Mach_mobil_c_CCB_tiskarna_i.qxd

44

16.8.2019

12:00

Page 44

kompresory l vzduchotechnika

Chlazení a mazání kompresorů

...olej

Mobil Gargoyle Arctic 68 NH

Úvodem malá,

zjednodušená a stručná

exkurze do problematiky

mazání kompresorů

chladicích soustav.

Pro odborníky to budou

věci více jak známé, zatím

co méně zběhlým v této

problematice, ušetřím

čas hledání na internetu.

Vztah olej – chladivo

d

Co je, ale pro nás nejdůležitější je fakt, že

spolu s chladivem obíhá i olej, který slouží

pro mazání kompresoru, které jsou různé

konstrukce. Počínaje lamelovými pro malé soustavy, přes pístové i několikastupňové až po šroubové. Všechny vyžadují mazání hlavně kluzných částí, jako jsou

lamely na vnitřní ploše pracovního prostoru, písty ve válcích, nebo šnekové plochy

odvalující se o sebe. To k čemu směruje

tento článek je právě vztah olej – chladivo. Jak jistě víte, existuje mnoho druhů

kontaktu s chladivem, a to za různých teplot a tlaků si musí zachovat vlastnosti zaručující hladké mazání. Běžné oleje v kontaktu s čpavkem rychle degradují. Protože

oleje jsou ve své podstatě uhlovodíky a reagují s amoniakem, musí oleje pro toto

chladivo obsahovat taková aditiva, která

výrazně tento proces omezí nebo úplně zastaví. Specialisté ExxonMobil vyvinuli a v našem seznamu prodávaných maziv je několik produktů vhodných pro soustavy plněné

chladivem R-717. Zejména se jedná o oleje Mobil Gargoyle Arctic 68 NH a Mobil

Gargoil Arctic SHC 68 NH, a i když další

oleje jsou použitelné pro chladivo R-717

(Mobil Gargoyle Arctic C Heavy Mobil

Gargoyle Arctic Oil 155, Mobil Gargoyle

Arctic Oil 300, Mobil Gargoyle Arctic SHC

224, Mobil Gargoyle Arctic SHC 226 E,

Mobil Gargoyle Arctic SHC 228, Mobil

Gargoyle Arctic SHC 230) první dva jmenované si zachovávají mimořádné vlastnosti i v kontaktu se čpavkem.

Olej Mobil Gargoyle

Arctic 68 NH

d

Ten byl vyvinut speciálně pro mazání

pístových a šroubových kompresorů. Je

vyráběn z minerálních olejů parafinovou technologií poskytující výborné výkony při nízkých teplotách, nízkou volatilitu a tepelnou stabilitu. Velmi nízká

mísitelnost oleje s čpavkem zabraňuje

zředění vrstvy a minimalizuje přenášení oleje párou. Nízký tlak olejových par

snižuje spotřebu oleje a potřebu doplnění, přičemž brání frakcionaci (zvýšení viskozity).

Základním prvkem chladicí soustavy

(viz. obr.) je kompresor, který nasává odpařené chladivo z výparníku (1), stlačuje

ho a ho jako páru (2) tlačí do kondenzátoru, kde se ochlazuje a zkapalněné (3)

přes expanzní ventil vstupuje do výparníku (4). Díky odpařování chladiva se odebírá teplo z okolí a zároveň se z kapaliny

opět stává pára. Kruh se uzavírá a pára

vstupuje opět do kompresoru. U velkých

soustav se mezi kondenzátor a expanzní

ventil vkládá nádrž, ve které se zkapalněné chladivo ukládá a z něho se oddělují

nežádoucí úsady nebo nečistoty. Chladivo obíhá v uzavřeném okruhu odděleném od okolní atmosféry a je pod stálým

tlakem.

T+T T e c h n i k a a t r h 7 - 8 / 2 0 1 9

chladiv. V minulosti oblíbený freon s obsahem chlóru způsobil díru v ochranné

ozonové vrstvě atmosféry (a pak, že člověk nemá vliv na změny životního prostředí!) byl nahrazen jinými vhodnými látkami. Všechny tyto látky mají větší či

menší vliv na olej a jeho vlastnosti. Chladiv je opravdu hodně. Pro představení našeho unikátního oleje se však zaměříme na

jedno zvlášť povedené a to je amoniak neboli čpavek NH3 a to v podobě jako chladivo s označením R-717. Ukazuje se, že tato chladiva zaznamenávají stálý růst z

důvodu jeho širokého využití v průmyslových chladicích zařízeních i v lehkých komerčních chladicích aplikacích. Jak již bylo zmíněno, olej, který je ve stálém

Výhody lze shrnout následovně d

• Nízká volatilita, pomáhá snížení

spotřeby oleje a omezuje jeho ředění.

• Nízká viskozita podle Brookfielda

(za nízkých teplot) zaručuje dobrou

tekutost olej při nízkých teplotách

a dobré vracení oleje z výparníku.

• Vysoký viskozitní index zaručuje dobré

mazání kompresoru v průběhu

širokého rozmezí provozních teplot

• Kompatibilita s chladivem (velmi nízká

mísitelnost s NH3), přispívá k účinnosti

separátoru oleje.

Olej lze použít zejména pro mazání

velkých průmyslových pístových a šroubových kompresorů používaných např.