manipulační technika l doprava

61

a jakostech doslova z celého světa od

Německa, přes USA, Jižní Koreu až po

Japonsko. Nejlepší transformátorová

ocel má nízké wattové ztráty a vysokou

indukci.

p Jak vypadá vlastní proces

výroby?

Materiál v požadované šířce se navíjí na

trn. Trny jsou kruhové, čtvercové nebo

oválné. Kruhové se stáhnou z trnu a drží

tvar, pak následuje žíhání v pecích. Ostatní tvary se musí žíhat ještě na trnech,

jinak by se zbortily. Žíháním na cca

800° se obnoví elektromagnetické parametry, degradované pnutím, které se

do materiálu vneslo během ohýbání.

Tím jsou některé typy magnetických obvodů hotové. U jiných ještě následuje

lepení ve vakuovací stanici, sušení a následně se rozřezávají na polovinu, kvůli

snazší montáži na místě určení. Rozřezáním se opět vnáší další pnutí a zhoršují se vlastnosti, ale celým předchozím

postupem se snažme ztráty minimalizovat. Úspora práce při montáži je pak

pro zákazníky natolik důležitá, že tato

půlená C jádra jsou velmi oblíbená.

p Kam všude výrobky

dodáváte?

Zákazníky máme především v Evropě:

v Polsku, Německu, Maďarsku, Itálii či

Francii, v Česku zůstává asi 40 % produkce.

p Jakou máte pozici

ve svém oboru?

Zpracujeme 200 tun měsíčně, z toho je

180 tun magnetických obvodů, zbytek

jsou jiné výrobky. Škála produktů, i když

to na první pohled tak nevypadá, je nesmírně široká. Snažíme se být konkurenční nejen kvalitou, ale i rychlostí dodávek, což je pro zákazníky často

klíčový parametr, proč si objednat výrobky u nás. Také máme 100% kontrolu

kvality, každý náš výrobek musí mít změřené parametry a vystavený certifikát.

p Při množství materiálu, který

denně zpracováváte, musíte mít

dobře vyřešenou logistiku.

Samozřejmě, manipulujeme především se svitky ocelových pásků a používáme k tomu mostové jeřáby Demag

a Konecranes a vysokozdvižné vozíky.

Maximální hmotnost, kterou v současnosti potřebujeme manipulovat, je 5 tun.

Ale do budoucna se připravujeme na

větší a těžší svitky.

p Co vás vedlo k volbě jeřábů

Demag a Konecranes? Kolik

jeřábů s jakými nosnostmi

využíváte?

Toroidní jádro

Toroidní jádro je nejčastěji pásek z orientované křemíkové oceli navinutý do předem specifikovaného

kruhového nebo jiného tvaru. Pro vysokofrekvenční účely se používají také toroidní jádra vylisovaná

z feritu. Toroidní transformátorové jádro je zařízení, které přenáší elektrickou energii z jednoho

obvodu do jiného prostřednictvím elektromagnetické indukce. Měnící se napětí v primárním nebo

hlavním vinutí vytváří měnící se magnetické pole v jádře transformátoru. Toto magnetické pole

indukuje elektrické napětí v sekundárním vinutí. Tento jev se nazývá vzájemná indukce.

Máme celkem 5 mostových jeřábů od

Demag a Konecranes, které jsme instalovali do našich hal v letech 2017 až

2021, nosnost se pohybuje od 1 t do

7,5 t. Původně jsme areál koupili včetně jeřábů, a ty nyní postupně obnovujeme. Některé jsme posunuli do krajní

polohy a slouží nám jako záložní. Ale jiné jsme museli odstranit, protože už

nebyly vyhovující. Jeřáby, které jsme tu

měli v minulosti, byly značně předimenzované. Oproti nim jsou ty nové mnohem pohotovější a rychlejší, vybavené

mikropojezdy, které umožňují pohybovat s břemenem velmi citlivě. Oceňujeme také aktivní stabilizaci proti rozkývání. Prostě na nich vidíte, že jsou na

úrovni doby a velice rychle jsme si na

ně zvykli.

”

p Hledali jste standardní

řešení, nebo jste měli speciální

požadavky na vybavení jeřábů?

Jde o standartní provedení jeřábů. Máme tu značky Demag a Konecranes,

které mají ale obě jednoho majitele,

rozdíl mezi nimi je vidět například

v konstrukci kočky. Také si každá značka vyvíjí vlastní řídicí systém. Všechny

jeřábové nosníky se vyrábí v České republice ve Slaném. Původně jsme koupili

dva jeřáby Demag a po akvizici Demagu

firmou Konecranes jsme pro další tři jeřáby volili ekonomičtější variantu v podobě jeřábů značky Konecranes. Za sebe mezi nimi nevnímám velký rozdíl,

pro mě je podstatné, že se vyrábí v České republice a zastřešuje je jedna firma.

pokračování

www.technikaatrh.cz

a