manipulační technika l doprava
61
a jakostech doslova z celého světa od
Německa, přes USA, Jižní Koreu až po
Japonsko. Nejlepší transformátorová
ocel má nízké wattové ztráty a vysokou
indukci.
p Jak vypadá vlastní proces
výroby?
Materiál v požadované šířce se navíjí na
trn. Trny jsou kruhové, čtvercové nebo
oválné. Kruhové se stáhnou z trnu a drží
tvar, pak následuje žíhání v pecích. Ostatní tvary se musí žíhat ještě na trnech,
jinak by se zbortily. Žíháním na cca
800° se obnoví elektromagnetické parametry, degradované pnutím, které se
do materiálu vneslo během ohýbání.
Tím jsou některé typy magnetických obvodů hotové. U jiných ještě následuje
lepení ve vakuovací stanici, sušení a následně se rozřezávají na polovinu, kvůli
snazší montáži na místě určení. Rozřezáním se opět vnáší další pnutí a zhoršují se vlastnosti, ale celým předchozím
postupem se snažme ztráty minimalizovat. Úspora práce při montáži je pak
pro zákazníky natolik důležitá, že tato
půlená C jádra jsou velmi oblíbená.
p Kam všude výrobky
dodáváte?
Zákazníky máme především v Evropě:
v Polsku, Německu, Maďarsku, Itálii či
Francii, v Česku zůstává asi 40 % produkce.
p Jakou máte pozici
ve svém oboru?
Zpracujeme 200 tun měsíčně, z toho je
180 tun magnetických obvodů, zbytek
jsou jiné výrobky. Škála produktů, i když
to na první pohled tak nevypadá, je nesmírně široká. Snažíme se být konkurenční nejen kvalitou, ale i rychlostí dodávek, což je pro zákazníky často
klíčový parametr, proč si objednat výrobky u nás. Také máme 100% kontrolu
kvality, každý náš výrobek musí mít změřené parametry a vystavený certifikát.
p Při množství materiálu, který
denně zpracováváte, musíte mít
dobře vyřešenou logistiku.
Samozřejmě, manipulujeme především se svitky ocelových pásků a používáme k tomu mostové jeřáby Demag
a Konecranes a vysokozdvižné vozíky.
Maximální hmotnost, kterou v současnosti potřebujeme manipulovat, je 5 tun.
Ale do budoucna se připravujeme na
větší a těžší svitky.
p Co vás vedlo k volbě jeřábů
Demag a Konecranes? Kolik
jeřábů s jakými nosnostmi
využíváte?
Toroidní jádro
Toroidní jádro je nejčastěji pásek z orientované křemíkové oceli navinutý do předem specifikovaného
kruhového nebo jiného tvaru. Pro vysokofrekvenční účely se používají také toroidní jádra vylisovaná
z feritu. Toroidní transformátorové jádro je zařízení, které přenáší elektrickou energii z jednoho
obvodu do jiného prostřednictvím elektromagnetické indukce. Měnící se napětí v primárním nebo
hlavním vinutí vytváří měnící se magnetické pole v jádře transformátoru. Toto magnetické pole
indukuje elektrické napětí v sekundárním vinutí. Tento jev se nazývá vzájemná indukce.
Máme celkem 5 mostových jeřábů od
Demag a Konecranes, které jsme instalovali do našich hal v letech 2017 až
2021, nosnost se pohybuje od 1 t do
7,5 t. Původně jsme areál koupili včetně jeřábů, a ty nyní postupně obnovujeme. Některé jsme posunuli do krajní
polohy a slouží nám jako záložní. Ale jiné jsme museli odstranit, protože už
nebyly vyhovující. Jeřáby, které jsme tu
měli v minulosti, byly značně předimenzované. Oproti nim jsou ty nové mnohem pohotovější a rychlejší, vybavené
mikropojezdy, které umožňují pohybovat s břemenem velmi citlivě. Oceňujeme také aktivní stabilizaci proti rozkývání. Prostě na nich vidíte, že jsou na
úrovni doby a velice rychle jsme si na
ně zvykli.
”
p Hledali jste standardní
řešení, nebo jste měli speciální
požadavky na vybavení jeřábů?
Jde o standartní provedení jeřábů. Máme tu značky Demag a Konecranes,
které mají ale obě jednoho majitele,
rozdíl mezi nimi je vidět například
v konstrukci kočky. Také si každá značka vyvíjí vlastní řídicí systém. Všechny
jeřábové nosníky se vyrábí v České republice ve Slaném. Původně jsme koupili
dva jeřáby Demag a po akvizici Demagu
firmou Konecranes jsme pro další tři jeřáby volili ekonomičtější variantu v podobě jeřábů značky Konecranes. Za sebe mezi nimi nevnímám velký rozdíl,
pro mě je podstatné, že se vyrábí v České republice a zastřešuje je jedna firma.
pokračování
www.technikaatrh.cz
a