elektrotechnika l energetika l elektromobilita
Dobíjecích stanic
na elektromobily stále přibývá
Na výstavbu dobíjecí a plnící infrastruktury včetně nákupu vozidel na alternativní
pohon by v letech 2021 až 2027 mělo jít nejméně 16,45 mld. Kč. A to z evropských
fondů i z národních zdrojů v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva
dopravy, Ministerstva pro místní rozvoj či Ministerstva životního prostředí.
Podpora se týká samozřejmě i elektromobility – stanic i vozů.
„Dynamická výstavba stanic je dobrou
zprávou pro rozvoj elektromobility v Česku. Právě dostatečně hustá síť povyšuje
elektrická auta na pohodlný dopravní prostředek i při cestování mezi městy. S výstavbou infrastruktury skutečně nemůžeme otálet, počet čistých elektromobilů
a hybridů se brzy dostane do řádů desítek
tisíc. Důležité bude zároveň transformovat náš automobilový průmysl směrem
k výrobě elektromobilů, včetně například
výstavby továrny na baterie, tzv. gigafactory, přímo v Česku. Na tom intenzivně
pracujeme,“ říká místopředseda vlády a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel
Havlíček.
Podle Národního plánu čisté mobility by
v Česku do roku 2030 mělo jezdit 220 tisíc až 500 tisíc elektromobilů, 800 až
1 200 elektrobusů a fungovat 19 000 až
35 000 dobíjecích bodů (plnících stanic)
na elektřinu. Cestování elektrickými vozy
se přitom zlepšuje a zájem o elektromobily stoupá právě díky rostoucí nabídce veřejných dobíjecích stojanů. Jubilejní 300.
dobíjecí bod společnosti ČEZ tak dnes
v Nymburce uvedl do provozu místopředseda vlády a ministr průmyslu, obchodu
a dopravy Karel Havlíček.
„Rychle stoupající počet elektroaut je
jednoznačným trendem. Výstavbou spolehlivé celorepublikové sítě veřejných dobíjecích stanic podporujeme elektromobilitu nejen v České republice, ale i v rámci
širšího středoevropského regionu. Řidičům
u většiny stojanů navíc garantujeme odběr
skutečně bezemisní energie, a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných
zdrojů,“ dodává předseda představenstva
a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.
„Dlouhodobě usilujeme o to, aby Nymburk byl vnímaný jako místo pro klidný
a zdravý život. Elektromobily se stávají stále dostupnější alternativou k autům se
spalovacím motorem a my je považujeme
za jeden z hlavních směrů, jak ve městě
snižovat hladinu hluku, prašnosti a emisí.
První rychlodobíjecí stanice v Nymburce
je proto velká věc a pro naše spoluobčany
důkaz, budoucnost dopravy je doslova za
humny,“ upřesňuje starosta města Nymburk Tomáš Mach.
Veřejná síť dobíjecích stanic se rozšiřuje
díky spolupráci napříč veřejným a soukromým sektorem. Dnes otevřená stanice je
hned u nymburského Kauflandu.
„K prioritám společnosti Kaufland patří
ochrana životního prostředí a trvale udržitelný rozvoj. Vnímáme, rostoucí zájem
o elektromobilitu, a proto jsme rádi, že
můžeme našim zákazníkům v této oblasti
nabídnout také možnost dobíjení elektromobilů u našich prodejen během nákupu.
V této spolupráci s ČEZ budeme pokračovat i v dalších lokalitách napříč celou Českou republikou,“ říká členka vedení a ředitelka oblasti Správa společnosti Kaufland
Klára Beňačková.
V České republice je aktuálně registrováno více než 6 000 elektromobilů, z toho
přes 3 300 jich přibylo v loňském roce.
Počítadlo za letošní tři měsíce zatím ukazuje 585 nových čistě elektrických aut.
Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních
prodejích v řádu tisíců elektromobilů
a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších
vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta stávají běžnou
součástí provozu. Zásadně s tím pomáhá
dříve uvedená veřejná podpora v souladu
s Národním plánem čisté mobility. Ten
kromě zmiňovaných ambicí v oblasti
elektromobility přepokládá také to, že do
roku 2030 bude v České republice 80 dobíjecích stanic na vodík a jezdit 40 000 až
50 000 vodíkových osobních automobilů
a 870 autobusů na tento pohon.
p
www.technikaatrh.cz
41