Mach_mobil_c_CCB_tiskarna_i.qxd
44
16.8.2019
12:00
Page 44
kompresory l vzduchotechnika
Chlazení a mazání kompresorů
...olej
Mobil Gargoyle Arctic 68 NH
Úvodem malá,
zjednodušená a stručná
exkurze do problematiky
mazání kompresorů
chladicích soustav.
Pro odborníky to budou
věci více jak známé, zatím
co méně zběhlým v této
problematice, ušetřím
čas hledání na internetu.
Vztah olej – chladivo
d
Co je, ale pro nás nejdůležitější je fakt, že
spolu s chladivem obíhá i olej, který slouží
pro mazání kompresoru, které jsou různé
konstrukce. Počínaje lamelovými pro malé soustavy, přes pístové i několikastupňové až po šroubové. Všechny vyžadují mazání hlavně kluzných částí, jako jsou
lamely na vnitřní ploše pracovního prostoru, písty ve válcích, nebo šnekové plochy
odvalující se o sebe. To k čemu směruje
tento článek je právě vztah olej – chladivo. Jak jistě víte, existuje mnoho druhů
kontaktu s chladivem, a to za různých teplot a tlaků si musí zachovat vlastnosti zaručující hladké mazání. Běžné oleje v kontaktu s čpavkem rychle degradují. Protože
oleje jsou ve své podstatě uhlovodíky a reagují s amoniakem, musí oleje pro toto
chladivo obsahovat taková aditiva, která
výrazně tento proces omezí nebo úplně zastaví. Specialisté ExxonMobil vyvinuli a v našem seznamu prodávaných maziv je několik produktů vhodných pro soustavy plněné
chladivem R-717. Zejména se jedná o oleje Mobil Gargoyle Arctic 68 NH a Mobil
Gargoil Arctic SHC 68 NH, a i když další
oleje jsou použitelné pro chladivo R-717
(Mobil Gargoyle Arctic C Heavy Mobil
Gargoyle Arctic Oil 155, Mobil Gargoyle
Arctic Oil 300, Mobil Gargoyle Arctic SHC
224, Mobil Gargoyle Arctic SHC 226 E,
Mobil Gargoyle Arctic SHC 228, Mobil
Gargoyle Arctic SHC 230) první dva jmenované si zachovávají mimořádné vlastnosti i v kontaktu se čpavkem.
Olej Mobil Gargoyle
Arctic 68 NH
d
Ten byl vyvinut speciálně pro mazání
pístových a šroubových kompresorů. Je
vyráběn z minerálních olejů parafinovou technologií poskytující výborné výkony při nízkých teplotách, nízkou volatilitu a tepelnou stabilitu. Velmi nízká
mísitelnost oleje s čpavkem zabraňuje
zředění vrstvy a minimalizuje přenášení oleje párou. Nízký tlak olejových par
snižuje spotřebu oleje a potřebu doplnění, přičemž brání frakcionaci (zvýšení viskozity).
Základním prvkem chladicí soustavy
(viz. obr.) je kompresor, který nasává odpařené chladivo z výparníku (1), stlačuje
ho a ho jako páru (2) tlačí do kondenzátoru, kde se ochlazuje a zkapalněné (3)
přes expanzní ventil vstupuje do výparníku (4). Díky odpařování chladiva se odebírá teplo z okolí a zároveň se z kapaliny
opět stává pára. Kruh se uzavírá a pára
vstupuje opět do kompresoru. U velkých
soustav se mezi kondenzátor a expanzní
ventil vkládá nádrž, ve které se zkapalněné chladivo ukládá a z něho se oddělují
nežádoucí úsady nebo nečistoty. Chladivo obíhá v uzavřeném okruhu odděleném od okolní atmosféry a je pod stálým
tlakem.
T+T T e c h n i k a a t r h 7 - 8 / 2 0 1 9
chladiv. V minulosti oblíbený freon s obsahem chlóru způsobil díru v ochranné
ozonové vrstvě atmosféry (a pak, že člověk nemá vliv na změny životního prostředí!) byl nahrazen jinými vhodnými látkami. Všechny tyto látky mají větší či
menší vliv na olej a jeho vlastnosti. Chladiv je opravdu hodně. Pro představení našeho unikátního oleje se však zaměříme na
jedno zvlášť povedené a to je amoniak neboli čpavek NH3 a to v podobě jako chladivo s označením R-717. Ukazuje se, že tato chladiva zaznamenávají stálý růst z
důvodu jeho širokého využití v průmyslových chladicích zařízeních i v lehkých komerčních chladicích aplikacích. Jak již bylo zmíněno, olej, který je ve stálém
Výhody lze shrnout následovně d
• Nízká volatilita, pomáhá snížení
spotřeby oleje a omezuje jeho ředění.
• Nízká viskozita podle Brookfielda
(za nízkých teplot) zaručuje dobrou
tekutost olej při nízkých teplotách
a dobré vracení oleje z výparníku.
• Vysoký viskozitní index zaručuje dobré
mazání kompresoru v průběhu
širokého rozmezí provozních teplot
• Kompatibilita s chladivem (velmi nízká
mísitelnost s NH3), přispívá k účinnosti
separátoru oleje.
Olej lze použít zejména pro mazání
velkých průmyslových pístových a šroubových kompresorů používaných např.