CD_c.qxd

29.5.2023

18:10

Page 35

kolejová doprava l komponenty

„Díky této nové smlouvě bude zajištěna

dopravní obslužnost drážní osobní dopravou na území Moravskoslezského kraje

s přesahem do Olomouckého, Zlínského,

Žilinského kraje na Slovensku a Slezského

vojvodství v Polsku na příštích 10 let. Navíc tím vyřešíme palčivý problém s údržbou starých vozidel, které již neplní nové

přísné požadavky ECM bez toho, že bychom je pouze nahradili např. jinými staršími vozidly, která navíc ani na trhu nejsou

k dispozici. Moravskoslezský kraj v dopravě usiluje o výrazné snížení energetické

náročnosti a emisí CO2. Protože je v Moravskoslezském kraji páteřním dopravním

módem železniční doprava, zaměřuje se

kraj zejména na pořizování nových nízkoemisních železničních vozidel lehké stavby, mezi které krom vozidla závislé trakce

(např. jednotky EMU) patří i vozidla na

hybridní pohon (el. / baterie) nebo alternativní palivo (vodík). Nechceme do budoucna pořizovat nová dieselová vozidla, jejichž pořízení ani nemůže být

financováno z dotačních prostředků, ale

pouze vozidla na elektrický, hybridní nebo alternativní pohon,“ řekl náměstek

moravskoslezského hejtmana pro dopravu Radek Podstawka s tím, že intenzivní

jednání s dopravcem probíhají již více

než rok.

Výsledkem je zajištění základní dopravní

obslužnosti, která bude pro kraj ekologická a ekonomicky příznivá. Upozornil, že

Moravskoslezský kraj postupoval i při uzavírání této smlouvy závazku veřejných služeb s péčí řádného hospodáře a splnil své

veškeré legislativní povinnosti. Nespornou výhodou je pak zejména využitelnost

vozidel s bateriovými články i v případě,

že dojde k pokroku v elektrizaci klíčových

železničních tratí kraje, nebo např. eliminace náhradní autobusové dopravy při

napěťových výlukách. Za zmínku též stojí

možnost budoucího zajíždění vozidel (po

jejich tzv. polonizaci) do Polské republiky.

Cílem ČD je napomáhat jednotlivým regionům při realizaci jejich strategií rozvoje nízkoemisní dopravy. Toho dosahujeme jednak zaváděním moderních

elektrických jednotek s podporou rekuperace elektrické energie, ale i rozvojem

systémů s alternativními pohony. V případě Moravskoslezského kraje nyní dojde

k zavedení prvních hybridních bateriových jednotek v České republice, které

umožní přímé snižování emisí, kdy nahradí neekologická dieselová vozidla. Moravskoslezský kraj tímto krokem potvrzuje

své dlouhodobé směřování stát se moderním, ekologickým a zejména pro obyvatele a turisty atraktivním krajem. Severní

Morava se tak postupně stává místem,

kde České dráhy mohou začít plně realizovat svoji strategii Čisté mobility a vizi

stát se k roku 2030 dopravcem s nejnižší

uhlíkovou stopou v ČR.

Nová přímá spojení

v Moravskoslezském kraji

d

Od prosince 2024:

• přímé vlaky bez přestupu na lince S8

Ostrava– Studénka – Příbor

– Kopřivnice – Štramberk – Veřovice

Od prosince 2025:

• přímé vlaky bez přestupu na trase

Krnov – Opava – Ostrava – Havířov

– Český Těšín

• přímé vlaky, tzv. „Ostravský okruh“

na trase Ostrava-Svinov – Havířov

/Bohumín – Český Těšín

– Frýdek-Místek (– Ostrava-Svinov)

– v plném rozsahu po zdvojkolejnění

úseku Ostrava – Frýdek-Místek,

• přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad

Odrou – Nový Jičín,

• přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad

Odrou – Budišov nad Budišovkou.

Hlavním přínosem vlaků na nových linkách bude nasazení komfortních nízkopodlažních vozidel, která nahradí starší soupravy a která využijí rychlost koridorových

tratí. Výrazně se tak v regionu zvýší počet

spojů, které nabídnou bezbariérové cestování (80 %), klimatizaci, Wi-Fi připojení, vlakový informační systém nebo vakuová WC. Na tento komfort se mohou těšit

cestující prakticky v celém kraji.

Nové vlaky budou již z výroby vybaveny

také evropským zabezpečovačem ETCS

a dalšími bezpečnostními prvky a nebudou mít problém naplnit přísné podmínky

ECM stanovené pro údržbu železničních

vozidel. Mobilní částí ETCS České dráhy

dovybaví i další vozidla v kraji, např.

elektrické jednotky řady 471 nebo stávající jednotky RegioPanter.

Nová vozidla budou vybavena odbavovacími terminály, tzv. validátory sloužícími

k samoobslužnému zakoupení jízdenek.

V nástupním prostoru vlakových souprav

budou instalovány sčítací technologie, jejich testovací provoz proběhne už během

letošního roku.

Celkem národní dopravce do 24 nových

souprav investuje téměř 4 miliardy korun.

Za zmínku zcela jistě stojí to, že novým

dopravním modelem bude dosaženo tzv.

úspory z rozsahu, kdy předpoklad pořízení celkem 24 nových vozidel bude nahrazeno 46 vozidel provozního stáří 40 let

a více, se kterými již dopravní model nepočítá a navíc s důrazem na využití hybridních/alternativních pohonů. Modernizace stávajících vozidel, včetně investic

do instalace ETCS, pak přijde na 430 milionů korun. Smlouva mezi národním dopravcem a krajem bude nově v režimu

brutto. Hodnota desetiletého kontraktu

činí 18 miliard korun.

Další posilou v rámci modernizace dopravy v Moravskoslezském kraji budou již

letos v červnu dvě nové třívozové elektrické jednotky RegioPanter, pořízené s

podporou operačního programu OPD2.

Jezdit budou na osobních vlacích mezi

Opavou a Ostravou-Svinovem.

Nedávno modernizované motorové vozy řady 811 a přípojné vozy 012 v Moravskoslezském kraji i po nasazení nových vozidel na tratích v regionu

zůstanou a postupně nahradí motorové

vozy řady 810. Díky nové smlouvě z kolejí postupně zmizí i další starší vozidla jako

elektrické lokomotivy řady 163 nebo jednotky 460.

p

www.cd.cz, www.skodagroup.com

www.technikaatrh.cz

35