pohony l automatizace l převody
Lubrication Management
a alternativy k chromování
d
V této oblasti probíhá rozsáhlý výzkum,
který má optimalizovat povrchové úpravy
těsněných ploch pomocí alternativních
povlaků, které budou nahrazovat chromování. Společnost Trelleborg Sealing Solutions
vykonala v této oblasti významný kus práce
a zákazníkům průběžně poskytuje informace
pro správnou specifikaci těsnicích prvků do
jejich hydraulických aplikací.
Společnost Trelleborg tuto technologii
řízené lubrikace důkladně testovala, včetně testů opotřebení jednotlivých těsnicích
prvků systémů z polytetrafluorethylenu
(PTFE), které byly v kontaktu s laserem navařeným protipovrchem.
Testy na zjištění velikosti tření systémů s
prvky na bázi PTFE probíhaly podle standardních postupů, kdy se těsnicí systém
provozoval při různých kombinacích
rychlostí a tlaků s celkovým počtem cyklů
86 000 a při teplotách +30 °C a +50 °C.
Výsledek ukázal dramatické snížení klidového i tzv. zlomového tření a také následné snížení opotřebení.
U standardního systému se ztráta radiálních výstupků primárního těsnění během
zkušebního období pohybovala mezi pěti
a šesti procenty. Při použití řízené lubrikace se opotřebení snížilo prakticky na polovinu, tedy na méně než tři procenta. Kromě toho se opotřebení sekundárního
těsnění pomocí řízené lubrikace ještě více
snížilo, a to z přibližně šesti procent u standardního systému na méně než jedno procento. Je zřejmé, že technologie řízené
lubrikace může výrazně prodloužit životnost celého těsnicího systému.
Srovnatelné výsledky
s podobnými testy
d
Podobné testy provedené pro polyuretanový (PU) těsnicí systém přinesly srovnatelné výsledky. Společnost Trelleborg Sealing Solutions rovněž provedla další test
odolnosti při krátkém zdvihu, který napodobuje použití válců pro natáčení listů ve
větrných turbínách. Jednalo se o délku
zdvihu 10 milimetrů, takže plocha pístnice, po které se pohybovalo primární těsnění se nikdy nedostala do kontaktu se sekundárním těsněním, což mělo za
následek výrazné zhoršení jeho přimazávání. Zkouška probíhala rychlostí pouhých
4 milimetrů za sekundu při konstantním
tlaku 250 barů a s celkovým počtem cyklů jeden milion.
Po jednom milionu cyklů byla primární i
sekundární těsnění ve velmi dobrém stavu. Ještě překvapivější bylo zcela nepatrné opotřebení povrchu pístnice. U standardních systémů dochází k problémům
se zabíháním sekundárních těsnění. Po
zkoušce odolnosti vykazoval těsnicí
systém, založený na technologii řízené
lubrikace, pouze mírné zabarvení pístnice
v místech, kde docházelo ke kontaktu těsnění s protipovrchem, a zcela minimální
opotřebení.
a tak umožnit použití standardních těsnicích prvků. S rozšířenými možnostmi měření, kvalitními analýzami, a i na základě
odborných diskusí bylo prokázáno, že
opotřebení jak pístnic, tak těsnicích prvků
v hydraulickém systému využívající alternativní povrchy, lze snížit. Testy provedené odborníky společnosti Trelleborg na
těsnicích prvcích jasně ukázaly, že současné výkonnostní limity těsnicích systémů
lze výrazně rozšířit právě využitím technologie řízené lubrikace. Rozhodující je holistický přístup k řízené lubrikaci – přístup,
který bere v úvahu nejen volbu maziva,
ale je rozšířen o zohlednění významu protipovrchů a o výběr správného těsnění pro
danou aplikaci a prostředí.
p
Další informace o řízené lubrikaci a příklady aplikací naleznete na stránkách společnosti Trelleborg, kde si můžete zdarma stáhnout dokument Úvod do řízené
lubrikace:
https://www.trelleborg.com/en/seals/resources/t
echnical-library/whitepapers/wp-lubricationmanagement
Závěr
d
Charakteristické vlastnosti povrchů pístnic, které jsou běžně doporučované pro
tradiční těsnicí prvky, jsou odlišné od
vlastností povrchů vytvořených laserovými technologiemi. Tyto alternativní povrchy nejsou schopné optimalizovat tribologické vlastnosti hydraulického systému,
Trelleborg Sealing Solutions Czech s.r.o.
Evropská 423/178
160 00 Praha 6, Czech Republic
tel: +420 220 400 288
e-mail: tssczech@trelleborg.com
www.tss.trelleborg.com/cz
www.technikaatrh.cz
21