseky s vysokým rizikem by pak musely být střeženy správcem

nepřetržitě, což by nebylo dlouhodobě

udržitelné.

To vše byly důvody pro hledání nových

technologií, které by zajistily bezpečnost

provozu a dokázaly takřka okamžitě reagovat na svahové pohyby. Na trhu není

moc produktů, které by tyto funkce obsahovaly. Se systémy ZAT máme dlouholeté

zkušenosti v rámci dispečerských systémů. Platforma SimONet splňovala všechny námi požadované podmínky, tedy online dohled nad místy, která vykazují

známky nestability i bezúdržbovost a bezpečnost dodaného systému. Zároveň bylo

možné technologii rychle propojit s dispečerským aparátem Správy železnic, což

bylo pro nás také rozhodující.