52
elektrotechnika l energetika l elektromobilita
Gartner předpovídá, že do roku 2025
bude polovina z 10 největších
automobilek navrhovat své vlastní čipy
Podle analytiků společnosti Gartner bude do roku 2025 kvůli nedostatku čipů
a trendům, jako je elektrifikace a autonomie, polovina z 10 největších automobilek
(OEM výrobců v automobilovém průmyslu) navrhovat své vlastní čipy. Zlepší tak
kontrolu nad svým výrobním a produktovým plánem i dodavatelskými řetězci.
„Dodavatelské řetězce polovodičů pro
automobilový průmysl jsou složité,” vysvětluje Gaurav Gupta, viceprezident výzkumu ve společnosti Gartner. „Ve většině případů jsou výrobci čipů dodavateli
automobilek na třetí nebo čtvrté úrovni,
obvykle tak chvíli trvá, než se přizpůsobí
změnám ovlivňujícím poptávku automobilového trhu. Tento nedostatek přehledu
v dodavatelském řetězci zvýšil touhu
OEM výrobců automobilů mít větší kontrolu nad dodávkami polovodičů.”
Přetrvávající nedostatek čipů se navíc
týká především zařízení se staršími polovodičovými prvky, které se vyrábějí na
menších 8palcových waferech, kde je
rozšiřování kapacity obtížné. „Skutečnost,
že automobilový průmysl byl konzervativní při převodu starších obvodů na větší velikosti waferů, automobilkám též uškodila
T + T Technika a trh 11/2021
a bude je pravděpodobně motivovat k tomu, aby si návrh čipů přenesly do vlastních režie,” řekl Gupta.
Navrhování čipů ve vlastní režii, označované „OEM-Foundry-Direct”, nezůstane
omezený jen na automobilový průmysl
a bude obecně mezi technologickými
společnostmi sílit s tím, jak na trhu polovodičů dochází k některým změnám. Výrobci čipů jako jsou TSMC a Samsung, poskytli přístup ke špičkovým výrobním
procesům a další dodavatelé polovodičů
zpřístupňují pokročilé duševní vlastnictví,
které umožňuje relativně snadný návrh
zakázkových čipů.
„Očekáváme také, že zkušenosti získané
z nedostatku mikročipů budou dále podněcovat výrobce automobilů k tomu, aby
se stali technologickými společnostmi,”
dodává Gupta.
Společnost Gartner také předpovídá, že
do roku 2025 překročí průměrná prodejní
cena nových vozidel v USA a Německu
50 000 dolarů, což povede k většímu počtu oprav a důslednější údržbě či modernizacím starších aut. „Toto navýšení cen
pravděpodobně sníží celkový počet prodaných vozidel a posílí trh s náhradními
díly i pozici servisů, protože se lidé budou
snažit udržet stávající automobily déle na
silnici,” říká Mike Ramsey, viceprezident
výzkumu společnosti Gartner.
Analytici společnosti Gartner předpokládají, že trh s novými vozy bude vzhledem k rostoucím cenám stagnovat, nebo
dokonce poklesne. Výrobci automobilů
budou mezitím prosazovat nové služby,
a dokonce i modernizaci vybavení a počítačových systémů ve stávajících vozech,
aby prodloužili jejich životnost.
p