Dako_c.qxd
36
29.5.2023
19:14
Page 36
kolejová doprava l komponenty
DAKO-CZ dodá brzdový systém
pro modernizované tramvaje
v Göteborgu
Hydraulické brzdové jednotky včetně řízení na celkem 80 modernizovaných tramvají
do švédského Göteborgu dodá v příštích letech společnost DAKO-CZ, člen skupiny
Czechoslovak Group. Výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla
z východočeské Třemošnice je v příštích letech vyrobí pro soupravy, jež bude ve svém
ostravském závodě Škoda Ekova modernizovat společnost Škoda Group.
Cena zakázky na dodávku zcela nového hydraulického brzdového
systému dosahuje téměř 110 milionů korun.
Původní brzdový systém tramvaje M31
byl kombinací pneumatického brzdového systému na motorových podvozcích
a hydraulického brzdového systému na
běžném podvozku. Základním účelem
modernizace byla podmínka dodat
kompletní hydraulický brzdový systém
pro všechny podvozky. Modernizované
tramvaje typu M31 se skládají ze tří
podvozků, dvou motorových a jednoho
běžného. Motorové podvozky budou
osazeny dvouokruhovými pasivními
brzdovými jednotkami a běžné podvozky aktivním brzdovým systémem. Soupravy M21 byly vyrobené v letech
1984-1992 jako dvoučlánkové, v letech
1998-2002 proběhla první modernizace
na tříčlánkové tramvaje s označením
M31.
T+T T e c h n i k a a t r h 5/ 2 0 2 3
„Jsme rádi, že se na této zakázce můžeme podílet a přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu modernizovaných tramvají
v Göteborgu. Získaná zakázka navazuje
na úspěšnou spolupráci právě se Škodou
Ekova v rámci rekonstrukce brzdového
systému na tramvajích pro estonský Tallin.
V Göteborgu bude na běžném podvozku
použit právě tento modifikovaný brzdový
systém a pro motorové podvozky vyvineme nový brzdový systém, a to vzhledem k
vysokým relativním pohybům brzdového
kotouče vůči brzdové jednotce,” říká Ing
Zdeněk Macháček, business development manažer DAKO-CZ, a doplňuje:
„Tato zakázka je pro nás velmi významná,
jedná se o druhý největší projekt v oblasti
dodávek hydraulických brzdových systémů a dodávky potrvají až do roku 2027.”
Při kompletní modernizaci po více než
dvaceti letech provozu tramvají M31
v Göteborgu bude kromě nového brzdového systému nahrazen též například dveřní systém včetně nájezdové rampy u jednoho z článků. Instalována bude též
klimatizační jednotka v kabině řidiče, dojde ke kompletní renovaci elektrického
systému, výměně podlah i úprav interiérů
souprav. DAKO-CZ v rámci zakázky konkrétně dodá: řídicí systém iRB 03.3, nově
vyvinuté brzdové jednotky M31, brzdové kotouče a kombinované agregáty
nouzového odbrzdění, agregáty střadačové brzdy s bezpečnostním okruhem,
brzdové aktivní jednotky JA 52, agregáty
aktivní brzdové jednotky a brzdové kotouče.
Třemošnický výrobce spolupracuje v letošním roce se Škoda Group zároveň na
dodávkách hydraulických brzdových
jednotek včetně řízení pro nové tramvaje s označením 29T3 a 30T3, které budou
nasazeny v Bratislavě. V oblasti tramvajové
dopravy dlouhodobě dodává své brzdové
systémy též polskému výrobci Modetrans
Poznaň. Pro tuto společnost v letošním roce dokončuje zakázku na dodávku elektrohydraulických brzdových systémů pro
49 nízkopodlažních 4-podvozkových
tramvají typu LF 07 AC, které budou nasazeny v polské Vratislavi a získal další
zajímavou zakázku na dodávku jednočlánkových dvoupodvozkových tramvají
s elektromechanickou brzdou do Woltersdorfu, části Berlína.
Další spolupráce s firmou Pragoimex je
na projektu tramvají pro Brno, kde bude
v letošním roce dodáván hydraulický brzdový systém s označením EVO 2 pro
tramvaje Drak a pro lotyšské město Daugapils bude použita elektromechanická
brzda pro záporné teploty do –40 °C s řízením.
p
www.DAKO-CZ.cz