Sesuvy_c_Hannover_i.qxd
28
26.5.2023
18:42
Page 28
kolejová doprava l komponenty
Riziko sesuvu půdy na železniční
trati u Karlových Varů odhalí
nová IoT technologie
IoT technologie získávají uplatnění ve stále širších oborech působnosti. Nově zajišťují
bezpečnost železniční přepravy osob a ochrany majetku na trati u Karlových Varů. Pilotní
projekt detekce sesuvu půdy pomocí bezdrátové technologie tu běží od února 2022.
pět let. Systém je téměř bezúdržbový
a v případě sanace rizikové oblasti přenositelný do nové lokality. Díky inovativnímu
řešení patří k nejlevnějším na trhu. Výhodou je také jeho rychlé nasazení přibližně
do dvou měsíců.
p: V čem vás oslovila
právě tato technologie?
Co vedlo provozovatele dráhy k rozhodnutí o instalaci nového bezpečnostního
systému a jak tato technologie pracuje,
o tom jsme hovořili s Radkem Trejtnarem,
ředitelem odboru traťového hospodářství
Správy železnic, státní organizace, a Milanem Huclem, ředitelem divize Smart
systémy společnosti ZAT a.s., která systém
vyvinula a instalovala.
p: Co vaši organizaci vedlo
k zavedení systému detekce
sesuvu půdy v této lokalitě?
Radek Trejtnar: Oblast Karlovy Vary je
charakteristická komplikovanými geotechnickými podmínkami s častým výskytem poruch – jak náspových těles dráhy,
tak i vlastního podloží. Hlavní železniční
spojnicí je zde dvojkolejná trať zařazená
do transevropské dopravní sítě. Na základě geotechnického průzkumu byl uvedený násep vyhodnocen jako havarijní. S jeho náhlým kolapsem už máme z minulosti
zkušenosti, proto jsme se rozhodli pilotní
projekt realizovat právě zde. On-line diagnostiku jsme zvolili jako adekvátní možnost zajištění bezpečnosti tamního železničního provozu.
p: Jaká technologie je zde použita?
Milan Hucl: V oboru železniční dopravy
nejsme nováčkem – ZAT je dlouholetým
T+T T e c h n i k a a t r h 5/ 2 0 2 3
dodavatelem dispečerské a řídicí techniky. Naše systémy jsou nasazeny na polovině železničních tratí v České republice.
Novinku v rodině produktů pro železniční
dopravu – systém pro detekci sesuvu půdy – jsme uvedli na trh v polovině roku
2021. Na rozdíl od používaných vrtů a geodetických sond systém zajišťuje nepřetržitý bezobslužný dohled nad danou lokalitou 24 hodin 7 dní v týdnu a v případě
náhlých kolapsů železničního spodku poskytne okamžité varování. Informace jsou
přenášeny do vizualizace v reálném čase,
čímž lze předejít ohrožení zdraví osob
a škodě na majetku. Na monitorované trati u Karlových Varů se o bezpečnost stará
40 bateriově napájených čidel s výdrží až
Radek Trejtnar: Před zavedením tohoto
systému spočíval monitoring především
v pravidelných prohlídkách, které prováděl správce trati při pochůzkách. V některých případech byl zaveden geotechnický
monitoring, avšak jeho metody neumožňují kontinuální měření s okamžitým vyhodnocením stavu. Úseky s vysokým rizikem by pak musely být střeženy správcem
nepřetržitě, což by nebylo dlouhodobě
udržitelné.
To vše byly důvody pro hledání nových
technologií, které by zajistily bezpečnost
provozu a dokázaly takřka okamžitě reagovat na svahové pohyby. Na trhu není
moc produktů, které by tyto funkce obsahovaly. Se systémy ZAT máme dlouholeté
zkušenosti v rámci dispečerských systémů. Platforma SimONet splňovala všechny námi požadované podmínky, tedy online dohled nad místy, která vykazují
známky nestability i bezúdržbovost a bezpečnost dodaného systému. Zároveň bylo
možné technologii rychle propojit s dispečerským aparátem Správy železnic, což
bylo pro nás také rozhodující.