Wikov_c_koleje_CZ_loko.qxd
8
25.5.2023
22:00
Page 8
kolejová doprava l komponenty
Spolu silnější
Wikov MGI a Gmeinder Getriebe
4 roky spolupráce bývalých konkurentů
Trh kolejových vozidel běží posledních 5 let ve znamení velké konsolidace. Výrobci
vozidel skupují jeden druhého, ubývá malých hráčů, zvyšuje se tlak na cenu.
Konsolidace však probíhá i v oblasti komponentů pro tento trh. Děje se tak i na poli
výroby převodovek a pohonů. Existuje celá plejáda přístupů, jak by takový proces mohl
proběhnout, spousta z nich však vede k zániku toho slabšího, který je součástí onoho
převzetí. To ale není případ koupě konkurenční německé firmy Gmeinder Getriebe
českou strojírenskou skupinou Wikov Industry v roce 2019. Očekávání majitele
Martina Wichterleho ze synergických efektů byla veliká. S odstupem čtyř let
se můžeme detailněji podívat, zda se daří jeho vizi naplňovat
Rozdělení kompetencí
d
Jak již bylo výše zmíněno, akvizice konkurenčních firem mohou mít různé podoby.
V případě bývalých konkurentů Wikov
MGI a Gmeinder Getriebe na poli převodovek pro kolejová vozidla byla ovšem
upřednostněna spolupráce a snaha vytěžit
maximum synergie. Ve společném projektu si obě firmy nadefinovaly oblasti svého
působení. Každá z firem umí něco jiného,
ale také mají mnoho průsečíků, které bylo
nutné vyřešit, abychom neplýtvali kapacitami.
Dnes, po čtyřech letech, vypadá situace
následovně. Wikov MGI se specializuje na
výrobu převodovek pro tramvaje, elektrické
příměstské jednotky, metro, monorail,
rychlovlaky a elektrické lokomotivy. Umí
je vyrábět od malých prototypových dávek až po velkosériové projekty. Gmeinder Getriebe je lídrem na trhu převodovek a pohonů pro speciální vozidla,
železniční jeřáby, vozidla pro kontrolu tratí, podbíječky, stroje pro stavbu a obnovu
tratí, vozidla pro údržbu atd. K tomu je
specialistou na dieselové motorové vozy
a dieselové lokomotivy. Takto máme rozdělen trh podle typů vozidel.
Výroba komponent je též rozdělena mezi obě firmy. Po generace budované knowhow výroby kuželových kol Klingelnberg
v Gmeinderu v Mosbachu zapříčinilo, že
Life-time test tramjové převodovky pro německého zákazníka
T+T T e c h n i k a a t r h 5/ 2 0 2 3
jsme výrobu kuželových kol ve Wikovu
(Wikov Gear, Plzeň) zrušili a centrum
kompetence jsme vložili na bedra Gmeinder Getriebe. Naopak kola s čelním ozubením při větších objemech jsou vyráběna v Hronově. Totéž platí pro obrábění
skříní převodovek. Kompetence tepelného zpracování a testování náleží také hronovskému podniku.
Gmeinder Getriebe naopak rozvíjí své
know how se servisováním převodovek
všech značek pro kolejová vozidla. Takto
máme rozdělené kompetence, které vzájemně respektujeme. Samozřejmě se čas
od času objeví projekty, kde je nutné rozdělení posoudit ad-hoc.