50

elektrotechnika l energetika l elektromobilita

Proč je elektromobil lepší

než spalovací vozidlo?

Nejčastější mýty a omyly

Elektromobil nekouří ve Vaší garáži, ani u Vašeho domu,

ani ve Vašem městě. Nejde jen o NOx, rakovinotvorné

částice PM, nebo CO2. Při dieeselgate se ukázalo, že

skutečné emise při provozu všech spalovacích vozidel

jsou větší než měřené ve zkušebnách.

Ach ano, elektromobily mají nepřímé

emise z výroby elektřiny. Ale stejné

emise jsou i z výroby a dopravy benzínu, nafty i plynu. Spalovací vozidlo se

dožívá až 25 let. Průměrné stáří v ČR je

14 let. Jak stárne, zhoršuje se filtr pevných částic. Cena nového je srovnatelná s cenou celého vozu a tak bývá často demontován.

Elektromobil jak stárne, tak energetiky

nepřímé emise z výroby elektřiny se snižují, navíc se více sledují a kontrolují. Demontovat filtry je pro elektrárnu nemožné.

Roste také podíl solární a větrné energie.

Energii pro elektromobil si můžete vyrobit sami. Atmosféra je naše velká garáž.

Necháte snad nastartované auto ve své

garáži?

Vyplatí se počítat

d

To rozladění, když zase platíte tisíce korun

za plnou nádrž, elektromobilisté neznají.

Jezdí za 0,40 Kč/km nebo zdarma.

Když si kupujete nové spalovací auto,

nevědomky uzavíráte kupní smlouvu na

palivo průměrně za 960 000 Kč a dalších

360 tisíc za servis motoru, čerpadel, převodovky a výfuku. Pokud spalovací auto

nezničíte včas, budete to muset Vy nebo

příští majitelé zaplatit.

Máte-li auto na splátky, tak si spočítejte

celkové náklady včetně paliva a servisu.

T + T Technika a trh 11/2021

Elektromobil nezná výměny oleje, ani rozvodů, ani výfuku nebo filtrů pevných částic. Díky rekuperaci energie brzdové obložení vydrží násobně déle. Baterie vydrží až 20 let.

U běžného elektromobilu budete mít

splátky vyšší, ale za palivo a servis ušetříte

víc. U luxusního elektormobilu budou

splátky vyšší, ale až je doplatíte, budete

jezdit levně.

Jednoduše se ovládá

d

Zeptejte se kohokoli, kdo má elektromobil. Spalovací auto už si nekoupí. Ovládání je pohodlné, a jednoduché.

Jen jednou nohou a ruce nemusíte sundávat z volantu. Chcete se dobře cítit při řízení? Nezabývat se tím, co zařadit za rychlost, nebo zda automat včas zařadí to co

chcete? Nepřemýšlet, jak se rozjet do

kopce a kolik přidat plynu, aby motor nezhasl? Nebát se, zda v zimě nastartujete?

Mít nezávislé topení nebo automaticky

spuštěnou klimatizaci, i když nejste v autě? Nebát se drahé závady na motoru nebo filtru pevných částic, i když jezdíte jen

krátké trasy? Pak je elektromobil tím

správným autem pro Vás.

Zajímá Vás, kde se bere bohatství? Které

státy pomocí těžby paliv i technologií

ovlivňují jiné? Nebylo by lepší spotřebovat

elektrickou energii, kterou si umíme vyrobit doma, na střeše firmy, nebo v ČR?

Víte, že paliva jsou vlastně solární energie, která se na naší planetě akumulovala ve formě živých organismů miliony let

a že hrozí, že za pár generací je spálíme?

Nebudou nové elektrárny

d

Není pravda, že kvůli elektromobilům bude třeba stavět nové elektrárny. 1 000 000

elektromobilů ročně spotřebuje 4 TWh.

V ČR vyrobíme 90 TWh ročně. Milion

elektromobilů spotřebuje méně než 5 %

dnešní výroby. Přitom elektrárny jsou vytížené na 50 %, v noci mohou nabíjet. Česko ročně vyveze saldo 17 TWh elektřiny.

I kdyby se do roku 2035 nepostavily žádné elektrárny, elektřina kterou vyvážíme,

by stačila pro 4 mil. elektromobilů v Česku, které budou denně v provozu.

Náhrada baterií vodíkem?

d

Existuje hodně lidí, kteří stávající elektromobilitu s bateriemi považují za slepou

větev a prosazují jako pohon vodík.

Vodíkový automobil je rovněž elektromobil a také obsahuje baterii. Jen menší. Reakcí vodíku se vzdušným kyslíkem

vzniká elektřina. Ukládá se do baterie.

Ta pokrývá zvýšenou spotřebu elektromotoru při rozjezdu. Při brzdění se naopak do baterie ukládá rekuperovaná

elektřina. Vždy však vodíkové auto pohání elektromotor. Musí mít baterii nebo jiné úložiště elektřiny, třeba superkapacitory.

V čem je tedy dnes problém s vodíkovými elektromobily? Proces výroby vodíku,

jeho skladování, přečerpávání, přepravy,

skladování, přečerpávání a spotřeby v autě

je energeticky nesmírně náročný a technologicky složitý. Příliš se neliší od ropných

paliv. Asi nejvýstižnější porovnání bateriové a vodíkové technologie obsahuje obrázek. Na něm je výroba vodíku z vody. Ale

dnes se drtivá většina vodíku vyrábí energeticky ještě náročněji ze zemního plynu.

CO2 se prostě vypustí do atmosféry ještě

před spálením.

p

www.asep.cz