pohony l automatizace l převody

Lubrication Management

a alternativy k chromování

d

V této oblasti probíhá rozsáhlý výzkum,

který má optimalizovat povrchové úpravy

těsněných ploch pomocí alternativních

povlaků, které budou nahrazovat chromování. Společnost Trelleborg Sealing Solutions

vykonala v této oblasti významný kus práce

a zákazníkům průběžně poskytuje informace

pro správnou specifikaci těsnicích prvků do

jejich hydraulických aplikací.

Společnost Trelleborg tuto technologii

řízené lubrikace důkladně testovala, včetně testů opotřebení jednotlivých těsnicích

prvků systémů z polytetrafluorethylenu

(PTFE), které byly v kontaktu s laserem navařeným protipovrchem.

Testy na zjištění velikosti tření systémů s

prvky na bázi PTFE probíhaly podle standardních postupů, kdy se těsnicí systém

provozoval při různých kombinacích

rychlostí a tlaků s celkovým počtem cyklů

86 000 a při teplotách +30 °C a +50 °C.

Výsledek ukázal dramatické snížení klidového i tzv. zlomového tření a také následné snížení opotřebení.

U standardního systému se ztráta radiálních výstupků primárního těsnění během

zkušebního období pohybovala mezi pěti

a šesti procenty. Při použití řízené lubrikace se opotřebení snížilo prakticky na polovinu, tedy na méně než tři procenta. Kromě toho se opotřebení sekundárního

těsnění pomocí řízené lubrikace ještě více

snížilo, a to z přibližně šesti procent u standardního systému na méně než jedno procento. Je zřejmé, že technologie řízené

lubrikace může výrazně prodloužit životnost celého těsnicího systému.

Srovnatelné výsledky

s podobnými testy

d

Podobné testy provedené pro polyuretanový (PU) těsnicí systém přinesly srovnatelné výsledky. Společnost Trelleborg Sealing Solutions rovněž provedla další test

odolnosti při krátkém zdvihu, který napodobuje použití válců pro natáčení listů ve

větrných turbínách. Jednalo se o délku

zdvihu 10 milimetrů, takže plocha pístnice, po které se pohybovalo primární těsnění se nikdy nedostala do kontaktu se sekundárním těsněním, což mělo za

následek výrazné zhoršení jeho přimazávání. Zkouška probíhala rychlostí pouhých

4 milimetrů za sekundu při konstantním

tlaku 250 barů a s celkovým počtem cyklů jeden milion.

Po jednom milionu cyklů byla primární i

sekundární těsnění ve velmi dobrém stavu. Ještě překvapivější bylo zcela nepatrné opotřebení povrchu pístnice. U standardních systémů dochází k problémům

se zabíháním sekundárních těsnění. Po

zkoušce odolnosti vykazoval těsnicí

systém, založený na technologii řízené

lubrikace, pouze mírné zabarvení pístnice

v místech, kde docházelo ke kontaktu těsnění s protipovrchem, a zcela minimální

opotřebení.

a tak umožnit použití standardních těsnicích prvků. S rozšířenými možnostmi měření, kvalitními analýzami, a i na základě

odborných diskusí bylo prokázáno, že

opotřebení jak pístnic, tak těsnicích prvků

v hydraulickém systému využívající alternativní povrchy, lze snížit. Testy provedené odborníky společnosti Trelleborg na

těsnicích prvcích jasně ukázaly, že současné výkonnostní limity těsnicích systémů

lze výrazně rozšířit právě využitím technologie řízené lubrikace. Rozhodující je holistický přístup k řízené lubrikaci – přístup,

který bere v úvahu nejen volbu maziva,

ale je rozšířen o zohlednění významu protipovrchů a o výběr správného těsnění pro

danou aplikaci a prostředí.

p

Další informace o řízené lubrikaci a příklady aplikací naleznete na stránkách společnosti Trelleborg, kde si můžete zdarma stáhnout dokument Úvod do řízené

lubrikace:

https://www.trelleborg.com/en/seals/resources/t

echnical-library/whitepapers/wp-lubricationmanagement

Závěr

d

Charakteristické vlastnosti povrchů pístnic, které jsou běžně doporučované pro

tradiční těsnicí prvky, jsou odlišné od

vlastností povrchů vytvořených laserovými technologiemi. Tyto alternativní povrchy nejsou schopné optimalizovat tribologické vlastnosti hydraulického systému,

Trelleborg Sealing Solutions Czech s.r.o.

Evropská 423/178

160 00 Praha 6, Czech Republic

tel: +420 220 400 288

e-mail: tssczech@trelleborg.com

www.tss.trelleborg.com/cz

www.technikaatrh.cz

21