manipulační technika l doprava
Nová výbava pro
vozíky Linde
šetří čas a energii
Vychystávání zboží patří mezi nejnáročnější logistické operace ve všech oborech,
ať už se jedná o velkoobchody s potravinami, dodavatelské řetězce pro automobilky nebo třeba supermarkety pro kutily.
Podstatnou částí procesu vychystávání je
přecházení pracovníků mezi regály a vychystávacími vozíky. Jedná se o časově
i fyzicky náročnou činnost, která však na
rozdíl od vlastního vychystávání zboží nepřináší žádnou přidanou hodnotu pro
vozíku „Následuj mě“. Pokud se operátor
zastaví, zastaví se také vozík. Tím umožní
operátorovi přemístit zboží přímo z regálu
na paletu bez zbytečného přecházení. Pokud obsluha pokračuje v chůzi, vozík také
samostatně pokračuje v jízdě. Tímto způsobem se zaměstnanec pohybuje u vozíku, aniž by musel neustále nastupovat na
místo řidiče a znovu z něho vystupovat.
Funkce vozíku „Následuj mě“ je spuštěna
automaticky v okamžiku, jakmile vozík pro-
nastavit s centimetrovou přesností. Na
konci uličky se vozík vždy automaticky zastaví. Díky tomu nedochází ke kolizi s jinými vozíky ve skladu. Nasednutím do vozíku zaměstnanec ukončí poloautomatický
režim a může vozík manuálně navést do
další uličky.
Bezpečnost provozu
poloautomatických vozíků
d
Bezpečnost je pro provoz poloautomatických vozíků klíčová. Proto vybavila
společnost Linde Material Handling
své vychystávací vozíky N20 SA a N20
C SA vysoce výkonným bezpečnostním
skenerem, který je vždy schopen detekovat osoby nebo další vozíky v bezprostředním okolí. Skener, který je namontován velmi nízko na šasi, dokáže
rozpoznat i jiné neočekávané překážky, a tak je schopen efektivně zabránit
kolizím a nehodám. Aby nedocházelo
k poškození regálů a také aby měli
operátoři dostatek volného prostoru
pro práci, udržuje vozík minimální
vzdálenost 50 cm od regálů, případně
a může mít rovněž nastaven delší odstup od začátku uličky.
Vynikající výsledky
testování poloautomatického
vychystávání
skladovací proces. „Dokonce i pouhých
pár sekund strávených chůzí během každé manipulační operace znamená v součtu
mnoho ztraceného času v průběhu pracovního dne. Těchto několik málo neustále
se opakujících kroků zvyšuje únavu obsluhy
a spotřebovává energii, která by se dala
lépe a efektivněji využít, kdyby se obsluha
plně věnovala bezchybnému vychystávání,”
říká Philipp Stephan, produktový manažer
pro automatizaci a intralogistická řešení
ve společnosti Linde Material Handling.
Funkce vozíku „Následuj mě“ d
Jedním z nejběžnějších procesů, které
probíhají ve skladech, je vychystávání
na jedné straně regálu, během kterého
zaměstnanec kráčí podél regálů. Tuto aktivitu podporuje poloautomatická funkce
jde určitým bodem u vozíku, tzv. virtuální
stěnou.
Funkce vozíku Stop-and-go
d
Pokud má být vozík nakládán z obou
stran, lze využít funkci Stop-and-go. Vozík
se pak pohybuje uprostřed uličky konstantní rychlostí a je obsluhou řízen pomocí dálkového ovladače. V tomto režimu může operátor chodit za vozíkem na
obě strany uličky a na vozík ukládat vychystávané zboží. Tento režim provozu se
dobře uplatní převážně v menších skladech. Také zde je hlavní výhodou skutečnost, že obsluha nemusí neustále nastupovat a vystupovat z kabiny řidiče a vracet
se na místo operátora.
Obě funkce jsou založeny na ultra širokopásmové rádiové technologii a lze je
d
Poloautomatické vychystávání od Linde
Material Handling bylo podrobeno důkladným testům. „Vlastní testy založené
na pracovních cyklech odvozených ze
skutečných operací ukázaly, že ve srovnání s manuálním vychystáváním lze výkon
zvýšit až o 20 procent. Nová varianta vozíku se obvykle vyplatí již
za krátkou dobu. Je to díky
kratším trasám a většímu
provoznímu pohodlí. Dosáhneme tak vyššího výkonu operátorů při vychystávání a snížíme
i množství nákladných chyb,“ uvádí Philipp Stephan z Linde Material Handling.
V současné době stále rostou požadavky na zaměstnance skladu: jde o stálou
snahu o zrychlování vychystávání, snižování chybovosti a zároveň je nutné dbát
na prevenci zdravotních problémů. To dává obrovský prostor pro další optimalizaci
skladové logistiky, kterou mohou přinést
právě vychystávací vozíky SA (poloautomatická výbava) s nosností až 2 tuny, protože oba režimy poloautomatického pojezdu významně zkracují celkové
absolvované pěší vzdálenosti při vychystávání v uličkách. Současně také odpadá
časté nastupování a vystupování z vozíku,
což nejenom snižuje riziko nehod, ale má
hlavně pozitivní vliv na výkon manipulace
a produktivitu.
p
www.linde-mh.cz
www.technikaatrh.cz
57