32
obrábìní a strojírenství I svaøování I nástroje I náøadí
NOVÉ ŘEZNÉ NÁSTROJE
PRO ŽELEZNIČNÍ SEKTOR
Železniční průmysl
je jedním z hlavních
spotřebitelů řezných
nástrojů a společnost
ISCAR zvyšuje svou roli
dodavatele komplexních
projektů pro toto
klíčové odvětví, které
zahrnuje základní
prvky, splňující potřebu
řešení technologií,
efektivní produktivitu,
zkrácení doby obrábění
a snížení nákladů. To vše
vyžaduje širokou škálu
standardních i na míru
šitých nástrojů.
obrábění a řezné podmínky, aby zajistily,
že vyráběné nástroje překonají materiálová a výrobní omezení a že poskytnou
nejlepší řešení specifickým potřebám výrobců železničních částí.
Jako příklad této dynamiky je užitečné
uvažovat o tom, jak jsou nové nástroje
a procesy přizpůsobeny komponentům
strojního podvozku a kolejových křížení. Rám podvozku je využíván ve všech
třech hlavních kategoriích železničního
sektoru: tramvajové městské dopravy,
osobní železniční dopravy a nákladní
železniční dopravy. Křížení kolejí a výhybky jsou také jednou z nejběžněji vyráběných součástí.
Rotační nástroje
Obrábění železničních částí představuje výzvu pro vlastní výrobce i výrobce
řezných nástrojů, kteří se musí potýkat
s řadou omezení – jako jsou obrobky relativně velké velikosti, složité konstrukce a komplikovaný konečný obrobený
profil – spolu s potřebou odstranit velký
objem materiálu, zajistit předvídatelnou
životnost nástroje a vyhnout se vysokým
nákladům na údržbu.
Při výběru správných nástrojů a destiček
pro každou úlohu je třeba vzít v úvahu určité parametry, například typ materiálu,
který má být obráběn, stav součásti, dostupný obráběcí stroj, jeho stav a výkonové charakteristiky, upínací přípravky apod.
Hlavním faktorem při optimálním vývoji
nástrojů je vytvoření virtuálního výrobního prostředí, které simuluje procesy
d
Mnohé operace pro obrábění železničních částí zahrnují rotační nástroje, především pro frézovací a vrtací operace.
Při frézování se dí ky velkému objemu
odstraněného materiálu používají kuželovité i profilově ježkové frézy s vyměnitelnými destičkami. Frézy s tangenciálně
upnutými destičkami mají lepší možnosti pro zlepšení pevnosti nástroje a zajištění vyšší hustoty zubů, což vede ke zvýšení produktivity. V mnoha případech
frézování železničních částí vyžaduje
prodloužené nástroje s velkým vyložením. Modulární konfigurace frézovacích
nástrojů nabízí flexibilní a ekonomickou
alternativu k výkonným ježkovým frézám s integrálním tělesem.
Frézovací tělesa T490 –
Modulární řešení
řady ježkových fréz, které se nacházejí
na čele nástroje, se podí lejí nejen na
bočním, ale i čelním frézování, dochází
u nich k většímu zatížení a jejich dřívějšímu opotřebení ve srovnání s ostatními
břity. U fréz s integrálním břitem může
náhlé poškození destičky první řady
způsobit vá žné poškození celé frézy
a dokonce ji nevratně poškodit. V modulární sestavě lze každou poškozenou
část vyměnit jednotlivě, což umožňuje
efektivní provoz a prodlouženou životnost nástroje.
Všechny nové frézy jsou navrženy s chlazením středem, aby se adekvátně prodloužila životnost nástroje a zlepšil se odchod
třísek v problematických oblastech. Především v dutinách a při velkých bočních
úběrech. To je obzvláště významné pro
tangenciální nástroje, umožňující opravdu
výkonné operace a produktivitu.
Čelní frézování
d
Nově zavedená řada nástrojů T890
představuje řadu čelních fréz pro hrubovací a polohrubovací obrábění s tangenciálně upnutými 8břitými destičkami určenými pro čelní operace a boční
úběry na výhybkách a rámech podvozků. Destičky mají odlišnou řeznou geometrii, určenou pro obrábění různých
druhů materiálů.
d
Kombinace základních těles a prodloužení zajišťuje celou řadu rozší řených frézovacích sestav s různými délkami řezných břitů. Modulární rozší řená sestava
má další výhodu při zefektivňování operací. Vzhledem k tomu, že destičky první
T+T T e c h n i k a a t r h 7 - 8 / 2 0 1 9
iscar_c_schunk_i.indd 32
16.8.2019 12:11:38