NSK_c.qxd

38

29.5.2023

19:38

Page 38

kolejová doprava l komponenty

NSK uvedla do pohybu

budoucnost železnice

...inovace, výkon a kvalita

Společnost NSK představila kompletní sadu ložiskových sestav pro použití

v nápravách lokomotiv, trakčních motorech a převodovkách.

Kuželíková ložiska NSK RCT s utěsněnou otočnou zátkou, používaná pro ložiska náprav lokomotiv, vykazují

velkou spolehlivost, trvanlivost a bezpečnost

NSK urychluje aktivní spolupráci s evropskými železničními výrobci, zejména v segmentu vysokorychlostních osobních vlaků,

přináší na trh své inovace, výkon a kvalitu

produktů. Mezi produkty je v centru pozornosti ložisková sestava pro nápravy lokomotiv. NSK je již úspěšně dodává pro

vysokorychlostní osobních vlaky jezdící ve

Francii a Velké Británii. Ložiskové sestavy s kuželíkovými valivými ložisky s utěsněnou otočnou zátkou RCT zde prokazují svou spolehlivost, dlouhou životnost

a bezpečnost.

Ložiska RCT

d

Jsou vysoce integrována s okolními součástmi a obsahují pokročilé těsnicí mechanismy, které zajišťují odolnost a vynikající

výkon. Zvláště je třeba zmínit, že tato inovativní ložiska vyhovují složitým podmínkám zatížení, včetně rázů, velkých statických a dynamických radiálních zatížení

a axiálních zatížení.

Ložiska pro trakční motory

d

Klíčovým prvkem ložisek trakčních motorů je izolace. Jestliže proud vysokého napětí teče přes ložisko, může to způsobit

na oběžné dráze ložiska a na povrchu valivých prvků elektrolytickou korozi, která

vede k předčasné poruše ložiska.

NSK nabízí k překonání tohoto problému řadu izolovaných ložisek, včetně válečkových a kuličkových ložisek, jejichž

vnější kroužek je opatřen optimalizovaným plazmou nastříkaným keramickým

Mezi izolovaná ložiska NSK patří ložiska s optimalizovaným keramickým povlakem na bázi korundu vhodná

pro použití v trakčních motorech lokomotiv

povlakem na bázi korundu. Tento izolační

povlak, který vykazuje vysokou mechanickou pevnost a může zvládnout velká zatížení, zvyšuje spolehlivost tím, že zabraňuje jakékoliv možnosti vzniku elektrolytické

koroze. Keramické povlaky nanášené speciálním postupem vyvinutým firmou NSK

se osvědčily v japonských vysokorychlostních osobních vlacích nové generace.

Nejnovější inovací u trakčních motorů

jsou hybridní kuličková ložiska NSK, která

používají jako valivé prvky keramické kuličky a jsou vhodné pro aplikace, kde je

nutná velká elektrická izolace nebo převládají vysoké rychlosti. Tato hybridní ložiska mají stejnou únosnost jako standardní ocelová ložiska, ale vykazují menší tření

a vytvářejí menší odstředivou sílu, což přispívá ke zvýšení jejich trvanlivosti.

Další nabídkou od NSK v této oblasti jsou

ložiska s izolací PPS. Pryskyřice z polyfenylensulfidu vyztuženého skelnými vlákny

(PPS) slouží jako povlak na vnějším průměru a povrchu čela vnějšího kroužku ložiska

a chrání před elektrolytickou korozí. Fyzikální vlastnosti PPS jsou sice mírně horší než

vlastnosti keramiky, ale pryskyřice je levnější, takže je ideální pro trakční motory konvenčních osobních vlaků nové generace.

Ložiska pro převodovky

d

Ložiska NSK, která jsou vhodná pro širokou škálu provedení převodovek, mají vysokou odolnost proti zadření, vysokou

odolnost proti nárazům a vibracím, malý

vývin tepla a konstrukci s malým opotřebením, která snižuje kontaminaci maziva

a zajišťuje jeho delší životnost. Společnost už po desetiletí dodává kuželíková

ložiska pro spirálová ozubená kola používaná v japonských vysokorychlostních

osobních vlacích.

Osobní vlaky nejnovějších generací jsou

stále rychlejší, což klade na ložiska vysoké

požadavky. NSK nadále spolupracuje se

svými partnery v oblasti železničního

průmyslu, a to jak s výrobci, tak s firmami

působícími v oblasti poprodejních služeb,

na vytváření produktů, které mohou zlepšit bezpečnost, výkon a pohodlí a snížit

hmotnost a náklady.

p

www.nsk.com

T+T T e c h n i k a a t r h 5/ 2 0 2 3