52

elektrotechnika l energetika l elektromobilita

Gartner předpovídá, že do roku 2025

bude polovina z 10 největších

automobilek navrhovat své vlastní čipy

Podle analytiků společnosti Gartner bude do roku 2025 kvůli nedostatku čipů

a trendům, jako je elektrifikace a autonomie, polovina z 10 největších automobilek

(OEM výrobců v automobilovém průmyslu) navrhovat své vlastní čipy. Zlepší tak

kontrolu nad svým výrobním a produktovým plánem i dodavatelskými řetězci.

„Dodavatelské řetězce polovodičů pro

automobilový průmysl jsou složité,” vysvětluje Gaurav Gupta, viceprezident výzkumu ve společnosti Gartner. „Ve většině případů jsou výrobci čipů dodavateli

automobilek na třetí nebo čtvrté úrovni,

obvykle tak chvíli trvá, než se přizpůsobí

změnám ovlivňujícím poptávku automobilového trhu. Tento nedostatek přehledu

v dodavatelském řetězci zvýšil touhu

OEM výrobců automobilů mít větší kontrolu nad dodávkami polovodičů.”

Přetrvávající nedostatek čipů se navíc

týká především zařízení se staršími polovodičovými prvky, které se vyrábějí na

menších 8palcových waferech, kde je

rozšiřování kapacity obtížné. „Skutečnost,

že automobilový průmysl byl konzervativní při převodu starších obvodů na větší velikosti waferů, automobilkám též uškodila

T + T Technika a trh 11/2021

a bude je pravděpodobně motivovat k tomu, aby si návrh čipů přenesly do vlastních režie,” řekl Gupta.

Navrhování čipů ve vlastní režii, označované „OEM-Foundry-Direct”, nezůstane

omezený jen na automobilový průmysl

a bude obecně mezi technologickými

společnostmi sílit s tím, jak na trhu polovodičů dochází k některým změnám. Výrobci čipů jako jsou TSMC a Samsung, poskytli přístup ke špičkovým výrobním

procesům a další dodavatelé polovodičů

zpřístupňují pokročilé duševní vlastnictví,

které umožňuje relativně snadný návrh

zakázkových čipů.

„Očekáváme také, že zkušenosti získané

z nedostatku mikročipů budou dále podněcovat výrobce automobilů k tomu, aby

se stali technologickými společnostmi,”

dodává Gupta.

Společnost Gartner také předpovídá, že

do roku 2025 překročí průměrná prodejní

cena nových vozidel v USA a Německu

50 000 dolarů, což povede k většímu počtu oprav a důslednější údržbě či modernizacím starších aut. „Toto navýšení cen

pravděpodobně sníží celkový počet prodaných vozidel a posílí trh s náhradními

díly i pozici servisů, protože se lidé budou

snažit udržet stávající automobily déle na

silnici,” říká Mike Ramsey, viceprezident

výzkumu společnosti Gartner.

Analytici společnosti Gartner předpokládají, že trh s novými vozy bude vzhledem k rostoucím cenám stagnovat, nebo

dokonce poklesne. Výrobci automobilů

budou mezitím prosazovat nové služby,

a dokonce i modernizaci vybavení a počítačových systémů ve stávajících vozech,

aby prodloužili jejich životnost.

p