CD_c.qxd

34

29.5.2023

18:10

Page 34

kolejová doprava l komponenty

České dráhy připravují zásadní

obnovu vlaků v Moravskoslezském

kraji, chystají se i nové přímé linky

České dráhy budou v Moravskoslezském kraji zajišťovat závazkovou železniční dopravu

i v příštích letech. Regionu to přinese celou řadu novinek. Na koleje vyjedou nové vlaky,

včetně těch bateriových. V plánu jsou také nové přímé linky, např. mezi Krnovem

a Českým Těšínem nebo zavedení Ostravského okruhu.

Ilustrační foto

Zástupci vedení Českých drah a Moravskoslezského kraje podepsali nový desetiletý kontrakt na zajištění regionální železniční dopravy v kraji. „Smlouva na

provozní soubor Ostravsko, který zahrnuje větší část tratí v kraji, začne platit letos v prosinci. Cestujícím přinese celou

řadu novinek, které zvýší komfort cestování a konkurenceschopnost železnice

oproti individuální automobilové dopravě. Premiéru budou mít na českých kolejích v příštím roce například bateriové

vlaky. Celkem chceme do nových souprav v příštích letech investovat v Moravskoslezském kraji téměř čtyři miliardy

korun,“ říká Michal Krapinec, předseda

představenstva a generální ředitel Českých drah.

T+T T e c h n i k a a t r h 5/ 2 0 2 3

Součástí slavnostní akce byla ve stanici

Ostrava střed prohlídka elektrické jednotky RegioPanter. Tu doplní do konce roku

další čtyři tyto soupravy. Jezdit budou na

trati mezi Bohumínem a Hranicemi na

Moravě a také mezi Ostravou-Svinovem

a Ostravou-Kunčicemi. „Jedná se o moderní bezbariérové elektrické vlaky s maximální rychlostí 160 km/h. Nabízejí prostorný klimatizovaný interiér, pohodlné

sedačky, Wi-Fi připojení a cestující si v nich

můžou nabít mobilní telefony a další drobnou elektroniku. Jednotky disponují i dostatkem prostoru pro osoby na invalidním

vozíku, dětské kočárky nebo jízdní kola,“

popisuje Jiří Ješeta, člen představenstva

a náměstek generálního ředitele ČD pro

osobní dopravu.

Dodávky vlaků budou pokračovat i v příštím roce, kdy dorazí další čtyři elektrické

jednotky RegioPanter. V tomto případě

půjde o soupravy, které budou dle požadavku hejtmanství dovybaveny bateriovými články (obdoba vozidel typu BEMU).

Moravskoslezský kraj využití alternativních pohonů a udržitelnou veřejnou dopravu intenzivně řeší, aktuálně již probíhá

veřejná zakázka na dalších 15 vlaků

(BEMU) v bateriovém režimu s dojezdem

nejméně 80 kilometrů určených právě pro

sever Moravy. Bateriové elektrické jednotky je možné nasadit na linky, které budou

kombinovat elektrifikované i neelektrifikované tratě. Cestujícím tak odpadnou přestupy mezi elektrickou a motorovou soupravou a získají přímé spojení.