CD_c.qxd
34
29.5.2023
18:10
Page 34
kolejová doprava l komponenty
České dráhy připravují zásadní
obnovu vlaků v Moravskoslezském
kraji, chystají se i nové přímé linky
České dráhy budou v Moravskoslezském kraji zajišťovat závazkovou železniční dopravu
i v příštích letech. Regionu to přinese celou řadu novinek. Na koleje vyjedou nové vlaky,
včetně těch bateriových. V plánu jsou také nové přímé linky, např. mezi Krnovem
a Českým Těšínem nebo zavedení Ostravského okruhu.
Ilustrační foto
Zástupci vedení Českých drah a Moravskoslezského kraje podepsali nový desetiletý kontrakt na zajištění regionální železniční dopravy v kraji. „Smlouva na
provozní soubor Ostravsko, který zahrnuje větší část tratí v kraji, začne platit letos v prosinci. Cestujícím přinese celou
řadu novinek, které zvýší komfort cestování a konkurenceschopnost železnice
oproti individuální automobilové dopravě. Premiéru budou mít na českých kolejích v příštím roce například bateriové
vlaky. Celkem chceme do nových souprav v příštích letech investovat v Moravskoslezském kraji téměř čtyři miliardy
korun,“ říká Michal Krapinec, předseda
představenstva a generální ředitel Českých drah.
T+T T e c h n i k a a t r h 5/ 2 0 2 3
Součástí slavnostní akce byla ve stanici
Ostrava střed prohlídka elektrické jednotky RegioPanter. Tu doplní do konce roku
další čtyři tyto soupravy. Jezdit budou na
trati mezi Bohumínem a Hranicemi na
Moravě a také mezi Ostravou-Svinovem
a Ostravou-Kunčicemi. „Jedná se o moderní bezbariérové elektrické vlaky s maximální rychlostí 160 km/h. Nabízejí prostorný klimatizovaný interiér, pohodlné
sedačky, Wi-Fi připojení a cestující si v nich
můžou nabít mobilní telefony a další drobnou elektroniku. Jednotky disponují i dostatkem prostoru pro osoby na invalidním
vozíku, dětské kočárky nebo jízdní kola,“
popisuje Jiří Ješeta, člen představenstva
a náměstek generálního ředitele ČD pro
osobní dopravu.
Dodávky vlaků budou pokračovat i v příštím roce, kdy dorazí další čtyři elektrické
jednotky RegioPanter. V tomto případě
půjde o soupravy, které budou dle požadavku hejtmanství dovybaveny bateriovými články (obdoba vozidel typu BEMU).
Moravskoslezský kraj využití alternativních pohonů a udržitelnou veřejnou dopravu intenzivně řeší, aktuálně již probíhá
veřejná zakázka na dalších 15 vlaků
(BEMU) v bateriovém režimu s dojezdem
nejméně 80 kilometrů určených právě pro
sever Moravy. Bateriové elektrické jednotky je možné nasadit na linky, které budou
kombinovat elektrifikované i neelektrifikované tratě. Cestujícím tak odpadnou přestupy mezi elektrickou a motorovou soupravou a získají přímé spojení.