elektrotechnika l energetika l elektromobilita
První jaderná rychlodobíječka v ČR
– Jaderná elektrárna Dukovany
funguje přes 200 stanic ABB. Odhadujeme, že zhruba polovina z tří tisíc loni nově
registrovaných elektromobilů pravidelně
odebírá energii v síti ČEZ. Letos bychom
navzdory pokračující pandemii chtěli
udržet loňské tempo výstavby nových,
převážně rychlodobíjecích stanic,” dodal
Chmelík.
Evropská asociace výrobců automobilů
ovšem identifikuje závažný problém. Tím je
fakt, že počet instalací nových dobíjecích
stanic výrazně zaostává za strmým nárůstem prodejů elektromobilů. Konkrétně
udává, že za poslední tři roky se jejich počet ve státech EU zvýšil o 110 %. V případě
nabíječek to byl nárůst o pouhé tři pětiny z
předchozího počtu. Ve výsledku může druhé brzdit první, jelikož nedostatečná infrastruktura, typická absencí dobíjecích stanic,
povede k nevoli uživatelů elektromobily využívat při delších cestách. Zásadně tak utrpí jejich konkurenceschopnost. Jediným
možným řešením je intenzivní zapojení státu i soukromých firem, jež budou koncovým uživatelům poskytovat kompletní servis i s možnostmi pro domácí nabíjení.
Praha zapojí do hry
systém veřejného osvětlení
d
Magistrát hlavního města Prahy předpokládá, že počet uživatelů elektromobilů na
území města nadále poroste. K roku 2030
jej odhaduje na zhruba 200 tisíc vozidel.
Energeticky doufá, že je bude moci saturovat ze systému veřejného osvětlení. Tzv.
chytré lampy mají totiž pro elektromobilitu značný potenciál.
„Obecně je příchod elektromobility velkým tématem pro městskou infrastrukturu.
Klíčovým faktorem je, jakou cestou dostaneme dostatečný energetický příkon na
konkrétní místa – abychom neohrozili
energetickou bezpečnost města. Proto
jsme už v minulém roce spustili synergický
proces obnovy sítě veřejného osvětlení,
kdy posilujeme přenosovou kapacitu této
soustavy. Počítáme s tím, že právě lampy
veřejného osvětlení by se měly stát v budoucnu pilířem soustavy takzvaného pomalého dobíjení elektromobilů,” odhalil
plány magistrátu radní pro oblast správy
městského majetku Jan Chabr (TOP 09).
Ten předpokládá, že do šesti let by Praha
mohla mít nainstalovány až 3 tisíce dobíjecích míst, kdy každé z nich dokáže obsluhovat dvě vozidla současně.
Ze všech dobíjecích stanic na území Evropské unie je pouze každá sedmá tzv.
rychlodobíjecí. To představuje počet
zhruba 28,5 tisíce, zbytek tvoří například
i pouhé zásuvky v autodílnách o výkonu
22 kilowatt. Podle analytiků je problémem
i nízká poptávka českých společností, které nemají dostatečnou vůli doplňovat své
firemní flotily právě vozidly na elektrický
pohon. Upozorňují, že situace v západní
Evropě je diametrálně odlišná. Technologický pokrok by tuto bariéru mohl prolomit. Technická řešení firem jako je ABB
jsou navíc stále dokonalejší, a ultrarychlé
nabíječky by se do budoucna mohly stát
standardem. S výkonem 100 až 150 kilowatt by bylo možné elektromobil dobít na
maximum během několika málo desítek
minut, což by značně zvýšilo operabilitu
vozových parků.
p
www.technikaatrh.cz
43