manipulaèní technika I doprava I automobilový prùmysl

l

odstávkám výrazně méně často než ty společnosti, které o jeřáb pečují pouze v rámci

zákonných revizí. Pravidelná a nadstandartní

péče o jeřáby se prokazatelně vyplácí,“ říká

Jiří Herian. Spolehlivost jeřábů je jedním z kritérií, které je třeba mít na paměti již při jejich

pořizování. Jak potvrzují závěry Crane Monitoru, firmy, které používají pouze jeřáby Demag či Konecranes, čelily vážným poruchám

jeřábů v loňském roce výrazně méně často

než společnosti, které používají jiné značky

Zájem firem

op

pravidelnou údržbu narůstá

d

Podle Jiřího Heriana začínají firmy v průběhu posledních dvou let problematice údržby

věnovat větší pozornost, což dokládají také

data z Crane Monitoru například u kontrol

jeřábových drah. Jeřáby musejí po kolejích

jeřábové dráhy pojíždět s minimálním vychýlením a bez drhnutí. Nesprávná geometrie

jeřábu nebo jeřábové dráhy vede k předčasnému opotřebení kol a kolejnic, což má za

následek drahé opravy a prostoje. Zákon

nařizuje kontrolovat geometrii jeřábových

drah jedenkrát za pět let. Dobrou zprávou

je, že většina firem tyto intervaly dodržuje,

a některé firmy provádí kontroly i častěji.

Téměř polovina dotazovaných společností

provádí kontroly rovnoběžnosti jeřábových

drah minimálně jednou ročně, samotné jeřáby pak kontroluje nad rámec zákonných revizí dokonce 73 % respondentů! Majitelé či

akcionáři si dobře uvědomují, že pravidelná

péče o jeřáby a jeřábové dráhy snižuje riziko

odstávky výroby z důvodu poruchy jeřábu

či kladkostroje a v konečném důsledku vede

k úsporám nákladů. Pokud však přesto k odstávce dojde, trvá kratší dobu.

Zvýšený zájem o pravidelný servis jeřábové

techniky potvrzuje i obchodní ředitel Jiří Herian: „Díky fúzi německého Demagu se světovou jedničkou, finskou společností Konecranes, jsme rozšířili naši nabídku servisních

služeb a nyní zajišťujeme servis jeřábů všech

značek. V posledních letech evidujeme každoročně 20% nárůst počtu zákazníků, kteří

s námi uzavírají servisní smlouvu, a mají tak

zaručený pravidelný servis všech svých jeřábů

bez ohledu na to, jakou značku používají.“

87

Přichází trend p

prediktivní údržby d

y

V dnešní době díky nástupu moderních

technologií ustupují tradiční způsoby preventivní údržby strojů trendu tzv. prediktivní údržby, tedy včasného zásahu ještě

před tím, než dojde k poruše výrobního

zařízení. Pomocí softwarového sledování daného zařízení systém na základě

nashromážděných údajů sám vyhodnotí, zda je vhodná prohlídka či servis bez

ohledu na plánovanou preventivní údržbu. Díky tomu firmy dokáží minimalizovat

nenadálé odstávky strojů a eliminovat tak

neplánované a tudíž ekonomicky náročné prostoje ve výrobě. Servisní zásahy lze

naplánovat na nejvhodnější dobu. „V loňském roce se v porovnání s rokem 2016

téměř zdvojnásobil počet firem, které

využívají automatický monitoring stavu

jeřábů. Očekáváme i nadále narůstající

zájem o tyto služby a naši servisní technici jsou připraveni požadavkům zákazníků

vyhovět,“ uzavírá Jiří Herian.

p

www.konecranes.cz

www.demagcranes.com

Co je automatický

monitoring stavu jeřábů?

Automatický monitoring stavu jeřábů

je účinný systém včasného varování.

Informuje uživatele jeřábu mimo jiné

o provozních chybách stejně, jako by

byli po celou dobu na místě. Systém pomáhá spolehlivě zvládat nenadálé situace a vyzývá uživatele k aktivní reakci

ještě před náhlým rizikem výpadku.

Automatický monitoring identifikuje

potenciální prostoje ještě dříve, než

nastanou a umožňuje tak naplánovat

výměnu náhradních dílů v dostatečném časovém předstihu. Systémy

pro automatický monitoring nabízí ke

svým jeřábům přední výrobci zdvihací

techniky, najít je lze např. pod názvy

StatusControl či TrueConnect, kdy má

zákazník i výrobce přístup k veškerým

datům o jeřábu on-line.

w w w. t e c h n i k a a t r h . c z

demag_c.indd 87

30.9.2019 13:51:11