32

obrábìní a strojírenství I svaøování I nástroje I náøadí

NOVÉ ŘEZNÉ NÁSTROJE

PRO ŽELEZNIČNÍ SEKTOR

Železniční průmysl

je jedním z hlavních

spotřebitelů řezných

nástrojů a společnost

ISCAR zvyšuje svou roli

dodavatele komplexních

projektů pro toto

klíčové odvětví, které

zahrnuje základní

prvky, splňující potřebu

řešení technologií,

efektivní produktivitu,

zkrácení doby obrábění

a snížení nákladů. To vše

vyžaduje širokou škálu

standardních i na míru

šitých nástrojů.

obrábění a řezné podmínky, aby zajistily,

že vyráběné nástroje překonají materiálová a výrobní omezení a že poskytnou

nejlepší řešení specifickým potřebám výrobců železničních částí.

Jako příklad této dynamiky je užitečné

uvažovat o tom, jak jsou nové nástroje

a procesy přizpůsobeny komponentům

strojního podvozku a kolejových křížení. Rám podvozku je využíván ve všech

třech hlavních kategoriích železničního

sektoru: tramvajové městské dopravy,

osobní železniční dopravy a nákladní

železniční dopravy. Křížení kolejí a výhybky jsou také jednou z nejběžněji vyráběných součástí.

Rotační nástroje

Obrábění železničních částí představuje výzvu pro vlastní výrobce i výrobce

řezných nástrojů, kteří se musí potýkat

s řadou omezení – jako jsou obrobky relativně velké velikosti, složité konstrukce a komplikovaný konečný obrobený

profil – spolu s potřebou odstranit velký

objem materiálu, zajistit předvídatelnou

životnost nástroje a vyhnout se vysokým

nákladům na údržbu.

Při výběru správných nástrojů a destiček

pro každou úlohu je třeba vzít v úvahu určité parametry, například typ materiálu,

který má být obráběn, stav součásti, dostupný obráběcí stroj, jeho stav a výkonové charakteristiky, upínací přípravky apod.

Hlavním faktorem při optimálním vývoji

nástrojů je vytvoření virtuálního výrobního prostředí, které simuluje procesy

d

Mnohé operace pro obrábění železničních částí zahrnují rotační nástroje, především pro frézovací a vrtací operace.

Při frézování se dí ky velkému objemu

odstraněného materiálu používají kuželovité i profilově ježkové frézy s vyměnitelnými destičkami. Frézy s tangenciálně

upnutými destičkami mají lepší možnosti pro zlepšení pevnosti nástroje a zajištění vyšší hustoty zubů, což vede ke zvýšení produktivity. V mnoha případech

frézování železničních částí vyžaduje

prodloužené nástroje s velkým vyložením. Modulární konfigurace frézovacích

nástrojů nabízí flexibilní a ekonomickou

alternativu k výkonným ježkovým frézám s integrálním tělesem.

Frézovací tělesa T490 –

Modulární řešení

řady ježkových fréz, které se nacházejí

na čele nástroje, se podí lejí nejen na

bočním, ale i čelním frézování, dochází

u nich k většímu zatížení a jejich dřívějšímu opotřebení ve srovnání s ostatními

břity. U fréz s integrálním břitem může

náhlé poškození destičky první řady

způsobit vá žné poškození celé frézy

a dokonce ji nevratně poškodit. V modulární sestavě lze každou poškozenou

část vyměnit jednotlivě, což umožňuje

efektivní provoz a prodlouženou životnost nástroje.

Všechny nové frézy jsou navrženy s chlazením středem, aby se adekvátně prodloužila životnost nástroje a zlepšil se odchod

třísek v problematických oblastech. Především v dutinách a při velkých bočních

úběrech. To je obzvláště významné pro

tangenciální nástroje, umožňující opravdu

výkonné operace a produktivitu.

Čelní frézování

d

Nově zavedená řada nástrojů T890

představuje řadu čelních fréz pro hrubovací a polohrubovací obrábění s tangenciálně upnutými 8břitými destičkami určenými pro čelní operace a boční

úběry na výhybkách a rámech podvozků. Destičky mají odlišnou řeznou geometrii, určenou pro obrábění různých

druhů materiálů.

d

Kombinace základních těles a prodloužení zajišťuje celou řadu rozší řených frézovacích sestav s různými délkami řezných břitů. Modulární rozší řená sestava

má další výhodu při zefektivňování operací. Vzhledem k tomu, že destičky první

T+T T e c h n i k a a t r h 7 - 8 / 2 0 1 9

iscar_c_schunk_i.indd 32

16.8.2019 12:11:38