NSK_c.qxd
38
29.5.2023
19:38
Page 38
kolejová doprava l komponenty
NSK uvedla do pohybu
budoucnost železnice
...inovace, výkon a kvalita
Společnost NSK představila kompletní sadu ložiskových sestav pro použití
v nápravách lokomotiv, trakčních motorech a převodovkách.
Kuželíková ložiska NSK RCT s utěsněnou otočnou zátkou, používaná pro ložiska náprav lokomotiv, vykazují
velkou spolehlivost, trvanlivost a bezpečnost
NSK urychluje aktivní spolupráci s evropskými železničními výrobci, zejména v segmentu vysokorychlostních osobních vlaků,
přináší na trh své inovace, výkon a kvalitu
produktů. Mezi produkty je v centru pozornosti ložisková sestava pro nápravy lokomotiv. NSK je již úspěšně dodává pro
vysokorychlostní osobních vlaky jezdící ve
Francii a Velké Británii. Ložiskové sestavy s kuželíkovými valivými ložisky s utěsněnou otočnou zátkou RCT zde prokazují svou spolehlivost, dlouhou životnost
a bezpečnost.
Ložiska RCT
d
Jsou vysoce integrována s okolními součástmi a obsahují pokročilé těsnicí mechanismy, které zajišťují odolnost a vynikající
výkon. Zvláště je třeba zmínit, že tato inovativní ložiska vyhovují složitým podmínkám zatížení, včetně rázů, velkých statických a dynamických radiálních zatížení
a axiálních zatížení.
Ložiska pro trakční motory
d
Klíčovým prvkem ložisek trakčních motorů je izolace. Jestliže proud vysokého napětí teče přes ložisko, může to způsobit
na oběžné dráze ložiska a na povrchu valivých prvků elektrolytickou korozi, která
vede k předčasné poruše ložiska.
NSK nabízí k překonání tohoto problému řadu izolovaných ložisek, včetně válečkových a kuličkových ložisek, jejichž
vnější kroužek je opatřen optimalizovaným plazmou nastříkaným keramickým
Mezi izolovaná ložiska NSK patří ložiska s optimalizovaným keramickým povlakem na bázi korundu vhodná
pro použití v trakčních motorech lokomotiv
povlakem na bázi korundu. Tento izolační
povlak, který vykazuje vysokou mechanickou pevnost a může zvládnout velká zatížení, zvyšuje spolehlivost tím, že zabraňuje jakékoliv možnosti vzniku elektrolytické
koroze. Keramické povlaky nanášené speciálním postupem vyvinutým firmou NSK
se osvědčily v japonských vysokorychlostních osobních vlacích nové generace.
Nejnovější inovací u trakčních motorů
jsou hybridní kuličková ložiska NSK, která
používají jako valivé prvky keramické kuličky a jsou vhodné pro aplikace, kde je
nutná velká elektrická izolace nebo převládají vysoké rychlosti. Tato hybridní ložiska mají stejnou únosnost jako standardní ocelová ložiska, ale vykazují menší tření
a vytvářejí menší odstředivou sílu, což přispívá ke zvýšení jejich trvanlivosti.
Další nabídkou od NSK v této oblasti jsou
ložiska s izolací PPS. Pryskyřice z polyfenylensulfidu vyztuženého skelnými vlákny
(PPS) slouží jako povlak na vnějším průměru a povrchu čela vnějšího kroužku ložiska
a chrání před elektrolytickou korozí. Fyzikální vlastnosti PPS jsou sice mírně horší než
vlastnosti keramiky, ale pryskyřice je levnější, takže je ideální pro trakční motory konvenčních osobních vlaků nové generace.
Ložiska pro převodovky
d
Ložiska NSK, která jsou vhodná pro širokou škálu provedení převodovek, mají vysokou odolnost proti zadření, vysokou
odolnost proti nárazům a vibracím, malý
vývin tepla a konstrukci s malým opotřebením, která snižuje kontaminaci maziva
a zajišťuje jeho delší životnost. Společnost už po desetiletí dodává kuželíková
ložiska pro spirálová ozubená kola používaná v japonských vysokorychlostních
osobních vlacích.
Osobní vlaky nejnovějších generací jsou
stále rychlejší, což klade na ložiska vysoké
požadavky. NSK nadále spolupracuje se
svými partnery v oblasti železničního
průmyslu, a to jak s výrobci, tak s firmami
působícími v oblasti poprodejních služeb,
na vytváření produktů, které mohou zlepšit bezpečnost, výkon a pohodlí a snížit
hmotnost a náklady.
p
www.nsk.com
T+T T e c h n i k a a t r h 5/ 2 0 2 3