CD_c.qxd
29.5.2023
18:10
Page 35
kolejová doprava l komponenty
„Díky této nové smlouvě bude zajištěna
dopravní obslužnost drážní osobní dopravou na území Moravskoslezského kraje
s přesahem do Olomouckého, Zlínského,
Žilinského kraje na Slovensku a Slezského
vojvodství v Polsku na příštích 10 let. Navíc tím vyřešíme palčivý problém s údržbou starých vozidel, které již neplní nové
přísné požadavky ECM bez toho, že bychom je pouze nahradili např. jinými staršími vozidly, která navíc ani na trhu nejsou
k dispozici. Moravskoslezský kraj v dopravě usiluje o výrazné snížení energetické
náročnosti a emisí CO2. Protože je v Moravskoslezském kraji páteřním dopravním
módem železniční doprava, zaměřuje se
kraj zejména na pořizování nových nízkoemisních železničních vozidel lehké stavby, mezi které krom vozidla závislé trakce
(např. jednotky EMU) patří i vozidla na
hybridní pohon (el. / baterie) nebo alternativní palivo (vodík). Nechceme do budoucna pořizovat nová dieselová vozidla, jejichž pořízení ani nemůže být
financováno z dotačních prostředků, ale
pouze vozidla na elektrický, hybridní nebo alternativní pohon,“ řekl náměstek
moravskoslezského hejtmana pro dopravu Radek Podstawka s tím, že intenzivní
jednání s dopravcem probíhají již více
než rok.
Výsledkem je zajištění základní dopravní
obslužnosti, která bude pro kraj ekologická a ekonomicky příznivá. Upozornil, že
Moravskoslezský kraj postupoval i při uzavírání této smlouvy závazku veřejných služeb s péčí řádného hospodáře a splnil své
veškeré legislativní povinnosti. Nespornou výhodou je pak zejména využitelnost
vozidel s bateriovými články i v případě,
že dojde k pokroku v elektrizaci klíčových
železničních tratí kraje, nebo např. eliminace náhradní autobusové dopravy při
napěťových výlukách. Za zmínku též stojí
možnost budoucího zajíždění vozidel (po
jejich tzv. polonizaci) do Polské republiky.
Cílem ČD je napomáhat jednotlivým regionům při realizaci jejich strategií rozvoje nízkoemisní dopravy. Toho dosahujeme jednak zaváděním moderních
elektrických jednotek s podporou rekuperace elektrické energie, ale i rozvojem
systémů s alternativními pohony. V případě Moravskoslezského kraje nyní dojde
k zavedení prvních hybridních bateriových jednotek v České republice, které
umožní přímé snižování emisí, kdy nahradí neekologická dieselová vozidla. Moravskoslezský kraj tímto krokem potvrzuje
své dlouhodobé směřování stát se moderním, ekologickým a zejména pro obyvatele a turisty atraktivním krajem. Severní
Morava se tak postupně stává místem,
kde České dráhy mohou začít plně realizovat svoji strategii Čisté mobility a vizi
stát se k roku 2030 dopravcem s nejnižší
uhlíkovou stopou v ČR.
Nová přímá spojení
v Moravskoslezském kraji
d
Od prosince 2024:
• přímé vlaky bez přestupu na lince S8
Ostrava– Studénka – Příbor
– Kopřivnice – Štramberk – Veřovice
Od prosince 2025:
• přímé vlaky bez přestupu na trase
Krnov – Opava – Ostrava – Havířov
– Český Těšín
• přímé vlaky, tzv. „Ostravský okruh“
na trase Ostrava-Svinov – Havířov
/Bohumín – Český Těšín
– Frýdek-Místek (– Ostrava-Svinov)
– v plném rozsahu po zdvojkolejnění
úseku Ostrava – Frýdek-Místek,
• přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad
Odrou – Nový Jičín,
• přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad
Odrou – Budišov nad Budišovkou.
Hlavním přínosem vlaků na nových linkách bude nasazení komfortních nízkopodlažních vozidel, která nahradí starší soupravy a která využijí rychlost koridorových
tratí. Výrazně se tak v regionu zvýší počet
spojů, které nabídnou bezbariérové cestování (80 %), klimatizaci, Wi-Fi připojení, vlakový informační systém nebo vakuová WC. Na tento komfort se mohou těšit
cestující prakticky v celém kraji.
Nové vlaky budou již z výroby vybaveny
také evropským zabezpečovačem ETCS
a dalšími bezpečnostními prvky a nebudou mít problém naplnit přísné podmínky
ECM stanovené pro údržbu železničních
vozidel. Mobilní částí ETCS České dráhy
dovybaví i další vozidla v kraji, např.
elektrické jednotky řady 471 nebo stávající jednotky RegioPanter.
Nová vozidla budou vybavena odbavovacími terminály, tzv. validátory sloužícími
k samoobslužnému zakoupení jízdenek.
V nástupním prostoru vlakových souprav
budou instalovány sčítací technologie, jejich testovací provoz proběhne už během
letošního roku.
Celkem národní dopravce do 24 nových
souprav investuje téměř 4 miliardy korun.
Za zmínku zcela jistě stojí to, že novým
dopravním modelem bude dosaženo tzv.
úspory z rozsahu, kdy předpoklad pořízení celkem 24 nových vozidel bude nahrazeno 46 vozidel provozního stáří 40 let
a více, se kterými již dopravní model nepočítá a navíc s důrazem na využití hybridních/alternativních pohonů. Modernizace stávajících vozidel, včetně investic
do instalace ETCS, pak přijde na 430 milionů korun. Smlouva mezi národním dopravcem a krajem bude nově v režimu
brutto. Hodnota desetiletého kontraktu
činí 18 miliard korun.
Další posilou v rámci modernizace dopravy v Moravskoslezském kraji budou již
letos v červnu dvě nové třívozové elektrické jednotky RegioPanter, pořízené s
podporou operačního programu OPD2.
Jezdit budou na osobních vlacích mezi
Opavou a Ostravou-Svinovem.
Nedávno modernizované motorové vozy řady 811 a přípojné vozy 012 v Moravskoslezském kraji i po nasazení nových vozidel na tratích v regionu
zůstanou a postupně nahradí motorové
vozy řady 810. Díky nové smlouvě z kolejí postupně zmizí i další starší vozidla jako
elektrické lokomotivy řady 163 nebo jednotky 460.
p
www.cd.cz, www.skodagroup.com
www.technikaatrh.cz
35