SKF_c.qxd
32
29.5.2023
16:37
Page 32
kolejová doprava l komponenty
Jedeme s údržbou železničních
vozidel do digitální stanice
a umožňuje sběr dat z řady dalších součástí. Systém rovněž dokáže vytvářet mapu stavu trati, přičemž závady jsou lokalizovány, identifikovány a zaznamenávány
s bezkonkurenční přesností.
Systém Multilog IMx-Rail lze dále integrovat s cloudovými službami SKF, které
zajišťují ukládání a sdílení dat, a se službami vzdálené diagnostiky SKF. Jeho všestrannost v kombinaci s odborností SKF
v oblasti monitorování rotačních součástí
v nejrůznějších odvětvích umožňuje rychlou analýzu a stanovení priorit při plánování údržby kolejových vozidel.
Prověřeno na trati
V oblasti
železniční dopravy
je čas rozhodujícím ekonomickým faktorem.
V mnoha odvětvích se již dlouho využívá systém údržby dle stavu (condition-based maintenance, CBM), při kterém se
měří parametry jako vibrace a teplota za
účelem odhalení anomálií v jejich raném
stádiu. Aspekt monitorování se běžně
označuje jako sledování stavu.
Historicky je principem údržby v železničním sektoru provádět servis vlaků na
základě doby nebo nájezdu. I když byl
tento přístup úspěšně používán dlouhá léta, nebere v potaz, zda součásti skutečně
vyžadují výměnu. Kontroly lze provádět
pouze v okamžiku, kdy vlaky nejsou v pohybu, a servisní úkony vyžadují dlouhodobější odstavení kolejových vozidel nebo
přerušení provozu na trati.
S ohledem na stárnutí vozového parku
a zvyšující se nároky na provozuschopnost vlaků zůstávají jedním z největších
problémů sektoru náklady na údržbu.
Díky významným inovacím a dostupnosti technologií se údržba CBM využívá ve
stále rostoucí míře. Digitalizace významně
napomáhá při provádění údržby a může
T+T T e c h n i k a a t r h 5/ 2 0 2 3
zákazníkům umožnit prodloužení intervalů údržby. To může znamenat přínos například pro provozuschopnost vlaků. Čím
méně času stráví kolejová vozidla v servisu, tím více je lze využít pro přepravu pasažérů či nákladu – což je důležité v době,
kdy sektor čelí narůstajícímu tlaku na poptávku. Rovněž to může pomoci snížit celkové náklady na životní cyklus a při managementu náhradních dílů díky poskytování
včasného varování systémem bezmontážní
diagnostiky před případnými riziky a možnými nehodami.
Společnost SKF zkombinovala údržbu
CBM se svými znalostmi v oblasti ložisek
a dalších součástí, a vytvořila verzi své velmi úspěšné platformy Multilog IMx určené
pro železniční sektor. Tato nejnovější inovace kombinuje monitorování stavu kolejových vozidel a železničních tratí v jediném snadno přizpůsobitelném řešení.
Další krok v digitalizaci vlaků
d
Multilog IMx-Rail je vícekanálový systém
bezdemontážní diagnostiky online, který
využívá nové součásti certifikované pro
železnici. Tento další krok v digitalizaci
vlaků umožňuje provozovatelům zavést
údržbu založenou na stavu, která pomáhá
snižovat celkové náklady na vlastnictví,
zvyšovat dostupnost, omezovat neplánované odstávky a prodlužovat servisní intervaly.
Multilog IMx-Rail lze implementovat ve
fázi výroby i v rámci modernizace. Poskytuje včasná varování na potenciální problémy s rotačními díly kolejových vozidel,
jako jsou ložiska kol, převodovky a motory,
d
Systém Multilog IMx-Rail již prokazuje své
schopnosti v provozu. Typickým příkladem použití na standardním komerčním
vlaku je montáž autonomního systému snímačů a elektroniky na jeden z podvozků
vozidla. Systém při každodenním provozu
měří a zaznamenává signály zrychlení
a vibrací, následně tyto údaje zpracovává
a veškerá data bezdrátově odesílá do vzdáleného sběrného místa, kde příchozí informace mohou spustit požadovanou akci.
Specializovaný softwarový systém, rovněž
poskytnutý společností SKF, poté s použitím
důmyslných algoritmů provede analýzu
dat ze snímačů, a dále také informací
o poloze a provozním stavu vlaku. Softwarový systém zvaný „@ptitude Observer“
identifikuje, lokalizuje a přesně zaznamenává abnormality na železniční trati, které
mohou způsobovat opotřebení nebo poškození kol vlaku, nepohodlí pasažérů či
hluk v jednotlivých úsecích trati. Personál
údržby pak může dané informace využít
k zahájení podrobnější inspekce určeného úseku trati.
Systém Multilog IMx-Rail pomáhá provozovatelům nejen vyhodnotit stav kol a kolejí, ale umožňuje rovněž identifikovat vibrace způsobené jinými problémy vlaku,
jako jsou například závady ložisek. Tento
přístup již používají provozovatelé po celém světě, neboť jim pomáhá předcházet
poruchám a optimalizovat plány údržby
kolejových vozidel.
S růstem objemu železniční dopravy roste i význam digitalizace a řešení bezdemontážní diagnostiky, jako je Multilog
IMx-Rail. Jejich implementace pomáhá
zvyšovat efektivitu a provozuschopnost
kolejových vozidel.
p
www.skf.com