Dako_c.qxd

36

29.5.2023

19:14

Page 36

kolejová doprava l komponenty

DAKO-CZ dodá brzdový systém

pro modernizované tramvaje

v Göteborgu

Hydraulické brzdové jednotky včetně řízení na celkem 80 modernizovaných tramvají

do švédského Göteborgu dodá v příštích letech společnost DAKO-CZ, člen skupiny

Czechoslovak Group. Výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla

z východočeské Třemošnice je v příštích letech vyrobí pro soupravy, jež bude ve svém

ostravském závodě Škoda Ekova modernizovat společnost Škoda Group.

Cena zakázky na dodávku zcela nového hydraulického brzdového

systému dosahuje téměř 110 milionů korun.

Původní brzdový systém tramvaje M31

byl kombinací pneumatického brzdového systému na motorových podvozcích

a hydraulického brzdového systému na

běžném podvozku. Základním účelem

modernizace byla podmínka dodat

kompletní hydraulický brzdový systém

pro všechny podvozky. Modernizované

tramvaje typu M31 se skládají ze tří

podvozků, dvou motorových a jednoho

běžného. Motorové podvozky budou

osazeny dvouokruhovými pasivními

brzdovými jednotkami a běžné podvozky aktivním brzdovým systémem. Soupravy M21 byly vyrobené v letech

1984-1992 jako dvoučlánkové, v letech

1998-2002 proběhla první modernizace

na tříčlánkové tramvaje s označením

M31.

T+T T e c h n i k a a t r h 5/ 2 0 2 3

„Jsme rádi, že se na této zakázce můžeme podílet a přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu modernizovaných tramvají

v Göteborgu. Získaná zakázka navazuje

na úspěšnou spolupráci právě se Škodou

Ekova v rámci rekonstrukce brzdového

systému na tramvajích pro estonský Tallin.

V Göteborgu bude na běžném podvozku

použit právě tento modifikovaný brzdový

systém a pro motorové podvozky vyvineme nový brzdový systém, a to vzhledem k

vysokým relativním pohybům brzdového

kotouče vůči brzdové jednotce,” říká Ing

Zdeněk Macháček, business development manažer DAKO-CZ, a doplňuje:

„Tato zakázka je pro nás velmi významná,

jedná se o druhý největší projekt v oblasti

dodávek hydraulických brzdových systémů a dodávky potrvají až do roku 2027.”

Při kompletní modernizaci po více než

dvaceti letech provozu tramvají M31

v Göteborgu bude kromě nového brzdového systému nahrazen též například dveřní systém včetně nájezdové rampy u jednoho z článků. Instalována bude též

klimatizační jednotka v kabině řidiče, dojde ke kompletní renovaci elektrického

systému, výměně podlah i úprav interiérů

souprav. DAKO-CZ v rámci zakázky konkrétně dodá: řídicí systém iRB 03.3, nově

vyvinuté brzdové jednotky M31, brzdové kotouče a kombinované agregáty

nouzového odbrzdění, agregáty střadačové brzdy s bezpečnostním okruhem,

brzdové aktivní jednotky JA 52, agregáty

aktivní brzdové jednotky a brzdové kotouče.

Třemošnický výrobce spolupracuje v letošním roce se Škoda Group zároveň na

dodávkách hydraulických brzdových

jednotek včetně řízení pro nové tramvaje s označením 29T3 a 30T3, které budou

nasazeny v Bratislavě. V oblasti tramvajové

dopravy dlouhodobě dodává své brzdové

systémy též polskému výrobci Modetrans

Poznaň. Pro tuto společnost v letošním roce dokončuje zakázku na dodávku elektrohydraulických brzdových systémů pro

49 nízkopodlažních 4-podvozkových

tramvají typu LF 07 AC, které budou nasazeny v polské Vratislavi a získal další

zajímavou zakázku na dodávku jednočlánkových dvoupodvozkových tramvají

s elektromechanickou brzdou do Woltersdorfu, části Berlína.

Další spolupráce s firmou Pragoimex je

na projektu tramvají pro Brno, kde bude

v letošním roce dodáván hydraulický brzdový systém s označením EVO 2 pro

tramvaje Drak a pro lotyšské město Daugapils bude použita elektromechanická

brzda pro záporné teploty do –40 °C s řízením.

p

www.DAKO-CZ.cz