elektrotechnika l energetika l elektromobilita

První jaderná rychlodobíječka v ČR

– Jaderná elektrárna Dukovany

funguje přes 200 stanic ABB. Odhadujeme, že zhruba polovina z tří tisíc loni nově

registrovaných elektromobilů pravidelně

odebírá energii v síti ČEZ. Letos bychom

navzdory pokračující pandemii chtěli

udržet loňské tempo výstavby nových,

převážně rychlodobíjecích stanic,” dodal

Chmelík.

Evropská asociace výrobců automobilů

ovšem identifikuje závažný problém. Tím je

fakt, že počet instalací nových dobíjecích

stanic výrazně zaostává za strmým nárůstem prodejů elektromobilů. Konkrétně

udává, že za poslední tři roky se jejich počet ve státech EU zvýšil o 110 %. V případě

nabíječek to byl nárůst o pouhé tři pětiny z

předchozího počtu. Ve výsledku může druhé brzdit první, jelikož nedostatečná infrastruktura, typická absencí dobíjecích stanic,

povede k nevoli uživatelů elektromobily využívat při delších cestách. Zásadně tak utrpí jejich konkurenceschopnost. Jediným

možným řešením je intenzivní zapojení státu i soukromých firem, jež budou koncovým uživatelům poskytovat kompletní servis i s možnostmi pro domácí nabíjení.

Praha zapojí do hry

systém veřejného osvětlení

d

Magistrát hlavního města Prahy předpokládá, že počet uživatelů elektromobilů na

území města nadále poroste. K roku 2030

jej odhaduje na zhruba 200 tisíc vozidel.

Energeticky doufá, že je bude moci saturovat ze systému veřejného osvětlení. Tzv.

chytré lampy mají totiž pro elektromobilitu značný potenciál.

„Obecně je příchod elektromobility velkým tématem pro městskou infrastrukturu.

Klíčovým faktorem je, jakou cestou dostaneme dostatečný energetický příkon na

konkrétní místa – abychom neohrozili

energetickou bezpečnost města. Proto

jsme už v minulém roce spustili synergický

proces obnovy sítě veřejného osvětlení,

kdy posilujeme přenosovou kapacitu této

soustavy. Počítáme s tím, že právě lampy

veřejného osvětlení by se měly stát v budoucnu pilířem soustavy takzvaného pomalého dobíjení elektromobilů,” odhalil

plány magistrátu radní pro oblast správy

městského majetku Jan Chabr (TOP 09).

Ten předpokládá, že do šesti let by Praha

mohla mít nainstalovány až 3 tisíce dobíjecích míst, kdy každé z nich dokáže obsluhovat dvě vozidla současně.

Ze všech dobíjecích stanic na území Evropské unie je pouze každá sedmá tzv.

rychlodobíjecí. To představuje počet

zhruba 28,5 tisíce, zbytek tvoří například

i pouhé zásuvky v autodílnách o výkonu

22 kilowatt. Podle analytiků je problémem

i nízká poptávka českých společností, které nemají dostatečnou vůli doplňovat své

firemní flotily právě vozidly na elektrický

pohon. Upozorňují, že situace v západní

Evropě je diametrálně odlišná. Technologický pokrok by tuto bariéru mohl prolomit. Technická řešení firem jako je ABB

jsou navíc stále dokonalejší, a ultrarychlé

nabíječky by se do budoucna mohly stát

standardem. S výkonem 100 až 150 kilowatt by bylo možné elektromobil dobít na

maximum během několika málo desítek

minut, což by značně zvýšilo operabilitu

vozových parků.

p

www.technikaatrh.cz

43